genstian Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Python kjører på windows, dog tror jeg ikke det er like raskt som på Linux/BSD. Hvis du ikke har tenkt til og kjøpe noe program så kan Dev-Cpp/Cygwin/GCC for windows være noe. **glede seg til GCC41** Lenke til kommentar
Kimmeham Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Tenkte jeg skulle lære meg det. Bare for moro. Så lurer på hvilket som er best å begyne med. Jeg kan absolutt null om programmering fra før av. 1559580[/snapback] Kommer jo ann på hva du vil. Er det planen at du skal lage hjemmeside, så er det en idè å lære (X)HTML, så CSS, og så PHP. Hvis du skal lage programmer, så er vel PHP en grei start, så C(+) osv.. Personlig startet jeg med HTML, og så med PHP. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Hvorfor ikke lære seg Brainfuck? Hello world-eksempel: ++++++++++[>+++++++>++++++++++>+++>+<<<<-]>++.>+.+++++++..+++.>++.<<+++++++++++++++.>.+++.------.--------.>+.>. Det finnes alt for mange morsomme programmeringsspråk i verden. 1 Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Hvorfor ikke lære seg Brainfuck? Hello world-eksempel: ++++++++++[>+++++++>++++++++++>+++>+<<<<-]>++.>+.+++++++..+++.>++.<<+++++++++++++++.>.+++.------.--------.>+.>. Det finnes alt for mange morsomme programmeringsspråk i verden. 5562259[/snapback] Morro! Denne printer ut "Judofyr": >++++++++[<+++++++++>-]<++.>>++++++++++[<++++++++++++>-]<---.-----------------.+++++++++++.---------.+++++++++++++++++++.-------. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Ikke lær deg Python. pyGTK er alt for tregt til å kunne brukes i store programmer. Tror det samme gjelder for pyQt. Python er greit dor små konsole programmer. printe Hello World 100000 ganger er bare dobbelt så tregt i python som i C++ så det er brukbart. Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) m'huh .. har du noe konkret å henvise til? edit: ..altså som har gjort at du har måttet gi opp pygtk basert på problemer med hastighet Endret 25. august 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
genstian Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jepp, problemet oppstår kun i større programmer. Små programmer virker helt fint. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 At python er for tregt til programmer er vel sikkert greit det, det kommer jo helt an på hva du setter av krav, men kan man ikke bare legge mer kode over på C. Python er jo et språk som er blitt brukt i fryktelig mange enorme prosjekter så det er definitivt ikke ubrukelig som språk i store programmer. Men hvis hastighet er et must og man må ha skript språk gå for Lua. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Man kommer da mer enn langt nok med Python og PyGTK, og det bør holde i massevis for majoriteten. Jeg er forresten også interessert i konkrete eksempler hvor selve Python og PyGTK har begrenset deg, hotstian. Her er forøvrig en (lang) liste over programmer som er skrevet v.h.a. Python og PyGTK: http://www.pygtk.org/applications.html Lenke til kommentar
genstian Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Tror jeg må revurdere det litt etter en test runde av programmer fra den listen. Er kanskje bare mine programmer som er treige Noen tips til optimalisering? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Tror jeg må revurdere det litt etter en test runde av programmer fra den listen. Er kanskje bare mine programmer som er treige Noen tips til optimalisering? 6746802[/snapback] Tror nybegynnertabbe #1 er mangel på tråder og/eller synkronisering. Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Noen tips til optimalisering? 6746802[/snapback] Paste eller link til koden så kanskje. Tar jeg ikke helt feil så har du ikke noe kode i det hele tatt. Finner det lite sansynlig at du har problemer med hastighet i GUI-biten da GTK er skrevet i C. Den dispatcher bare til Python (callback á C-sjargong) ved events, noe som i "dataverdenen" skjer ytterst sjeldent. For det andre så sitter sjeldent problemer med hastighet i GUI-biten i utgangspunktet. Som Frank2004 er inne på så håndterer man ikke ting som tar tid i GUI-tråden, men i en egen bakgrunnstråd. ..okei, kan flame litt - siden jeg har vondt i hue og føler meg ussel.. Signaturen din ("jeg har masse tullete innlegg") ser ut til å matche postene dine, og det ser ut til at du er et troll med subjektive og innholdsløse meninger uten noe konkret å henvise til. edit: Gjør deg selv en tjeneste og vis at jeg tar feil. Endret 28. august 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
lilleku Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 jeg kan anbefale Python og C++. min bakgrunn: litt over to års småknoting, mest med grunnkunnskapen, fordi jeg begynner på spill og medie programmering om noen måneder (i rena). jeg tror jeg vil anbefale python, hvis du ikke har noe mål. fordi det er lett, det er en stor og lett tilgjengelig community, syntaxen er lik mange andre som det har blitt nevnt tidligere. i mangel av å ha brukt noe annet språk er det lett å si at jeg ikke har noen tyngde her. men det får bli opp til hver enkelt å bedømme, jeg synes hvertfall at det er et lett språk å begynne med. et annet tips jeg har er å finne et spill du liker med en stor mod community. jeg har lært massevis av de småtinga jeg har kødda rundt med i Oblivion. jeg begynte faktisk på veien hit jeg er nå med å kasterundt .ini filene til dungeon keeper for mange år siden. ellers får jeg vel bare ønske lykke til, og happy coding Lenke til kommentar
8086 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Her er to kodesnutter. Antatt at du ikke kjenner et programmeringsspråk, hva gjør følgende? #include <stdio.h> int main(){ printf("Hei, verden."); return 0; } print "Hei, verden" Om det ikke var klart. Begge kodesnuttene skriver ut "Hei, verden" til skjerm. Og begge er faktisk fullstendige programmer. Det første er C, det andre er Python. Hva var for deg mest forståelig? Skal du lære å programmere er det viktig å ikke miste motivasjonen. Om du bruker for mye tid på å prøve å forstå "umulig" syntaks, så faller nettopp motivasjonen. Velg noe som ser forståelig ut! Ikke velg språk ut i fra hvor mye det kan gjøre per linje kode, men velg ut i fra lesbarhet, tilgjengelighet på dokumentasjon (som du vil trenge når du lurer på ting), og hvor fort du kommer i gang med å være produktiv. I så måte så synes jeg hverken Perl, C, Java, og flere av de andre nevnte språkene passer. Følgende illustrerer enkelt hvorfor man IKKE velger Perl som et første språk: Bah! Humbug!Perl er jo bare genialt - hvilke andre programmerings-språk kan man presse ut av seg slike kaudervelske setninger i: 1. $self->parser_list ( map {$package_name . $_} &{$package_name . "export_parsing_functions"} () ); 2. bless ($untraversed_links[0], Thread::Queue)->enqueue ( scalar @{$links} > 1 ? (_fisher_yates_shuffle (\@{$li nks})) : @{$links} ); De beste valgene for en nybegynner er uten tvil Python og Ruby (og gjerne så fort som mulig komme i gang med Ruby on Rails - det er gøy!). Det er masse gode og gratis introduksjoner til Python. Jeg vil anbefale "How to think like a computer scientist" (Python versjon) "Diving into Python" (finnes også i bokform). Python er leselig, selv for folk som aldri har programmert i det før. Endret 13. desember 2007 av 8086 Lenke til kommentar
8086 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 “Ruby on Rails is a breakthrough in lowering the barriers of entry to programming. Powerful web applications that formerly might have taken weeks or months to develop can be produced in a matter of days.” Lenke til kommentar
Olum Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg er sannsynligvis enda blankere enn trådstarter på dette emnet. Har ikke peiling på programmering i det hele tatt. Hva bruker man det til og hvorfor er det nyttig å lære seg det? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Det er ikke nyttig med mindre du har tenkt til å bruke maaaaange timer på det. Prorammering brukes til å fortelle en datamaskin hva den skal gjøre. I bunn og grunn har en vanlig x86 prosessor ~200 forskjellige instruksjoner. For et menneske er det veldig vanskelig å skrive disse instruksjonene manuelt, derfor bruker vi programmeringssopråk som enten blir gjort om til maskinkode, eller til et midlertidig program som deretter blir oversatt (dette gjelder Python, Java og .NET programmer) Det er lastet et hundretalls forskjellige programmer som ligger i minnet til maskinen din nå, alle av forskjellig størrelse. Disse gjør alt fra å vise deg ting på skjermen, til kompliserte matematiske algoritmer og nettverkskontroll. noen programmer kalles drivere, disse er beregnet på å gi indirekte kontroll over maskinvare til andre småprogrammer, som igjen kan brukes av større applikasjoner (f.eks. skjermkortdriver blir brukt av Direct3D som igjen blir brukt av et spill) Altså programmering er selve essensen av datamaskiner, det er det som må til for at en maskin skal kunne fungere. 1 Lenke til kommentar
pedervl Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Det er ikke nyttig med mindre du har tenkt til å bruke maaaaange timer på det.Prorammering brukes til å fortelle en datamaskin hva den skal gjøre. I bunn og grunn har en vanlig x86 prosessor ~200 forskjellige instruksjoner. For et menneske er det veldig vanskelig å skrive disse instruksjonene manuelt, derfor bruker vi programmeringssopråk som enten blir gjort om til maskinkode, eller til et midlertidig program som deretter blir oversatt (dette gjelder Python, Java og .NET programmer) Det er lastet et hundretalls forskjellige programmer som ligger i minnet til maskinen din nå, alle av forskjellig størrelse. Disse gjør alt fra å vise deg ting på skjermen, til kompliserte matematiske algoritmer og nettverkskontroll. noen programmer kalles drivere, disse er beregnet på å gi indirekte kontroll over maskinvare til andre småprogrammer, som igjen kan brukes av større applikasjoner (f.eks. skjermkortdriver blir brukt av Direct3D som igjen blir brukt av et spill) Altså programmering er selve essensen av datamaskiner, det er det som må til for at en maskin skal kunne fungere. Kort versjon: Du lager appz (jada jada, ikke alt kan kalles applikasjoner, men for en nybegynner gjør ikke det noe). Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det går fint an å påpeke forskjellen, for å så ikke vektlegge den i så stor grad. Men det er viktig å få fram ordene så tidlig som mulig, det vil hjelp for videre studie uansett. Lenke til kommentar
Kuli93 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Jeg har også lyst til å begynne med programering, har heller ingen peiling på programering, men Perl høres ut som en greit språk å begynne med. Noen som vet åssen jeg kan lære meg dette? Eventuelt noen linker til bøker jeg burde lese?! Eller noen andre forslag som jeg kan begynne med? Jeg har seriøst ikke peiling på noen ting når det gjelder programering. Endret 24. mars 2008 av Kuli93 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå