Nordmoen Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Vet dette er litt sent angående C#, men jeg er litt skeptisk til Microsoft og det de lover. Tror mye av mine tanker rundt C# blir oppsummert ganske godt av FSF. Dog det skal jo sies at FSF ikke er helt objektive. Når det kommer til C++ så er jeg ganske fornøyd uten om cout så er det ganske greit. Har ikke fått prøvd ut C++ i et større prosjekt enda, men jeg tror jeg kommer til å ha et godt forhold til C++. Det åpner noen dører som det kan diskuteres om burde være åpene. Til nybegynnere som tråden handler om så tror jeg ganske godt på Python. Python gjør mange ting veldig enkle mye er innebygget for å gjøre jobben enklere. I tillegg så lærer du det viktigste i objekt orientering og kommer godt inn i programmeringstankegangen. Har merket at en del studenter som blir "tvunget" på C++ her på NTNU ikke så enkelt forstår ting som "this" osv. da tror jeg Python hadde gjort det enklere. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Jaha? Og "self" er så mye enklere enn "this"? :V Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Med det argumentet er Visual Basic aller best, for der heter det Me. Men med mørkere tone: Det var mange på skolen som ble forvirret av this, fordi noen ganger må en bruke det, andre ganger ikke. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg måtte forklare at en bruker this kun for å hindre at uttrykket er tvetydig. Forskjellen i objektorienteringen i Python og C++ er vel relativt liten, begge støtter multiple inheritance, og har ikke noe eksplisitt interface opplegg? Ville tro det som er vanskeligere i C++ er pekere og referanser. Endret 20. mai 2011 av GeirGrusom 1 Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Python sin OOP er litt bastardisert. Den støtter ikke f.eks private/protected/public, alt er public. Man tar også i mot self manuelt (man kan kalle den this om man vil), så OOP abstraksjonen blir litt borte, men men. Blir litt som å lage seg en C struct, noen metoder (som tar i mot struct*), og kalle det OOP Har ikke jobba så mye med python, så kan hende jeg tar feil ... Endret 20. mai 2011 av TheMaister Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Den støtter ikke f.eks private/protected/public, alt er public. Man tar også i mot self manuelt Ja python har en annen filosofi. Vi er alle voksene,python stoler på deg. @karlNothing is really private in python. No class or class instance can keep you away from all what's inside (this makes introspection possible and powerful). Python trusts you. It says "hey, if you want to go poking around in dark places, I'm gonna trust that you've got a good reason and you're not making trouble." After all, we're all consenting adults here. C++ and Java don't have this philosophy (not to the same extent). They allow you create private methods and static members. @S.Lott har et godt svar her. http://stackoverflow.com/questions/1641219/does-python-have-private-variables-in-classes Endret 20. mai 2011 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Vel, i C++ kan man også leke seg litt, og helt lovlig caste bort private, litt mer styr så klart. Template hacks fra 4. dimensjon, men helt lovlig i henhold til C++98: http://byuu.org/articles/programming/public_cast Lenke til kommentar
worseisworser Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) M.t.p. C++ og OOP: "Actually I made up the term "object-oriented", and I can tell you I did not have C++ in mind." -- Alan Kay ..fra http://video.google.com/videoplay?docid=-2950949730059754521 Endret 15. juli 2011 av worseisworser 1 Lenke til kommentar
genstian Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Men tanken på at python er voksende, enkelt, og relativt lett å lære så er det å anbefale for nybegynnere som ikke trenger low-end greier. Kan vel også nevnes at Pypy viser muskler (http://morepypy.blogspot.com/2011/07/realtime-image-processing-in-python.html, http://morepypy.blogspot.com/2011/02/pypy-faster-than-c-on-carefully-crafted.html), og det samme gjør RPython (som Pypy er skrevet i, http://morepypy.blogspot.com/2008/01/rpython-can-be-faster-than-c.html) Lenke til kommentar
Snøfrisk Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Var usikker på om eg skulle opprette en ny tråd for dette spørsmålet, men så fant eg denne tråden og tenkte eg kunne slå til. Eg skal ta IT-2 som privatist til høsten. Har ikkje hatt faget IT-1. Eg har aldri vert borte i programmering før og lurer på kva språk eg burde bruke. Eg har ingen planar om å studere IT utover dette faget. Eg tar faget både for å få mitt siste halve realfagspoeng og for å forhåpentlig vis få to nye 6era på vitnemålet.. så eg vil ha et språk som ikkje begrensar, viss det er noken språk som kan begrense. Er som sagt blank på dette feltet. Dei skule-bøkene eg har sett brukar Flash + Actionscript, men har en følelse av at dette ikkje er det beste? Eg har allerede Adobe Flash professional CS5.5 på pcen, så om det er et fullgodt program vil eg gjerne bruke det. Kan man velge fritt språk når man programmerer i flash, eller er det bestemte språk som høyrer til bestemte program? Håper eg ikkje gjorde noke feil ved å poste her. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg vil si at Flash og Actionscript er feil språk for en som skal lære seg programmering. Actionscript er programmerringspråket til Flash. Som mange andre nevner, så er Python et greit nybegynner-språk. Selv om python mangler en del ting vi som programmerere er veldig glad i, så vil si at python allikevel er et godt nybegynnerspråk. Mye fordi det er lite "utenom-snakk" man må kan virke som støy. Så det var noen som etterlyste et greit programmeringspråk uten objektiorientiering, der kan Lua være et greit alternativ. (ja jeg vet det er et par år siden spørsmålet ble stilt ) Lenke til kommentar
Snøfrisk Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Okei, takk. Oppfølgingsspørsmål: sidan det er et "enkelt" språk, vil en sensor kunne gi trekk for det, trur du? Kan man bruke Python i Flash? (dette ville eg kanskje greid å finne utav ved å søke litt, men sidan folk er så hjelpsomme er så prøver eg meg:) ) Lenke til kommentar
etse Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Okei, takk. Oppfølgingsspørsmål: sidan det er et "enkelt" språk, vil en sensor kunne gi trekk for det, trur du? Kan man bruke Python i Flash? (dette ville eg kanskje greid å finne utav ved å søke litt, men sidan folk er så hjelpsomme er så prøver eg meg:) ) Ikke i forhold til flash og actionscript nei. Og du lager heller ikke flash med python - men om du ønsker å lage spill og animasjoner kan du gjøre dette med å bruke pygame (et tilleggsbibliotek til python), som gjør det enkelt å få til litt grafikk. Python er og et språk som i mye større grad er i bruk på høyskoler, universiteter og i arbeidslivet i forhold til ActionScript. Nå vet jeg ikke hvordan privatist i faget funker - men ser uansett ikke noen grunn til at du skal bli trukket for å bruke python. Om du jobber jevnt utover høsten burde det være overkommelig å klare å lage et enkelt spill som du kan vise frem til sensor (om dere får lov til det). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Om sensor vil gi trekk for at du lærer deg Python, vet jeg ikke noe om. Jeg synes det virker rart. Du kna ikke programmere Flash i python; der er det action script som gjelder. Hvorfor vil du programmere flash? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Før du setter deg inn i Python må du sjekke at faget tillater Python og at oppgavene lar seg løse i Python. Er ellers enig med det som blir postet her. Lenke til kommentar
Snøfrisk Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Om sensor vil gi trekk for at du lærer deg Python, vet jeg ikke noe om. Jeg synes det virker rart. Du kna ikke programmere Flash i python; der er det action script som gjelder. Hvorfor vil du programmere flash? Nei, eg veit ikkje heilt eg. Eg har som sagt Adobe Flash Professional på pcen og tenkte at det var noke man "måtte" bruke i dette faget. Men sånn eg har forstått det så kan man starte med Python og eventuelt gå over til et anna språk seinare? I lærebøker eg har sett for dette faget er det enten C# eller Actionscript som blir brukt, men det skal i teorien vere mulig å lage det samme med Python som med dei, eller? tusen takk for hjelp og beklager at eg er så blank Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Gjør som faget gjør. Se på gamle eksamensoppgaver og fasiter, hva bøkene gjør osv. Å bruke python "fordi det er lett å lære" og du så må lære masse på egenhånd og hvordan man gjør slik og slik isteden for å følge boka blir bare dumt. Man trenger ikke være språk-misjonærer hele tiden. Jeg vil si at Flash og Actionscript er feil språk for en som skal lære seg programmering. Actionscript er programmerringspråket til Flash. [...]Hvorfor vil du programmere flash? Han skal ikke studere programmering videre, og det en lærer på IT-fagene på VGS er så basic at det du gjør i AS blir helt likt som alle andre språk. Igjen en grunn til ikke å velge python vil da være for-løkkene er på trynet i forhold til det som blir undervist. Grunnen til Flash er at IT-fagene tar dette i bruk fordi det er lett å slenge opp knapper, lage mouse-overs og animasjoner og å legge inn litt kode. Her brukte vi noe C# greier der vi dro knapper inn i et rutenett og la aksjoner på disse. 1 Lenke til kommentar
Snøfrisk Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Okei, då kan det hende eg berre skal bruke actionscript, og eventuelt C#? det er som du seier enkle ting som skal programmerast, sånn eg har skjønt det. F. eks. lage bestillingsmeny til å bestille togbillett. Eg har ikkje satt med så altfor godt inn i faget enda, berre lest over kompetansemål og sett på lærebøker. Eg blir veldig forvirra av alle desse ulike navna, veit ikkje om det er navn på et språk eller et program. Gleda meg til å ha litt meir peiling! Eg er forresten ei jente Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Han skal ikke studere programmering videre, og det en lærer på IT-fagene på VGS er så basic at det du gjør i AS blir helt likt som alle andre språk. Igjen en grunn til ikke å velge python vil da være for-løkkene er på trynet i forhold til det som blir undervist. *cough* IMHO er python den som har fått løkker riktig, og alle andre språk er på bærtur Når det gjelder de forskjellige språkene bygger de på de samme grunn-prinsippene, så er mange ting som går igjen. Det er felere veier til Rom, tho, og forskjellige språk kan bruke forskjellige veier å komme til de prinsippene ( http://no.wikipedia.org/wiki/Programmeringsparadigme ). De fleste språkene er funksjonell, objektorientert, eller en blanding av begge. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 *cough* IMHO er python den som har fått løkker riktig, og alle andre språk er på bærtur Nå skrev jeg i forhold til hvordan det blir undervist, da. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Hvis du kan velge mellom ActionScript eller C# ville jeg ihvertfall valgt C#. Det er langt mer matnyttig senere enn ActionScript er (med mindre du skal jobbe med Flash da, men det er et produkt som bare går én vei) Du kan forøvrig skrive løkker på samme måte i C# som i Python: foreach(var i in Enumerable.Range(0, 100)) Men det er litt kortere å skrive på vanlig måte: for(int i = 0; i < 100; i++) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå