Gjest 88abb...870 Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 1. mai i år går jeg fra 40% til 100% i en ny stilling i min nåværende jobb. Jeg går samtidig over på fast månedslønn. Dette betyr at feriepengertrekket mitt i juni vil være større enn feriepengene jeg har til gode. Bedriften vil da bare trekke meg 40% ferie slik at jeg ikke får negativ lønn. Hva skjer med de resterende 60%? For min del tar jeg gjerne bare to uker ferie i år, tilsvarende det jeg er trekt for. Vet at både jeg og bedriften plikter å sørge for at jeg tar ut fem uker i følge ferieloven, men ferieloven har noen paragrafer der de bruker "rett til ferie" i stedet for "plikt til ferie", som igjen gjør dette noe forvirrende (ferieloven 5-3, sier "rett" ved ansettelse før september, ikke plikt). Kan arbeidsgiver kreve at jeg tar ut resterende tre uker ferie, og heller trekke meg i lønn da det skjer, eller er dette bare noe som kan gjøres om jeg bruker min rett til å ta ut ferie? Anonymous poster hash: 88abb...870 Lenke til kommentar
Gjest aee0f...1a2 Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Sitat Ferieloven § 5 (5) (Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde. Anonymous poster hash: aee0f...1a2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Du som arbeidstaker kan kreve å ikke ta ut ferie pga økonomiske problemer for deg. Lenke til kommentar
Gjest aee0f...1a2 Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Du som arbeidstaker kan kreve å ikke ta ut ferie pga økonomiske problemer for deg. Med mindre bedriften faktisk stenger. Noen produksjonsbedrifter kan feks legge ned hele driften i 3 uker på sommeren. Barnehager, skoler og behandlingsinstitusjoner det samme. Anonymous poster hash: aee0f...1a2 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 (endret) Merk at muligheten til å ikke kunne ta ut mer ferie enn du har feriepenger til går på samlede feriepenger. Hvis du kommer fra annen jobb hvor du har full opptjening så skal du ta ut full ferie. Selv om du allerede har mottatt og brukt feriepengene fra forrige jobb. (F.eks ved at du fikk disse pengene ved oppsigelse) Og egentlig så er det ikke noe arbeidsgiver egentlig velger. Har mann opptjent feriepenger året før så skal man ta ut ferie. Endret 26. april 2020 av HW1 Lenke til kommentar
Gjest 88abb...870 Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 HW1 skrev (6 timer siden): Merk at muligheten til å ikke kunne ta ut mer ferie enn du har feriepenger til går på samlede feriepenger. Hvis du kommer fra annen jobb hvor du har full opptjening så skal du ta ut full ferie. Selv om du allerede har mottatt og brukt feriepengene fra forrige jobb. (F.eks ved at du fikk disse pengene ved oppsigelse) Og egentlig så er det ikke noe arbeidsgiver egentlig velger. Har mann opptjent feriepenger året før så skal man ta ut ferie. Jeg har også forstått det slik, men finner ingenting i loven om dette. Som hovedregel har jeg plikt, og arbeidsgiver har plikt til å sørge for at jeg tar ut ferie, men loven sier også "Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager." altså står det "rett til" men ikke "plikter" Anonymous poster hash: 88abb...870 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 Gjest 88abb...870 skrev (2 timer siden): Jeg har også forstått det slik, men finner ingenting i loven om dette. Som hovedregel har jeg plikt, og arbeidsgiver har plikt til å sørge for at jeg tar ut ferie, men loven sier også "Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager." altså står det "rett til" men ikke "plikter" Anonymous poster hash: 88abb...870 ferieloven § 5 (5): 5) (Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde Så vidt jeg vet er det lønnen på ferietidspunktet som er avgjørende. Om du har gått opp i stillingsprosent eller opp i lønn siden i fjor (ved lønnsvekst må en vel regne reallønnsvekst, evt. ta inn en eller annen vesentlighetsterskel, men detaljene er ikke så viktig) kan du kreve å ta ut mindre ferie enn full ferie. Lenke til kommentar
Gjest 88abb...870 Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 Herr Brun skrev (3 timer siden): ferieloven § 5 (5): 5) (Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde Så vidt jeg vet er det lønnen på ferietidspunktet som er avgjørende. Om du har gått opp i stillingsprosent eller opp i lønn siden i fjor (ved lønnsvekst må en vel regne reallønnsvekst, evt. ta inn en eller annen vesentlighetsterskel, men detaljene er ikke så viktig) kan du kreve å ta ut mindre ferie enn full ferie. Arbeidstilsynet skriver følgende på sine sider: "Hvis du begynner i ny jobb Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver." De linker til ferieloven, men igjen så sier jo ikke ferieloven dette. Den sier for eksempel ingen ting om hvorvidt feriepengene også gjelder fra tidligere arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 88abb...870 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Det eneste ferieloven vel egentlig sier er at arbeidstaker har rett til å kunne ta ut 3 uker ferie i løpet av sommeren. Det for å sikre at arbeidstakerne kan ta ut ferie om sommeren, og arbeidsgiver ikke kan nekte det, selv om de kan tilpasse tiden slik at det passer for dem. Arbeidstaker er ikke påkrevd å bruke opp ferien, eller ta ferie i det hele tatt, så lenge det ikke er en type felles ferie hvor hele bedriften stenger ned. Dropper man ferie hele året, så kan man kun flytte over 10 eller 12 dager til året etter, ikke alle 5 ukene. Man får vel også ut feriepengene til slutt, da det er opptjent. Hvordan man praktisk løser ting lønnsmessig når det er fastlønn er mer usikker for meg. Vet man ikke får alle feriepengene uansett, blir trekt 1/26 del for å kompensere for flere dager i måneden enn det man har i ferie eller noe slikt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Gjest 88abb...870 skrev (9 timer siden): Arbeidstilsynet skriver følgende på sine sider: "Hvis du begynner i ny jobb Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver." De linker til ferieloven, men igjen så sier jo ikke ferieloven dette. Den sier for eksempel ingen ting om hvorvidt feriepengene også gjelder fra tidligere arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 88abb...870 Hva er det du mener ferieloven ikke sier noe om? Det er jo nettopp det jeg siterte som sier det du spør etter. Det er litt knotete formulert, men regelen er som følger: Du har i utgangspunktet plikt til å avvikle 25 feriedager i løpet av året (det følger av § 5 (1), som jeg ikke siterte over, men er ikke vanskelig å finne). Så er det unntak for de som ikke har full opptjening, jf. § 5 (5) som jeg siterte over. Som du ser der skiller ikke loven på opptjening hos samme arbeidsgiver og opptjening hos annen arbeidsgiver. Men du kan altså nekte å motsette deg ferie i den utstrekning du ikke tjente opp tilstrekkelig feriepenger i fjor (hos gammel og/eller samme arbeidsgiver, samlet) for å dekke inntektsbortfallet. Inntekten må vurderes på tidspunktet den faller bort, så om du har gått opp fra 40 til 100 % stilling har du bare 40 % opptjening, og kan kreve å ta ut bare 40 % av ferietiden (= 25*0,4=10 feriedager). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 AndersT2 skrev (2 timer siden): Det eneste ferieloven vel egentlig sier er at arbeidstaker har rett til å kunne ta ut 3 uker ferie i løpet av sommeren. Det for å sikre at arbeidstakerne kan ta ut ferie om sommeren, og arbeidsgiver ikke kan nekte det, selv om de kan tilpasse tiden slik at det passer for dem. Arbeidstaker er ikke påkrevd å bruke opp ferien, eller ta ferie i det hele tatt, så lenge det ikke er en type felles ferie hvor hele bedriften stenger ned. Dropper man ferie hele året, så kan man kun flytte over 10 eller 12 dager til året etter, ikke alle 5 ukene. Man får vel også ut feriepengene til slutt, da det er opptjent. Hvordan man praktisk løser ting lønnsmessig når det er fastlønn er mer usikker for meg. Vet man ikke får alle feriepengene uansett, blir trekt 1/26 del for å kompensere for flere dager i måneden enn det man har i ferie eller noe slikt. Dette er jo bare sprøyt. Jeg foreslår du leser ferieloven før du uttaler deg om hva den sier. 2 Lenke til kommentar
Gjest 88abb...870 Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Herr Brun skrev (18 minutter siden): Hva er det du mener ferieloven ikke sier noe om? Det er jo nettopp det jeg siterte som sier det du spør etter. Det er litt knotete formulert, men regelen er som følger: Du har i utgangspunktet plikt til å avvikle 25 feriedager i løpet av året (det følger av § 5 (1), som jeg ikke siterte over, men er ikke vanskelig å finne). Så er det unntak for de som ikke har full opptjening, jf. § 5 (5) som jeg siterte over. Som du ser der skiller ikke loven på opptjening hos samme arbeidsgiver og opptjening hos annen arbeidsgiver. Men du kan altså nekte å motsette deg ferie i den utstrekning du ikke tjente opp tilstrekkelig feriepenger i fjor (hos gammel og/eller samme arbeidsgiver, samlet) for å dekke inntektsbortfallet. Inntekten må vurderes på tidspunktet den faller bort, så om du har gått opp fra 40 til 100 % stilling har du bare 40 % opptjening, og kan kreve å ta ut bare 40 % av ferietiden (= 25*0,4=10 feriedager). Takk for oppklaring! Hva med en som jobber i en bedrift frem til 30. september uten å ta ut ferie, og så begynner i en ny 1. oktober? Denne har bare rett på 6 virkedager, og har således sluppet unna de resterende 19 dersom målet var minst mulig ferie ? Eller plikter han å ta ut 19 dager i forkant fordi han vet at han bare kan ta ut 6 i den nye jobben? Syns temaet er veldig interessant, og ferieloven forutsetter en viss kompetanse både hos arbeidsgiver og arbeidstaker Anonymous poster hash: 88abb...870 Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Gjest 88abb...870 skrev (16 timer siden): Jeg har også forstått det slik, men finner ingenting i loven om dette. Som hovedregel har jeg plikt, og arbeidsgiver har plikt til å sørge for at jeg tar ut ferie, men loven sier også "Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager." altså står det "rett til" men ikke "plikter" Anonymous poster hash: 88abb...870 Det står vel plikt? Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år. Så er det unntak dersom du ikke har full opptjenings å langt bedriften ikke innstiller driften. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Gjest 88abb...870 skrev (40 minutter siden): Takk for oppklaring! Hva med en som jobber i en bedrift frem til 30. september uten å ta ut ferie, og så begynner i en ny 1. oktober? Denne har bare rett på 6 virkedager, og har således sluppet unna de resterende 19 dersom målet var minst mulig ferie ? Eller plikter han å ta ut 19 dager i forkant fordi han vet at han bare kan ta ut 6 i den nye jobben? Syns temaet er veldig interessant, og ferieloven forutsetter en viss kompetanse både hos arbeidsgiver og arbeidstaker Anonymous poster hash: 88abb...870 Hvis du skifter jobb 1. oktober og ikke har tatt ut hovedferien vil muligens du som arbeidstaker ha brutt ferieloven (jf. plikten til å avvikle ferie). Det finnes imidlertid ikke sanksjoner mot arbeidstaker for å bryte ferieloven, kun mot arbeidsgiver, så dette har kun akademisk interesse. I praksis kan man avvikle mindre ferie enn det man har plikt til ved å skifte arbeidsgiver i ferieåret. Lenke til kommentar
Gjest 88abb...870 Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Herr Brun skrev (5 timer siden): Hvis du skifter jobb 1. oktober og ikke har tatt ut hovedferien vil muligens du som arbeidstaker ha brutt ferieloven (jf. plikten til å avvikle ferie). Det finnes imidlertid ikke sanksjoner mot arbeidstaker for å bryte ferieloven, kun mot arbeidsgiver, så dette har kun akademisk interesse. I praksis kan man avvikle mindre ferie enn det man har plikt til ved å skifte arbeidsgiver i ferieåret. Takk for svar! Jeg anser hele saken som løst! Anonymous poster hash: 88abb...870 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå