Gjest 41449...507 Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Arbeidsplassen min innkalte til personalmøte. Der fikk vi beskjed om å gå mye ned i lønn eller bli permitert. Jeg og 2 andre nektet å gå ned og ble permitert på flekken! Forholdet mellom oss som nektet og ledelsen er så råttent nå at det er bedre å være permitert enn å være på jobb. Hva gjør vi? Anonymous poster hash: 41449...507 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Jeg ville nok begynt med å søke etter jobb. Kjedelig å leve på dagpenger om 20 dager. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 tror nok de fleste merker å få nedsatt lønn for tiden, mere eller mindre, enkelte slipper helt unna. Man kan jo søke annen jobb men fremdeles usikkert der også. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Hvor mye ble dere bedt om å gå ned i lønn, og hvor mye ble dere permittert? Lenke til kommentar
VegardBe Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Hvis du er organisert, ta en prat med fagforeningen. Jeg har selv godtatt å gå noe ned i lønn en periode, etter først å ha sjekket om jeg greier det økonomisk. Min stillingsprosent har samtidig gått noe ned. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Når du får beholde størstedelen av lønnen din i permisjon, og får full lønn i tiden senere så kan du enten søke andre jobber, eller synes synd på deg selv. Er forholdet til ledelsen slik du beskriver så kan det være lurt å bytte arbeidsplass. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Her er det ikkje noke fasitsvar, du bør søke råd hos fagfolk som kjenner saka. Og du burde ha søkt slike råd før du troppa opp på personalmøtet og malte deg opp i eit hjørne ved å nekte å gå ned i lønn utan å sette deg inn i kva som er forskjellen på å jobbe med redusert lønn og å være permittert med redusert lønn. Dersom det er håp om at permitteringa blir kortvarig så er saka veldig grei ettersom du fort er tilbake i jobb med lik lønn. Då er det berre samarbeidsklimaet som har blitt dårlegare. Kor stor er bedrifta, utgjer dykk 3 som har blitt permittert ein stor del av arbeidsstokken eller er dykk i klart mindretal? Det er ikkje utenkeleg at arbeidsgiver forbereder eit sakleg grunnlag for oppsigelse, særleg om dykk berre er ein liten del av arbeidsstokken. Ettersom du blei "permittert på flekken" så forstår eg det slik at du ikkje har fått permitteringsvarsel i forkant? Seriøsiteten og lovlydigheita til arbeidsgiver vil også lagt på veg avgjere korleis du bør ta saka vidare, og kva motreaksjonar du må være oppmerksom på. Lenke til kommentar
Gjest da3b9...39a Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Gjest 41449...507 skrev (15 timer siden): Arbeidsplassen min innkalte til personalmøte. Der fikk vi beskjed om å gå mye ned i lønn eller bli permitert. Jeg og 2 andre nektet å gå ned og ble permitert på flekken! Forholdet mellom oss som nektet og ledelsen er så råttent nå at det er bedre å være permitert enn å være på jobb. Hva gjør vi? Anonymous poster hash: 41449...507 Det kan være permitteringen er usaklig. I utgangspunktet er det ryddig å gå etter ansiennitet og/eller arbeidsoppgaver. Det er heller ikke lov til å "permittere folk på flekk Det høres ikke ut som bedriften din opptrer veldig seriøst, så jeg regner med dere ikke har tariffavtale og tillitsvalgte? I så fall er dette et godt tidspunkt (strengt tatt for sent, men bedre sent enn aldri?) å finne rett fagforening og melde seg inn. Hvis du er medlem i en fagforening tar du det gjennom de vanlige kanalene. Anonymous poster hash: da3b9...39a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå