Mariabella Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Hei, hvordan bygger en sitt første stasjonær PC? krav : Intel pentium ram: 16 gb ++++++ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 (endret) krav om pris og størrelse? brukt? Oppgraderingspakke - Core i5-9400FCore i5-9400F Tray 6-Core 2.9/4.1GHz, 8GB RAM, B360M Pentium er ikke noe særlig med mindre er veldig lett bruk skal du game, videoredigere eller se 4k video er nok noe slik minste kravet. Du bør jo ha skjermkort SSD disk, PSU og kabinett kanskje DVD stasjon eller minnepenn? kan det være brukt kan det være første genrasjon ryzen og nyere, eller intel NUC. Endret 24. april 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Komplett har egen tjeneste hvor de bygger PCer for kunder: https://www.komplett.no/category/10306/pc-nettbrett/komplett-pc?gclid=CjwKCAjwnIr1BRAWEiwA6GpwNSuWueLLZJJbDk_fwKqOBQxqehy4m9KsuOfI7XYxKWT7gkJCSQWDLRoCSWoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&nlevel=10723§10306&hits=48 Basert på tidligere tråder, så kan jo dette være et bra sted å starte: https://www.komplett.no/product/1110024/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-a30-gaming-pc Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 24. april 2020 Forfatter Del Skrevet 24. april 2020 Jeg trenger en god pc til rimelig pris. Skal bruke til tegneprogram. Hvordan bygge billig og fornuftig? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 (endret) Mariabella skrev (8 minutter siden): Jeg trenger en god pc til rimelig pris. Skal bruke til tegneprogram. Hvordan bygge billig og fornuftig? Elkjøp kjører tilbud på denne PCen nå i helgen. Selv om man bygger selv så skal det godt gjøres å få det noe billigere. Endret 24. april 2020 av TheKims Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Hvilket tegneprogram og hvor store er filene du jobber med? Lenke til kommentar
mellowman Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Hvis du skal bygge så husk at kjølepasta skal på toppen av cpu, og ikke på pinnene. Var en på Reddit som hadde gjort det på en AMD 3700X. 1 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 30 minutes ago, mellowman said: Hvis du skal bygge så husk at kjølepasta skal på toppen av cpu, og ikke på pinnene. Var en på Reddit som hadde gjort det på en AMD 3700X. Hahaha! Det var dagens beste. Livet er vanskelig for folk som ikke kan lese innenat. Og jeg håper virkelig du undervurderer Mariabella. Mariabella - si litt om hva slags tegneprogram du bruker. Hvis det er et rimelig enkelt program og/eller du opererer med små filer, kan du greie deg med ganske enkel og billig hardware - det er det jeg selv bruker. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 (endret) mellowman skrev (1 time siden): Hvis du skal bygge så husk at kjølepasta skal på toppen av cpu, og ikke på pinnene. Var en på Reddit som hadde gjort det på en AMD 3700X. Sånn går det når man ser på The Verge-videoer... Endret 24. april 2020 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 25. april 2020 Forfatter Del Skrevet 25. april 2020 (endret) Takk for kommentarer. Jeg trenger det til AutoCAD og Revit architect, office pakken etc. Kan jeg bestille deler fra ebay.com i Kina? Er de troverdige og gode? Endret 25. april 2020 av Mariabella Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) Mariabella skrev (På 25.4.2020 den 12.25): Takk for kommentarer. Jeg trenger det til AutoCAD og Revit architect, office pakken etc. Kan jeg bestille deler fra ebay.com i Kina? Er de troverdige og gode? Nei kjøpe noe fra Kina hadde jeg ikke tatt sjansen på. Derimot kan du kjøpe brukt datamaskin eller deler på finn.no. F.eks en nyere maskin med intel i5, i7 eller Ryzen CPU og et skjermkort. (Mitt inntrykk er at det er lite å tjene på å kjøpe fra Kina. Du har da heller ikke garanti og så har du risiko for at det ikke virker og i verste fall ødelegger andre komponenter. Da kan hele greia bli en stor tabbe) Endret 6. mai 2020 av Svein M Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Mariabella skrev (5 timer siden): Takk for kommentarer. Jeg trenger det til AutoCAD og Revit architect, office pakken etc. Kan jeg bestille deler fra ebay.com i Kina? Er de troverdige og gode? Begynner å tro dette er troll. Hvem i huleste kjøper PC deler på ebay. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 8 hours ago, Mariabella said: Takk for kommentarer. Jeg trenger det til AutoCAD og Revit architect, office pakken etc. Kan jeg bestille deler fra ebay.com i Kina? Er de troverdige og gode? Med toll og moms blir det dyrere enn å kjøpe samme delene i Norge. Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 30. april 2020 Forfatter Del Skrevet 30. april 2020 RAM er jo veldig billig på eBay.com. Kan noen legge forslag som ting som kan brukes som delemaskin? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 (endret) Mariabella skrev (1 time siden): RAM er jo veldig billig på eBay.com. Kan noen legge forslag som ting som kan brukes som delemaskin? Siterer meg selv fra tidligere i tråden: Emile the rat skrev (På 24.4.2020 den 19.52): Komplett har egen tjeneste hvor de bygger PCer for kunder: https://www.komplett.no/category/10306/pc-nettbrett/komplett-pc?gclid=CjwKCAjwnIr1BRAWEiwA6GpwNSuWueLLZJJbDk_fwKqOBQxqehy4m9KsuOfI7XYxKWT7gkJCSQWDLRoCSWoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&nlevel=10723§10306&hits=48 Basert på tidligere tråder, så kan jo dette være et bra sted å starte: https://www.komplett.no/product/1110024/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-a30-gaming-pc Du høres ikke kompetent ut til å sette sammen en PC på egenhånd (basert på det du har skrevet her på forumet). Har du vurdert å bruke komplett sin egen PC bygger? Jeg mener fremdeles at det er den beste løsningen for deg. Da setter de sammen PCen for deg, noe som kan være et lurt sted å starte når man ikke har så mye erfaring med PC. Hvordan deler du bør kjøpe har blitt diskutert i flere av trådene du alt har lagt ut her. Så langt ser det ut til at du heller glatt har valgt å ignorere alle råd du får, så synes egentlig dette begynner å bli ganske useriøst. Alt du snakker om er RAM, som ikke engang er den viktigste komponenten. Begynner å gå litt lei dette tullet nå. Endret 30. april 2020 av Emile the rat 1 Lenke til kommentar
Mariabella Skrevet 30. april 2020 Forfatter Del Skrevet 30. april 2020 Jeg synes at du bør i det minste ha litt høflig tone før du kaller folk for useriøse. Har du doktorgrad i PC bygging. Maken til frekkhet, hvis du ikke kan komme med gode råd så anmoder jeg deg å la være å svare. Jeg orker ikke negative folk som deg. Emile the rat skrev (4 timer siden): Siterer meg selv fra tidligere i tråden: Du høres ikke kompetent ut til å sette sammen en PC på egenhånd (basert på det du har skrevet her på forumet). Har du vurdert å bruke komplett sin egen PC bygger? Jeg mener fremdeles at det er den beste løsningen for deg. Da setter de sammen PCen for deg, noe som kan være et lurt sted å starte når man ikke har så mye erfaring med PC. Hvordan deler du bør kjøpe har blitt diskutert i flere av trådene du alt har lagt ut her. Så langt ser det ut til at du heller glatt har valgt å ignorere alle råd du får, så synes egentlig dette begynner å bli ganske useriøst. Alt du snakker om er RAM, som ikke engang er den viktigste komponenten. Begynner å gå litt lei dette tullet nå. Jeg håper noen kan komme med gode tips. Jeg vurderer å øke budsjettet. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 (endret) Mariabella skrev (24 minutter siden): Jeg synes at du bør i det minste ha litt høflig tone før du kaller folk for useriøse. Har du doktorgrad i PC bygging. Maken til frekkhet, hvis du ikke kan komme med gode råd så anmoder jeg deg å la være å svare. Jeg orker ikke negative folk som deg. Jeg håper noen kan komme med gode tips. Jeg vurderer å øke budsjettet. Jeg har kommet med flere gode råd i flere av trådene du har laget her på formuet, men du har jo oversett alle rådene, og avfeid det for tull. Og at på til så kaller du meg frekk, når jeg faktisk gjentatte ganger har prøvd å komme med gode råd til hva du bør gjøre eller kjøpe her på forumet. Har til og med kommet med forslag til deg. Men du har kun mast videre om minne, og hvordan alt er dyrt. Når jeg har prøvd på en sakelig måte å forklare deg at du må opp i budsjett om du skal bruke den til de programmene du nevner. Jeg har også prøvd å redegjøre for hvorfor du ikke trenger 32gb ram, men at du må fokusere mer på CPU og ha dedikert GPU, men det har du valgt å ikke høre på. Da vet jeg virkelig ikke mer hva jeg skal komme med av råd til deg. Fordi det virker ut som det eneste du ønsker er at noen skal anbefale deg en billig dritt PC som i utgangspunktet ikke vil klare å kjøre de programmene du ønsker på en brukbar måte. Virker ut som du fisker etter svar, og ikke gir deg før noen juger for deg, og forteller deg det du ønsker å høre (at du ikke trenger å bruke mye penger). Du som bør jekke deg ned, og faktisk høre på de rådene vi kommer med her. Jeg prøver ikke å være frekk, men faktisk hjelpe deg, slik at du ikke ender opp med å kjøpe en PC som ikke er kapabel til de formålene du nevner. Men når du ikke ønsker å høre på noen råd, da kan det likegodt være. Da får du vel heller kjøpe deg en billig PC til 5000 uten dedikert skjermkort, men da er det litt sent å komme i etterkant og klage på at den ikke funker til Autodesk revit. Det har jeg prøvd å forklare deg gjentatte ganger i flere tråder nå. Det blir siste svar fra meg. Bruker ikke mer tid på å prøve og hjelpe deg om du skal være så utakknemlig, og kommer med spydigheter og kaller meg frekk og negativ (når alt jeg har prøvd er å hjelpe deg), da får det bare være. Da fortjener du ikke hjelp, sier bare lykke til på egenhånd. Endret 30. april 2020 av Emile the rat 3 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 (endret) I tråden Den perfekte PC-pakke er der noen pc byggeforslag, f.eks dette (pris kr 8150 er nevnt der) Kabinett: Phanteks Eclipse P300 GlassHovedkort: Asus Prime B365M-AProsessor: Intel Core i3 9100FSkjermkort: Asus GeForce GTX 1650 TUFMinne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GBSSD: Crucial P1 M.2 NVMe 1TBStrømforsyning: Seasonic Gore GM 500W Det er vel kanskje noe som ligner på dette du også trenger vil jeg tro. Selv om f.eks størrelse på SSD kan velges etter eget ønske. Endret 30. april 2020 av Svein M Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Emile the rat skrev (5 timer siden): Siterer meg selv fra tidligere i tråden: Du høres ikke kompetent ut til å sette sammen en PC på egenhånd (basert på det du har skrevet her på forumet). Har du vurdert å bruke komplett sin egen PC bygger? Jeg mener fremdeles at det er den beste løsningen for deg. Da setter de sammen PCen for deg, noe som kan være et lurt sted å starte når man ikke har så mye erfaring med PC. Hvordan deler du bør kjøpe har blitt diskutert i flere av trådene du alt har lagt ut her. Så langt ser det ut til at du heller glatt har valgt å ignorere alle råd du får, så synes egentlig dette begynner å bli ganske useriøst. Alt du snakker om er RAM, som ikke engang er den viktigste komponenten. Begynner å gå litt lei dette tullet nå. Mariabella skrev (1 time siden): Jeg synes at du bør i det minste ha litt høflig tone før du kaller folk for useriøse. Har du doktorgrad i PC bygging. Maken til frekkhet, hvis du ikke kan komme med gode råd så anmoder jeg deg å la være å svare. Jeg orker ikke negative folk som deg. Jeg håper noen kan komme med gode tips. Jeg vurderer å øke budsjettet. Beklager off topic, men jeg måtte bare. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Emile the rat skrev (6 timer siden): Det blir siste svar fra meg. Bruker ikke mer tid på å prøve og hjelpe deg om du skal være så utakknemlig, og kommer med spydigheter og kaller meg frekk og negativ (når alt jeg har prøvd er å hjelpe deg), da får det bare være. Da fortjener du ikke hjelp, sier bare lykke til på egenhånd. Mariabella! :-) I 2015 ville hun ha hjelp til å fikse BMWen, nå vil hun ikke ha BMW, og hun svarer aldri på meldinger bare starter nye tråder! ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå