oophus Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 Dovreekspressen skrev (8 timer siden): Ser ut til at Mercedes har mista trua på FC i personbiler: https://cleantechnica.com/2020/04/23/mercedes-benz-is-done-chasing-after-hydrogen-fuel-cell-cars/ Fordi de legger ned et prosjekt hvor målet var å bygge erfaring, samt er midt i en prosess med å lage et nytt firma i samarbeid med Volvo? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 On 4/25/2020 at 7:25 PM, Dovreekspressen said: Ser ut til at Mercedes har mista trua på FC i personbiler: https://cleantechnica.com/2020/04/23/mercedes-benz-is-done-chasing-after-hydrogen-fuel-cell-cars/ Jepp, dei har erfart at hydrogendrift aldri vert økonomisk forsvarleg i ein personbil, og prøver seg på tungtransport der det framleis er milliardar av EU-subsidiar å hente. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 (endret) Sturle S skrev (54 minutter siden): Jepp, dei har erfart at hydrogendrift aldri vert økonomisk forsvarleg i ein personbil, og prøver seg på tungtransport der det framleis er milliardar av EU-subsidiar å hente. Du er god om du finner prosjekter som melder om en dårlig TCO på bussene og lastebilene. Når man har grei forståelse for "economies of scale", så forstår man hvorfor nå samtlige av de største produsentene av lastebiler er å løper innenfor segmentet for å ikke være bakpå. Første forsøk på å 3D printe en brenselcelle ble meldt vellykket sist uke, og neste forsøk blir å lage en større en på 6kW. Får man dette opp i skikkelig skala, så faller prisen på det utstyret i gulvet. Endret 27. april 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Memento Mori Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 (endret) uname -l skrev (På 25.4.2020 den 13.30): Er man i bakvendtland hvor de "utradisjonelle" bilprodusentene som aldri har tjent en krone nå skal kjøpe opp etablerte og lønnsomme bilpordusenter? Noen fusjoner og oppkjøp vil det nok bli, men nasjonale myndigheter vil nok strekke seg langt for å redde lokal bilindustri. At 1-2 produsenter skal ta over hele markedet innen kort tid er svært lite trolig. Statlig eierskap: Franske myndigheter eier 13,68 % av Groupe PSA (som for øvrig skal fusjonere med FCA i 2020/21) og 15 % av Renault. Renault igjen eier 43,3 % av Nissan. Delstaten Niedersachsen eier 11,8 % av VW og Sør-Koreas pensjonsfond eier 10,9 % av Hyundai. Et annet aspekt er hvor patriotiske bilkundene er. Ni av de ti mest solgte bilene i Tyskland i 2019 var fra tyske produsenter. I Japan og Sør-Korea var det 10/10 . I Frankrike har PSA og Renault snaut 60 % av bilmarkedet. Endret 27. april 2020 av Memento Mori 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå