Redaksjonen. Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Nissan, Renault og Mitsubishi skal utvikle elbiler sammen Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Sitat Økonomiske nedgangstider gir lavere etterspørsel etter nye biler. Håpet er at en styrket allianse skal gjøre hver og en bedre rustet til å møte problemene i kjølvannet av koronaviruset. Ja, som flere har spådd vil tradisjonelle bilprodusenter slite med å overleve. De må nå begynne å slå seg sammen eller bli kjøpt opp etter hvert. Kanskje vil de fleste tradisjonelle bilprodusenter forsvinne om ikke så altfor lenge. Både de som ikke tar elbiler på alvor, og de som har innsett altfor sent at det er fremtiden. 5 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Det er en Ironi med franskmannen i dette trekløveret. Gode ideer, men håpløst tilbakeholdne på kvalitet. Hadde foretrukket at de andre to bygget det som Renault tegnet. Zoe'ene virker og går enda, er kanskje det som har skjedd(?) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Jeg plumper uti det og er først ute med å nevne Tesla. ? Tesla skilte seg ut med sine helelektriske biler og fikk det elektriske systemet til veldig bra. Lang rekkevidde, rask lading og enkel navigasjon. De grunnleggende tingene man setter pris på ved langkjøring. Man kan si hva man vil om nødvendigheten av kraftige motorer, byggekvalitet og what not, men de skilte seg altså ut på det veldig velfungerende helelektriske systemet. Et forsprang ingen har tatt igjen ennå. Men Tesla holdt seg bevisst unna eksosmotorer. Det er et minefelt av patenter og de kunne neppe nådd særlig langt med en hybrid uten å blitt slave av de etablerte produsentenes IP. Akkurat der stiller jo Nissan, Renault og Mitsubishi seg annerledes. De har massevis av patenter på eksosmotorer og har teoretisk mulighet til å briljere på ladbare hybrider. Det er et territorie Tesla ikke vil bevege seg inn på. Med briljere mener jeg utnytte eksosmotorens fordeler, men også Nissan og Renaults erfaring med rene elbiler. De burde bygge rene elbiler (~50 kWh batteri, ~100 kW lading), med plass til en liten (20~40 kW) eksosmotor for rekkeviddeforlengelse, som opsjon, gjerne ettermonterbar, eller en som er mulig å leie for en hyttetur eller bilferien. Bare å plugge inn eksosmotoren ved behov. I land med Autobahn bør nok rekkeviddeforlengeren opp i rundt 40 kW, mens i Norge bør det holde med 20 kW, selv opp de verste fjellovergangene, så lenge navigasjonssystemet er bevisst på kjøreruta slik at batteriet kan være godt ladet når man starter stigningen. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Fokuset på selvkjøring er nok noe hypet. Det koster enormt i utviklingskostnader og er likevel langt unna det nivået som skaper de virkelig store merverdiene. Dagens selvkjøring vil jeg heller kalle "premium kjøreassistanse", ikke autopilot. 5 1 Lenke til kommentar
Memento Mori Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 KjeRogJør skrev (58 minutter siden): Det er en Ironi med franskmannen i dette trekløveret. Gode ideer, men håpløst tilbakeholdne på kvalitet. Hadde foretrukket at de andre to bygget det som Renault tegnet. Zoe'ene virker og går enda, er kanskje det som har skjedd(?) En Alpine A110-aktig elbil hadde vært noe, men helst med japansk kvalitet. 2 Lenke til kommentar
mellowman Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Nye elbiler med gammeldags batteriteknologi! Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Simen1 skrev (4 timer siden): Fokuset på selvkjøring er nok noe hypet. Det koster enormt i utviklingskostnader og er likevel langt unna det nivået som skaper de virkelig store merverdiene. Dagens selvkjøring vil jeg heller kalle "premium kjøreassistanse", ikke autopilot. Vel, autopilot er jo kjøreassistanse, eller flyassistanse i flyverdenen. 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) Redaksjonen. skrev (15 timer siden): « Via felles utvikling skal de komme med elbiler i fire segmenter; minibiler, kompaktbiler, og store og små SUV-er. » Ingen som reagerer på hva som ikke listes opp? Nærmere bestemt sedan (med tilhørende stasjonsvogn…) Også denne alliansen prøver med andre ord fylle allerede overfylte markedsegment for elbil. De kan ta seg en (kjøtt-)bolle. Syng med, til melodien av SPAM-A-LOT! Menu CITY and CROSSOVER CITY, COMPACT and CROSSOVER CITY and SUV CITY, CROSSOVER and SUV CITY, CROSSOVER, COMPACT and SUV SUV, CROSSOVER, COMPACT and SUV SUV, CITY, SUV, SUV, CROSSOVER and SUV SUV, SUV, SUV, i3 and SUV SUV, COMPACT, SUV, SUV, SUV, CROSSOVER, SUV, Concept and SUV SUV, SUV, SUV, SUV, SUV, SUV, Chinesium, SUV, SUV, SUV and SUV Endret 25. april 2020 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 1P4XZQB7 skrev (4 minutter siden): Ingen som reagerer på hva som ikke listes opp? Nærmere bestemt sedan (med tilhørende stasjonsvogn…) Også denne alliansen prøver med andre ord fylle allerede overfylte markedsegment for elbil. De kan ta seg en (kjøtt-)bolle. Det er vel ikke så rart? Stasjonsvogner selges jo knapt lengre, det er vel neppe noe annet segment som har hatt like kraftig salgsfall de siste 20 årene? 1 Lenke til kommentar
A6KJO0M8 Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Simen1 skrev (15 timer siden): De burde bygge rene elbiler (~50 kWh batteri, ~100 kW lading), med plass til en liten (20~40 kW) eksosmotor for rekkeviddeforlengelse, som opsjon, gjerne ettermonterbar, eller en som er mulig å leie for en hyttetur eller bilferien. Bare å plugge inn eksosmotoren ved behov. I land med Autobahn bør nok rekkeviddeforlengeren opp i rundt 40 kW, mens i Norge bør det holde med 20 kW, selv opp de verste fjellovergangene, så lenge navigasjonssystemet er bevisst på kjøreruta slik at batteriet kan være godt ladet når man starter stigningen. Dette er en interessant vinkling og faktisk sånn som jeg ser på fremtiden for El og hybride industrien . Tror kanskje dagens hybride biler er en slags flopp som vill forandre seg til rene elbiler med en mindre generator drevet av fosilt eller hydrogen drivstoff . Ser for meg at fremtiden vil bestå av enten rene elbiler eller elbiler med rekkeviddeforlenger . Men vanskelig å spå . Ingenting er vel mer uforutsigbart som elbilindustrien i dag . Med jevnlige sjumilsteg i utvilklingen . Samt stadige rykter og nyheter om nye og bedre batterier. Spennende er det uansett uansett ? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 hekomo skrev (18 timer siden): Ja, som flere har spådd vil tradisjonelle bilprodusenter slite med å overleve. De må nå begynne å slå seg sammen eller bli kjøpt opp etter hvert. Kanskje vil de fleste tradisjonelle bilprodusenter forsvinne om ikke så altfor lenge. Både de som ikke tar elbiler på alvor, og de som har innsett altfor sent at det er fremtiden. Er man i bakvendtland hvor de "utradisjonelle" bilprodusentene som aldri har tjent en krone nå skal kjøpe opp etablerte og lønnsomme bilpordusenter? 1 Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Høres jo positivt ut for et lite marked som Norge, hvor det kan bety at de kan tilby et større utvalg på design, uten at det kreves mye ekstra logistikk for service og vedlikehold. Det kan også være positivt for bruktbilprisene om det betyr mer forutsigbar tilgang på deler, f.eks. om brukte mekaniske deler kan hentes på tvers av designmerke vil også de mindre solgte variantene ha god tilgang på brukte mekaniske deler. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Simen1 skrev (18 timer siden): Jeg plumper uti det og er først ute med å nevne Tesla. ? Tesla skilte seg ut med sine helelektriske biler og fikk det elektriske systemet til veldig bra. Lang rekkevidde, rask lading og enkel navigasjon. De grunnleggende tingene man setter pris på ved langkjøring. Man kan si hva man vil om nødvendigheten av kraftige motorer, byggekvalitet og what not, men de skilte seg altså ut på det veldig velfungerende helelektriske systemet. Et forsprang ingen har tatt igjen ennå. Men Tesla holdt seg bevisst unna eksosmotorer. Det er et minefelt av patenter og de kunne neppe nådd særlig langt med en hybrid uten å blitt slave av de etablerte produsentenes IP. Akkurat der stiller jo Nissan, Renault og Mitsubishi seg annerledes. De har massevis av patenter på eksosmotorer og har teoretisk mulighet til å briljere på ladbare hybrider. Det er et territorie Tesla ikke vil bevege seg inn på. Med briljere mener jeg utnytte eksosmotorens fordeler, men også Nissan og Renaults erfaring med rene elbiler. De burde bygge rene elbiler (~50 kWh batteri, ~100 kW lading), med plass til en liten (20~40 kW) eksosmotor for rekkeviddeforlengelse, som opsjon, gjerne ettermonterbar, eller en som er mulig å leie for en hyttetur eller bilferien. Bare å plugge inn eksosmotoren ved behov. I land med Autobahn bør nok rekkeviddeforlengeren opp i rundt 40 kW, mens i Norge bør det holde med 20 kW, selv opp de verste fjellovergangene, så lenge navigasjonssystemet er bevisst på kjøreruta slik at batteriet kan være godt ladet når man starter stigningen. Elbiler med rekkeviddeforlenger er nok en ide som har avgått med døden allerede. De to eneste bilene produseres ikke lenger (Chevrolet Volt/Opel Ampera og BMW i3 Rex) og ikke har jeg hørt om at noen andre har planer om å lage slike biler. Jeg hadde sett for meg en mulighet med en et gassturbinaggregat på 40 kW og vekt 40 kg (og lav pris), men noe slikt ser ikke ut til å komme. I stedet for å ha et aggregat som koster fra 50 til 100.000 fra fabrikk, er det billigere for fabrikkene å utstyre bilene med større batteri (se BW i3) og for kundene er det mye bedre å bruke hurtigladere de få gangene en er på skikkelig langtur. I et land uten ladeinfrastruktur kunne en rekkeviddeforlenger ha noe for seg, men slike land blir det stadig færre av og de vil utgjøre et forsvinnende lite marked. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) Ketill Jacobsen skrev (1 time siden): I stedet for å ha et aggregat som koster fra 50 til 100.000 fra fabrikk, er det billigere for fabrikkene å utstyre bilene med større batteri (se BW i3) og for kundene er det mye bedre å bruke hurtigladere de få gangene en er på skikkelig langtur. Når man får et 4 kW bensinaggregat for 2000 kroner så tviler jeg på at et 40 kW for bil vil koste noe særlig mer enn 20 000. For den summen får man i praksis ubegrenset rekkevidde. Bruker man istedet den summen på større batteri så får man mer rekkevidde tilsvarende knappe 3 liter med diesel. Endret 25. april 2020 av uname -l 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Ketill Jacobsen skrev (20 minutter siden): Elbiler med rekkeviddeforlenger er nok en ide som har avgått med døden allerede. De to eneste bilene produseres ikke lenger (Chevrolet Volt/Opel Ampera og BMW i3 Rex) og ikke har jeg hørt om at noen andre har planer om å lage slike biler. Jeg hadde sett for meg en mulighet med en et gassturbinaggregat på 40 kW og vekt 40 kg (og lav pris), men noe slikt ser ikke ut til å komme. I stedet for å ha et aggregat som koster fra 50 til 100.000 fra fabrikk, er det billigere for fabrikkene å utstyre bilene med større batteri (se BW i3) og for kundene er det mye bedre å bruke hurtigladere de få gangene en er på skikkelig langtur. I et land uten ladeinfrastruktur kunne en rekkeviddeforlenger ha noe for seg, men slike land blir det stadig færre av og de vil utgjøre et forsvinnende lite marked. Jeg vil påstå at begge de to bilene du nevner var dårlige forsøk. i3 Rex-en hadde for eksempel neglisjerbart lengre rekkevidde på bensin enn den samme i3en med den største batteripakken. Skulle man kjøre langt så rakk bensinen bare et lite stykke pga bare 7-9 liters tank. Det ga dermed lite mening å velge rex-varianten framfor den største batteripakken. Rex-utgaven var ikke designet for langkjøring. Den var bare designet for å kunne bruke batteriet trygt ned til 0% uten å strande helt. Nå vet jeg ikke med i3 Rex, men Opel Ampera hadde en ganske stor og tradisjonell motor med variabel turtall, variabelt moment, girkasse og stor forskjell på toppeffekt og gjennomsnittseffekt (som gir dårlig virkningsgrad ved gjennomsnittseffekten). Når jeg skrev at noen burde gripe sjansen til å briljere med et godt hybridkonsept så var det ikke så dårlige konsepter som i3 Rex og Ampera jeg tenkte på. Propan er jo ganske godt tilgjengelig, selv om det ikke er helt på nivå med tilgjengeligheten til bensin og diesel. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) Badger vil fungere nettopp slik. Man som sjåfør bestemmer helt selv forbruk og dermed optimalt forbruk. BE alene, BE+FC til motor, FC alene. BE til motor mens FC til batteri. Det siste alternativet betyr at FC kan kjøres ved optimal last hele tiden for maks effektivitet. Utgangspunktet blir da 70% fra BE drivlinje og 60% fra FC inn i batteri. Selvfølgelig vil slike biler dukke opp i fremtiden som har forskjellige behov rundt forholdet batteri og FC. 40kW generatoren vil veie ca 20kg og være ca 5 liter i størrelse. Verdens første 3D printede brenselcelle var vellykket og et stort, enormt steg inn i et gedigent prisfall nærmer seg et faktum. Endret 25. april 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Ser ut til at Mercedes har mista trua på FC i personbiler: https://cleantechnica.com/2020/04/23/mercedes-benz-is-done-chasing-after-hydrogen-fuel-cell-cars/ 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 uname -l skrev (7 timer siden): Er man i bakvendtland hvor de "utradisjonelle" bilprodusentene som aldri har tjent en krone nå skal kjøpe opp etablerte og lønnsomme bilpordusenter? Hvorfor skulle de kjøpe opp noen de ikke har bruk for? Jeg snakker om at større utdaterte bilprodusenter kjøper opp andre - hvis de større overlever da. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 uname -l skrev (5 timer siden): Når man får et 4 kW bensinaggregat for 2000 kroner så tviler jeg på at et 40 kW for bil vil koste noe særlig mer enn 20 000. For den summen får man i praksis ubegrenset rekkevidde. Bruker man istedet den summen på større batteri så får man mer rekkevidde tilsvarende knappe 3 liter med diesel. I industrien regnes 20 000 for en liten bensinmotor og generator. Hvorfor skulle det koste mere. Koeningsegg lager metanol motor på 70kg som yter 600hk. Teoretisk vil en slik motor slippe både generator og startmotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå