Gå til innhold

Er korona mer dødelig enn influensa?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I begynnelsen ble det hevdet at dette var 40 ganger mer dødelig enn influensa. Dette mener jeg stod på trykk i en nasjonal avis. Deretter var det 30 ganger. Så 10 ganger. Det siste tallet, fra samme avis, var seks ganger mer dødelig enn vanlig influensa.

Det endelige resultatet er nok enda lavere. Enn så lenge var svineinfluensaen en langt mer dødelig pandemi enn hva covid-19 har vært så langt, på verdensbasis.

Det er heller ingen tvil om at norske myndigheter har innført unødvendig strenge tiltak. Det vil si at Norge foreløpig har veldig lave dødstall, men at epidemien vil foregå unødvendig lenge, med varierende restriksjoner i samfunnet og på befolkningen tilsvarende lenge. Mens Sverige har hatt mye høyere dødstall, vil de trolig også kunne åpne opp samfunnet for "normal drift" lenge før Norge. Og totalt sett tviler jeg på Norge kommer noe bedre ut av situasjonen enn Sverige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

I begynnelsen ble det hevdet at dette var 40 ganger mer dødelig enn influensa. Dette mener jeg stod på trykk i en nasjonal avis. Deretter var det 30 ganger. Så 10 ganger. Det siste tallet, fra samme avis, var seks ganger mer dødelig enn vanlig influensa.

Det endelige resultatet er nok enda lavere. Enn så lenge var svineinfluensaen en langt mer dødelig pandemi enn hva covid-19 har vært så langt, på verdensbasis.

Det er heller ingen tvil om at norske myndigheter har innført unødvendig strenge tiltak. Det vil si at Norge foreløpig har veldig lave dødstall, men at epidemien vil foregå unødvendig lenge, med varierende restriksjoner i samfunnet og på befolkningen tilsvarende lenge. Mens Sverige har hatt mye høyere dødstall, vil de trolig også kunne åpne opp samfunnet for "normal drift" lenge før Norge. Og totalt sett tviler jeg på Norge kommer noe bedre ut av situasjonen enn Sverige.

Det finnes en del studier på dette nå. I New York har de testet antistoffer hos svært mange og en høy andel hadde antistoffer mot covid-19. De regnet seg frem til at dødeligheten i New York er rundt 0.8 til 1%. Allerede er nesten 0.2% av befolkningen i NY døde. 

Dødeligheten til viruset vil variere med alder i stor grad. Den øker sterkt over 70 år. I Italia er det vel omtrent 1% av de som har dødd som er under 50 år (ca 200 av 20.000). 

Dette viruset er farligere enn influensa, ikke bare pga den høye dødeligheten, men også antallet som må på sykehus. Her snakket vi mange %. En studie i Italia viste at 17% ble innlagt. I NY mener jeg den var på 5% - men nå tar jeg fra hukommelsen (Dette er da tall justert etter hvor høy andel som antagelig har eller har hatt viruset). 

Studien fra Italia er veldig interessant. Der testet de rundt 80% av innbyggerne i byen Vo 2 ganger med 2 ukers mellomrom. 17% av de som testet positivt der ble altså innlagt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (20 minutter siden):

Dødeligheten til viruset vil variere med alder i stor grad. Den øker sterkt over 70 år. I Italia er det vel omtrent 1% av de som har dødd som er under 50 år (ca 200 av 20.000). 

Mye som tyder på at dårlig helse angående lungene også har hatt mye å si. Folk som røyker, eller som har bodd i områder med mye forurensning kan ha hatt større sjanse for å få problemer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Mye som tyder på at dårlig helse angående lungene også har hatt mye å si. Folk som røyker, eller som har bodd i områder med mye forurensning kan ha hatt større sjanse for å få problemer. 

Studier viser at røykere klarer seg bedre. De er sterkt underrepresentert blant innlagte når man samtidig tar høyde for andelen av befolkningen som røyker. Teorien er at de har lite ACE2-reseptorer som viruset binder seg til. 

Men ja, det er mye forurensning kan ha noe å si. Lombardia er jo ganske så industrialisert 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Studier viser at røykere klarer seg bedre. De er sterkt underrepresentert blant innlagte når man samtidig tar høyde for andelen av befolkningen som røyker. Teorien er at de har lite ACE2-reseptorer som viruset binder seg til. 

Men ja, det er mye forurensning kan ha noe å si. Lombardia er jo ganske så industrialisert 

Ja da må det ha kommet en annen studie jeg ikke har sett. Studiene viser jo til en haug av forskjellige faktorer annenhver dag, så det er greit vanskelig å ha oversikt. Men tipper Covid-19 vil få fart i å bli kvitt forurensning. Man ser jo greit effekten av å fjerne bilene i de store byene. Folk som ser fjell de ikke har sett på 30 år og greier fra byen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (57 minutter siden):

Hvilke studier?

• Liker 3
Lenke til kommentar

New York (staten) har 19,45 millioner innbyggere og 20841 dødsfall til covid-19. Da får man 0,11%. Usikker på hvilke tall de bruker her, men ville anta at de gikk etter stater isolert sett? Det gir den beste oversikten i alle fall. Bruker man tall for selve byen (8,4 millioner) så er tallene plutselig 0,24%. Man kan jo selvsagt argumentere overnfor at det er mer reelle tall innad i selve byen, men jeg tror man rapporterer på en bedre måte om man tar statene hver for seg fremfor f.eks Counties, da det blir plutselig ekstremt mange tall å forholde seg til 

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Del skrev (23 minutter siden):

Byen NY har mye verre tall enn staten. Dere har nok rett begge to. Kan noen finne lenke til studien som viste 0.8-1% dødelighet i NY?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Dødligheten per millionen er nå 1063 dødsfall - derav 0.1% eller 0.11% om man runder av oppover. Så det er tydelig at de offisielle tallene er definert per delstat

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Del skrev (12 minutter siden):

Jojo, men studien om dødelighet rapportererte visst både fra by og stat. Har bare ikke funnet den. Noen som har?

Hvilken studie sikter du til? Det er vel ikke så mye studier dedikert til dette nå, annet enn statistikk-føring?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
9 hours ago, Benbjo said:

Skal ikke se bort i fra at luftforurensning har noe å si. Men det kan også være andre faktorer f.eks. at man bor tett, reiser tett med kollektivtransport osv. (og får høyere eksponering) som er felles for store byer hvor det også er mye luftforurensning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

Enn så lenge var svineinfluensaen en langt mer dødelig pandemi enn hva covid-19 har vært så langt, på verdensbasis.

Det er nok ikke helt riktig, det var kun 18 449 bekreftede dødsfall fra svineinfluensaen, under hele pandemien.

I ettertid ser man selvfølgelig at svært mange ikke ble testet, særlig i u-land, og det riktige tallet var trolig opp mot et par hundre tusen, men allerede nå er det et par hundre tusen bekreftede dødsfall av COVID-19, samt svært mange flere alvorlige syke, så COVID-19 pandemien er allerede langt verre enn svineinfluensaen i 2009, å har så vidt begynt.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neimen hør: Hvordan går det an å sammenlikne dødelighet av Covid19 med influensa som eldre og yngre kan vaksineres mot? Hvis vi ikke klarer å lage vaksine vil vel Covid19 etter 10 år akkumulere et formidabelt antall dødsfall, langt utenfor det på influensa-skalaen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ingen som har peiling på hva influensa er for noe. Er det ett spesiellt virus, eller mange forskjellige? Man sier jo at man har fått influensa bare man har litt feber. Er det dette som er sammenlikningsgrunnlaget. Heretter hvis jeg får litt feber en dag , så skal jeg si at jeg har fått Corona, er det grunnnlag for fravær fra jobben ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...