Gå til innhold

Maritim industri: Vil bruke milliardpakke på 40 prosjekter [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge kan jo begynne med å bygge egne skip til forsvaret etc. på norske verft, selv om kontraktsprisen i utgangspunktet blir noe høyere. Men da blir båtene levert på kontraktsdato i fullt fungerende stand. Så sluttsummen blir nok gunstigere likevel. Problemet er å få byråkratiet i den statlige innkjøpsordningen til å forstå sånt, uansett hvor mange eksempler man kan vise til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Havvind: Utnytte posisjon innen maritim og landbasert industri, gir unikt utgangspunkt global lederrolle i utviklingen av flytende havvind. Bidra til utvikling av hydrogenteknologi for internasjonal skipsfart."

Artikkelen skriver om gryteklare prosjekter, men hva er "gryteklart" og fremtidsrettet?

Politikerne prater og næringen skryter over stor innovasjonsevne, mens det praktiske arbeidet blir gjort i Kina.

Hvorfor bygger vi ikke havmerdene Salmar og Nordlaks har fått i sjøen i Norge?

Hadde vi hatt innovasjonsevnen og vyene i Norge på dette området så hadde vi vært i gang for flere år siden.

Det er ingen krise i oppdrett, kort og godt fordi verden har mer behov for mat enn olje.

Statkraft selger strøm som før, fordi energi er en vare alle må ha, både i gode og dårlige tider.

Med slike fakta som utgangspunkt skulle en tro interessen for kombinerte havmerder og energiterminaler som utnytter vinden og bølgene i Norsk Økonomisk Sone var midt i blinken for det vi burde bruke penger på.

Slik er det ikke, og dersom jeg viser bilde av det hybride anlegget jeg har mest tro på, slettes denne kommentaren. Sist gang TU slettet nevnte jeg bare anlegget, slik som nå.

Det er med andre ord ikke lett å være konkret heller, men mye tyder på at det er her fremtiden er for verkstedindustrien.

En annen mulighet, som er så godt som "gryteklar", er bygging av flytebruer. Sannsynligheten er stor for at Romsdalsaksen blir valgt, da dette alternativet fjerner både Molde-Vestnes og Sølsnes-Åfarnes.

Den sannsynlige løsningen er en modulbassert flytebru, hvor selve kjørebanen er i stål og egner seg for skipsverft.

Flyteelementene vil trolig være i betong, hvor vi også har lang erfaring.

Det skal bygges mange flytebruer i årene som kommer, så hvorfor ikke sette i gang med pilotene nå?

Vegvesenet har jobbet med de konkrete løsningene i flere år, så det er på tide å få noe i sjøen.

Flytebru med fleksible ledd, og moduler på ca 200 m, har jeg mest tro på.

Det er egentlig bare å prosjektere og finne ut hva som er best ved å få piloter i sjøen, og bruke tid og penger på noe som er fremtidsrettet.

Nord Hordalandssambandet og Krifast var begge testanlegg for flytebruer, og begge har fungert som tenkt.

Tiden burde være moden for å teste ut lengre flytebruer.

 

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...