Lujen123 Skrevet 23. april 2020 Del Skrevet 23. april 2020 (endret) Hei, Funderer på hva jeg skal gjøre til høsten. Har tre valg, ta ett år i Luftforsvaret, starte med studier (dvs rett etter vgs), eller jobbe ett år. Først og fremst var tanken min å ta ett år i Forsvaret i en annen avdeling, men siden den var full når jeg hadde sesjon, var Luftforsvaret ledig. Dog, vet jeg at jeg relativt lett kan få fri fritak om jeg ønsker. Er redd for å ha havne i Vakt og sikring, eller rett og slett en kjedelig stilling. Samtidig er sjansen for å bli dimittert tidlig i rekrutten stor nå pga. telefon-sesjon. Derfor vurderer jeg ganske sterkt å forsøke meg på et fritak, også fordi jeg føler jeg mangler den gnisten som muligens trengs for å skulle slite seg gjennom det å stå opp tidlig osv... Kan dra å studere med en gang, enten i Tromsø, Oslo eller min egen hjemby. Derimot er jeg litt skeptisk til å dra å studere med engang uten å ha særlig egenkapital, hvor jeg blir nødt til å leve av studielånet. Ikke det at jeg ikke vil klare det, det skal gå helt fint, men jeg tenker heller å forsøke å ha en viss egenkapital så jeg faktisk kan investere en viss andel av studielånet istedenfor. Utenom det har jeg ingen problemer med å studere med en gang. Et annet interessant aspekt er at jeg har en viss sjanse til å bli akseptert til skoler som for eksempelvis LSE, Sciences Po og de bedre Liberal Arts Collegene i USA (hvor jeg også er kvalifisert for ett stipend som gjør at skolepengene per år havner på mellom 5-10K dollar). Er disse skolene såpass mye "verdt" at jeg burde ta sjansen på å vente ett år så søke dit? Da er jeg selvfølgelig klar over at det må tas opp ekstra lån, da totalsummen ved å gå på disse skolene er hinsides. Ønsker en studieopplevelse som baserer seg på friluft, og gjerne snø og ski. Skjønner selvfølgelig at jeg ikke kan være så kresen på det at snø er et must element. Dette med en liten"by tenker jeg skal være fullt oppnåelig derimot, og det å studere i utlandet er også noe som fascinerer meg svært mye. (typ 200 000 maks, helst under 100 000, og så liten som mulig) Videre er jeg såpass usikker på det å starte et studie uten å ha særlig til egenkapital, at jeg vurderer sterkt å finne meg fast jobb i ett år. Vet at jeg ikke kommer til å tjene betraktelig "nok", men det er en start om jeg for en høy nok stilling. Dette er klart en stor sjanse å ta pga korona-situasjonen og manglende kvalifikasjoner. Ønsker derfor litt input, ikke noen fasit selvfølgelig, men tenker det er såpass mange aspekter ved dette at det er fint å ha noen ekstra meningsfeller som ser på det mer objektivt kanskje. Uansett, takk for alle svar. Endret 5. mai 2020 av Lujen123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå