Gjest 5d8c4...0bd Skrevet 23. april 2020 Del Skrevet 23. april 2020 Hei. Jeg er kommet i en kinkig situasjon med nav ang beregning av foreldrepenger som jeg gjerne skulle hatt litt hjelp med. Litt om saken. Jeg har en sønn som ble født i november 2018. Jeg har tatt ut gradert fedrekvote så de dagene gikk til og med 1.12.19. Jeg har omsorgen for han. Jeg er ikke sammen med barnemor. Så jeg har holdt litt på med ei annen, som sa at hun var gravid med meg og ville beholde barnet. Dette fikke jeg beskjed om når vi ikke holdt på lenger og at hun hadde termin i november 2019. Dette var vanskelig å etter mye om og men så ble det til at hun ikke ville at jeg skulle være i deres liv og hun ville ha hele omsorgen. Dette er forsåvidt en annen diskusjon som ikke trengs å ta her. Her kommer saken: Jeg mottok som sagt foreldrepenger til 01.12.19 med sønnen min. Barn nr 2 ble født 01.11.19. da mor har fått innvilget foreldrepenger fra november, så fikk jeg et brev fra nav i dag om at jeg har fått utbetalt for mye foreldrepenger. At jeg må tilbakebetale litt over 20.000 da barn nr 2 ble født før foreldrepengene mine gikk ut og etter fødsel av barn nr 2 frafaller gjennværende foreldrepenger for min del. Jeg tok kontakt med nav og de måtte sjekke i lovverket og sa at i følge lovverket så stemmer det at mine foreldrepenger frafaller ved fødsel av barn nr 2. Det har ikke noe å si om jeg ikke har omsorgen eller om at det er en annet barn en det jeg har fått foreldrepenger for. Det hadde ikke noe å si heller det at jeg ikke har fedrekvote å ta av på barn nr 2. De henviser meg til § 14-10.Generelle bestemmelser om uttak av foreldrepenger, 3 ledd: Foreldrepengene må tas ut innen tre år etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Stønadsdager som ikke er tatt ut, faller bort når stønadsperiode for nytt barn starter. Jeg leser paragrafen og ut ifra den teksten får jeg ikke noe svart på hvitt svar som nav sa det var. De sa at loven var klar og tydelig på at jeg ikke hadde noe å komme med og måtte betale tilbake, men virker som det er en veldig vag tolkning fra deres side. Anonymous poster hash: 5d8c4...0bd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Når erkjente du farskap? Ble det tatt noen DNA-test? Når visste du at barnet ble født/termin? Loven er klar - "stønadsdager som ikke er tatt ut, faller bort når stønadsperiode for nytt barn starter". Med "stønadsperioden" mener man hele perioden man får foreldrepenger for et gitt barn, både kvotene og fellesperioden. Lenke til kommentar
Gjest 5d8c4...0bd Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Farskapet ble bekreftet september 2019. Det ble tatt dna test. Jeg hadde fått vite at termin var i desember, men viste ikke at barnet var født før jeg fikk brev fra nav i februar, med krav om barnebidrag. der sto det at barnet var født i november. Fikk også brev i mars om at mor hadde søkt og fått innvilget overføring av min kvote. Så jeg har egentlig ikke noe å komme med i denne saken? Nav legger det frem at de vurderer å kreve tilbake penger, men vil ha uttalelse fra meg først. Jeg har jo vært helt uvitende om dette, men det kommer man vell ingen vei med? Anonymous poster hash: 5d8c4...0bd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Du kan nok ikke hevde å ha krav på foreldrepenger, nei, men du kan hevde at du hverken forsto eller burde forstått at du ikke hadde krav på utbetalingen i november 2019 - du hadde ingen konkret kunnskap om hverken mors søknad om foreldrepenger eller barnets fødsel ut over at termin var i desember - og at NAV dermed ikke kan kreve tilbakebetalt fra deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå