Gå til innhold

Den norske termosensoren ble laget for å oppdage røykutvikling på frakteskip: Nå skal den oppdage koronasmittede [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg over norsk utvikling og dette er jo et stort marked. Men utfra det jeg leser ser jeg ikke hva som som er nytt?

Feber-måling med varmekamera ble brukt t i Kina for 10-15 år siden (de bruker manuelle punkt-varmesensorer også, ser mer "aktivt" ut i media) og jeg har brukt varmekamera (mange tusen varmesensorer) med deteksjsprogramvare i mobilen min i 4 år (NOK 4500).

Telling av personer, gjenstander, dyr og kjøretøy med lys- eller varme-sensorer brukes dalig over hele verden. Det samme er deteksjon av varme fra hele hjul (ikke bare gummidekk, men bremser og nav, og kjøretøy fra siden eller fra understel). Dette brukes i norske tunneler og ferjer. Alt har nøyaktighet nok til febermåling, og er som oftest unødig høy i de fleste anvedelsene.

Priseksempelet virker for høyt til å være realistisk for styring av klima i bygg, sml med de gamle og gode romfølerne?

Jeg tror det må være noe nytt ved dette som ikke er nevnt i artikkelen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

From an engineer point of view: In this article it is mentioned that the thermal sensor has a 0.1 centigrade accuracy per pixel. This is impossible since there is no such high accuracy IR sensor in the current market. If I have not mistaken, you are using the D6T-32 (32x32) thermal sensor that is readily available in the market! This sensor has an accuracy of +/- 3 centigrade and a resolution of 0.33 centigrade. Accuracy and resolution are the two terms that are widely confused. The thermal sensor performance is ‘hard baked’ in its MEMS and ASIC and the result is a simple readout from its I2C. Just saying.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...