Gå til innhold

Muntlig privatisteksamen formatet endret siste årene?

Req

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en kamerat som går som privatist nå. Hvordan han blir fortalt at muntlig privatisteksamen vil være, avviker betydelig med mine erfariger når jeg tok over en håndful muntlig privatisteksamener for 5år siden. Er derfor interessert om noen vet om det er gjort noen endringer de siste årene.

Min erfarig på alle mine muntlige privatisteksamener var at jeg fikk et spørsmål: F.eks: "(Historie) Drei ut om romerrikets start til fall." Dette tema skulle jeg presentere over 10 minuter. Deretter kom sensor med et spørsmål, som jeg brukte 2-3 minutter å svare på. Deretter var jeg ferdig. Det var aldri en dialog med sensor, sensor satt alltid utenfor min synsvinkel. Med unntak av når jeg ble spurt om sensor spørsmålet.

Nå på vidoer på nett hvor de simulerer prøveeksamener, og beskrivelsen min kamerat får av sin lærer, så virker det som det er mye mer dialog med lærer gjennom hele eksamen. Samt at istedetfor å få et tema, så får de opp til 10 mer konkrete spørsmål.

Tanker? 

Endret av Req
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva står i læreplanen for det aktuelle faget?

Det er ikkje ei standard oppskrift for munnleg eksamen i alle fag, det varierer både basert på det aktuelle faget og korleis den aktuelle læreplassen organiserer eksamenane.

Den einaste munnlege eksamenen som eg har hatt av typen 10 minutts presentasjon og eventuelle spørsmål er den munnlege presentasjonen av bacheloroppgåva mi.
Alle andre eksamenar har vært langt meir dialogprega. Stort sett slik at eg har trekt eit tema, så har eg fått litt tid til å forberede meg mentalt, og til slutt har eg snakka om temaet til læraren medan sensor observerer. Dersom eg har stått fast så har læraren supplert med ytterlegare informasjon for å avdekke om eg kan litt om temaet dersom eg får hjelp eller om eg var heilt blank.

Lenke til kommentar
On 4/23/2020 at 2:10 AM, Req said:

Min erfarig på alle mine muntlige privatisteksamener var at jeg fikk et spørsmål: F.eks: "(Historie) Drei ut om romerrikets start til fall." Dette tema skulle jeg presentere over 10 minuter. Deretter kom sensor med et spørsmål, som jeg brukte 2-3 minutter å svare på. Deretter var jeg ferdig.

Siden muntlig eksamen skal vare i 30 minutter og muntlig-praktisk i 45 minutter så tviler jeg på at du var ferdig etter 10 minutters presentasjon og ett spørsmål besvart på 2-3 minutter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...