Delvis Skrevet 24. april 2020 Forfatter Del Skrevet 24. april 2020 (endret) Atib Azzad skrev (37 minutter siden): Som jeg sa, synes jeg hele problemstillingen ble litt klarere når jeg så den i et økonomisk perspektiv, hvorfor skal det komme noen andre og proffitere på samenes identitet? Ok, men det reklamerer vel for dem og det de driver med også. Men helt greit for meg, om en viss % av salget går til Samiske formål. Atib Azzad skrev (37 minutter siden): Kanskje er det samer som synes det er stas med joikakaker også, ikke vet jeg, du får foreslå hvordan da, slik jeg foreslår hvordan ikke. Kan ikke si annet, enn at hvis jeg var Same så tror jeg hvertfall jeg ville kunne sett det sånn, at det setter "oss"( Samenes) merke på et produkt, på en hyggelig måte. Men Samene for jo snakke for seg selv. Endret 24. april 2020 av Delvis Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Joikakaker har vært solgt siden 1960. Hvorfor har Joikakaker plutselig blitt krenkende etter 60 år? 5 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 (endret) 17 minutes ago, Delvis said: Kan ikke si annet, enn at hvis jeg var Same så tror jeg hvertfall jeg ville kunne sett det sånn, at det setter "oss"( Samenes) merke på et produkt, på en hyggelig måte. Men Samene for jo snakke for seg selv. Det aller letteste er vel å se for seg at det ikke er noe problem, da det gjerne er det man allerede gjorde. Det er vel derfor det er så lett å møte slike saker med indignasjon over dagens hysteri, eller hva man vil kalle det. 11 minutes ago, Mr D said: Joikakaker har vært solgt siden 1960. Hvorfor har Joikakaker plutselig blitt krenkende etter 60 år? Det er ikke gitt at de ikke ble opplevd krenkende før. Man kan jo prøve å forestille seg hvorfor evt. en klage ikke ble hørt, tidligere. Endret 24. april 2020 av Atib Azzad gramatikk 2 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Mr D skrev (6 minutter siden): Joikakaker har vært solgt siden 1960. Hvorfor har Joikakaker plutselig blitt krenkende etter 60 år? Fordi standarder øker. I 1960 så var også segregering en ting, og homofili ulovlig. 7 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Hvis en velger å føle seg krenket heller enn å ta imot den gratis eksponeringen så får det heller bare være sånn. Det var jo en del reaksjoner på at at det dukket opp samiske trafikkskilt i hele Norge, så de kan jo ta igjen med å få joikakaker til å hete 11%-reinsdyrkaker i viltsaus og fjerne samen fra pakningen. En ser fort hvor tåpelig og hyperreaktivt det kan virke når en går litt under overflaten. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Gavekort skrev (2 timer siden): Fordi standarder øker. I 1960 så var også segregering en ting, og homofili ulovlig. Er det en standard for hvor krenkende Joikakaker er? Eller hvilken standard er det som sier at Joikakaker er krenkende i 2020 og ikke i 2019? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Mr D skrev (1 time siden): Er det en standard for hvor krenkende Joikakaker er? Eller hvilken standard er det som sier at Joikakaker er krenkende i 2020 og ikke i 2019? Ikke at jeg skal uttale meg her om hvorvidt joikakaker er krenkende eller ei. For argumentet sin skyld: Hvem er det som sier at spørsmålet ikke kunne blitt tatt opp i 2019? 5 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 (endret) 3 hours ago, vidor said: ... Her er ein løgn: All PR er god PR. Gratis eksponering? Er det verdt ein skit til å byrje med? Og kvifor skal me fantasere at gratis eksponering er positiv? På kva måte har denne gratis-eksponeringen hjulpet samer? For min del er det overraskende å sjå hysteriet til alle som misliker at samene, dei som er på pakka, misliker at dei er der. Kvifor har dykk så motstand til at nokon ikkje liker å vera reklame? Endret 24. april 2020 av Drunkenvalley 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. april 2020 Forfatter Del Skrevet 24. april 2020 Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): På kva måte har denne gratis-eksponeringen hjulpet samer? Og på hvilken måte har den vært et problem? Ingen har brydd seg om Joikakaker i en sånn problemstilling, før noen fant på den lyse idéen om at det kan føles krenkende. Så det er et poeng, at ingen har bemerket noe gjennom 60 år, før noen i nåtids-typisk ånd, fikk idéen om gjøre det til noe å henge seg opp i. Hvis det er så galt som disse pådriverne har hauset det opp til å være, ville noen ha reagert mer også før. Jeg syns det er litt leit hvis de skal endre på den greia der, for det er noe fint og tradisjonelt med det navnet og designet. Derfor liker jeg ikke hvis de endrer det. Og det er jeg nok ikke alene om. Kan Samer være i stand til å se det fra den siden? 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 (endret) At dette er første gang dere hører om dette, betyr (som det er påpekt flere ganger i tråden) ikke at dette er første gangen det dukker opp. Endret 24. april 2020 av Atib Azzad glemte et ord. 5 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 13 minutes ago, Delvis said: ... Dette er berre antagelser. Trur du folk berre fann ut at dei er krenka ut av det blå? Her driv du og innbille deg at dette er noko som ikkje har ligget og grodd i stillhet, og det er rett og slett fjåsete logikk. Eg syns det er trist at samer ikkje ynskje vera på pakka, men eg syns folk er skikkelig rasshøl når dei tilsynelatende er fornerma at nokon våge ytre motstand mot at deiras kultur er avbilda på produkter som er nesten tvert urelatert til kulturen. Kvifor i alle dager skal dei bry seg om kva du meine? Eige du noko av kulturen som er avbilda? Våsete å vera fornerma over at samene ikkje ynskje vera avbilda på produktet. Eig vett av respekt for folk ass. 1 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. april 2020 Forfatter Del Skrevet 24. april 2020 Drunkenvalley skrev (27 minutter siden): Trur du folk berre fann ut at dei er krenka ut av det blå? Det kom som kjerringa på julekvelden for produsenten, som ble svært overrasket. Så ja, dette tror jeg faktisk er mest av et nymotens femi slags påfunn. Samer flest er neppe så ynklige at de har brydd seg om den boksen, og det er vansklig å se hva som er så forbasket diskriminerende ved det. 2 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Gavekort skrev (2 timer siden): Ikke at jeg skal uttale meg her om hvorvidt joikakaker er krenkende eller ei. For argumentet sin skyld: Hvem er det som sier at spørsmålet ikke kunne blitt tatt opp i 2019? Litt merkelig at du svarte på mitt opprinnelig innlegg hvis du ikke vil uttale deg... Ingen har vel sagt at spørsmålet ikke kunne blitt tatt opp i 2019 - men det ble det ikke. Det var det som var mitt opprinnelige poeng. Ingen sa at joikakaker var krenkende i fjor eller de 58 årene før det. Det er nå det plutselig er krenkende med joikakaker. Plutselig er det mange samtidig som "skriker" ut om at det er krenkende. Disse joikakaker har stått i butikkhyllene i 60 år uten at noen har klaget offentlig på at de er krenket. De som er så krenket nå må jo ha sett disse boksene i sine lokale matbutikker når de har gått forbi middagshermetikkhyllene. De har jo stått der lengre enn de aller fleste krenkede personene har levd. Hvorfor har de ikke følt seg krenket i januar eller i fjor sommer? Hvorfor har alle plutselig følt seg krenket samtidig nå? Kanskje de er smittet med et ukjent joika-virus...? 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 8 minutes ago, Mr D said: ... Kan du fortelja meg kvifor du bryr deg om når dei valde uttale seg? Har det nokon materiell betydning? Kvifor er dette noko du er så fælt fornerma over, og har ein usedvanlig trang for å angripe ei befolkning med latterliggjøring... berre for at dei ikkje like vera avbilda lengre? Lenke til kommentar
bbios Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Mr D skrev (21 minutter siden): Litt merkelig at du svarte på mitt opprinnelig innlegg hvis du ikke vil uttale deg... Ingen har vel sagt at spørsmålet ikke kunne blitt tatt opp i 2019 - men det ble det ikke. Det var det som var mitt opprinnelige poeng. Ingen sa at joikakaker var krenkende i fjor eller de 58 årene før det. Det er nå det plutselig er krenkende med joikakaker. Plutselig er det mange samtidig som "skriker" ut om at det er krenkende. Disse joikakaker har stått i butikkhyllene i 60 år uten at noen har klaget offentlig på at de er krenket. De som er så krenket nå må jo ha sett disse boksene i sine lokale matbutikker når de har gått forbi middagshermetikkhyllene. De har jo stått der lengre enn de aller fleste krenkede personene har levd. Hvorfor har de ikke følt seg krenket i januar eller i fjor sommer? Hvorfor har alle plutselig følt seg krenket samtidig nå? Kanskje de er smittet med et ukjent joika-virus...? Tipper bare her, Men kan det være at det denne diskusjonen har blusset opp igjen etter at den nye pakningen kom og konkurransen hvor du kunne vinne klær og med det mer exponering(i mangel av bedre ord) . + hva vet vi i dag om det var krenkende når disse ble lansert først for 60 år siden? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Mr D skrev (Akkurat nå): Litt merkelig at du svarte på mitt opprinnelig innlegg hvis du ikke vil uttale deg... Hvorfor det? Må jeg ta stilling til en tullesak for å kunne demontere argumentene dine? Sitat Ingen har vel sagt at spørsmålet ikke kunne blitt tatt opp i 2019 - men det ble det ikke. Det var det som var mitt opprinnelige poeng. Ingen sa at joikakaker var krenkende i fjor eller de 58 årene før det. Det er nå det plutselig er krenkende med joikakaker. Plutselig er det mange samtidig som "skriker" ut om at det er krenkende. Disse joikakaker har stått i butikkhyllene i 60 år uten at noen har klaget offentlig på at de er krenket. De som er så krenket nå må jo ha sett disse boksene i sine lokale matbutikker når de har gått forbi middagshermetikkhyllene. De har jo stått der lengre enn de aller fleste krenkede personene har levd. Hvorfor har de ikke følt seg krenket i januar eller i fjor sommer? Hvorfor har alle plutselig følt seg krenket samtidig nå? Kanskje de er smittet med et ukjent joika-virus...? Hvordan vet du at det plutselig ble krenkende nå? Eneste som har skjedd nå er at det har fått medieoppmerksomhet og har kommet seg inn i folk sin sfære. 3 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. april 2020 Forfatter Del Skrevet 24. april 2020 (endret) Gavekort skrev (31 minutter siden): Eneste som har skjedd nå er at det har fått medieoppmerksomhet og har kommet seg inn i folk sin sfære. Har da virket som Samene aldri har hatt problemer med, å få oppmerksomhet for noe de vil ha på agendaen. Men dette er anderledes, det er preget av en ny type trend som går på å ikke tåle/vrangtolke verst mulig symboler, navn osv. og Drunkenvally, Jo produsenten ble veldig overrasket: https://www.dagbladet.no/kultur/samegutten-kan-forsvinne/72392965 Endret 24. april 2020 av Delvis 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 Delvis skrev (Akkurat nå): Har da virket som Samene aldri har hatt problemer med, å få oppmerksomhet for noe de vil ha på agendaen. Slike bevegelser som dette er typisk snøballer som ruller seg større. Jeg er sikker på at du finner mye misnøye blant folket om du vifter saker foran nesen på dem. Men reaksjoner kommer ikke før du får en kritisk masse. At det er de som hiver seg på fordi de liker å lage opprør skal jeg ikke motsi. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-kommer-aldri-til-a-roe-meg-ned/72385105 Skal folk bli krenket av alt nå? En figur av en mann som smiler i samedrakt, det er et enormt problem? Jøss. Quote Jeg skulle likt å se dere i redaksjonen si «ta det rolig» direkte til min venninne i Vadsø som vokste opp med å høre «du gir meg joikabolle-vibes» da hun tok på seg tradisjonelle samiske votter. Så problemet er ikke at barn og unge er stygge mot hverandre, mobbing, problemet er joikafiguren på hermetikken? Jøss, for et argument. 5 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 (endret) Delvis skrev (51 minutter siden): Har da virket som Samene aldri har hatt problemer med, å få oppmerksomhet for noe de vil ha på agendaen. Men dette er anderledes, det er preget av en ny type trend som går på å ikke tåle/vrangtolke verst mulig symboler, navn osv. og Drunkenvally, Jo produsenten ble veldig overrasket: https://www.dagbladet.no/kultur/samegutten-kan-forsvinne/72392965 Heldigvis var det noen som på et tidspunkt tenkte "kanskje vi skal la være å koke folk levende?" "skal vi kanskje la være å tvangssterilisere homofile" - for å sette det litt på spissen, vi lever ikke statisk. Ting forandrer seg. Endret 24. april 2020 av Psykake 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå