Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleie oppsigelsesfrist - Hjelp

Gjest 94f42...582

Anbefalte innlegg

Gjest 94f42...582

Har en husleiekontrakt som går på 1 år om gangen, og den går egentlig ut 15. juli.

Jeg betaler forskuddsvis 15. hver mnd. Jeg sa opp avtalen i slutten av mars, og lurer på hvor lenge jeg da må betale for?
Regnes datoer fra den 1. til 1. eller fra 15. til 15?

I kontrakten står det "Oppsigelsesfristen regnes fra første månedsskifte etter at oppsigelsen er mottatt."
Har 2 mnd. oppsigelsestid.

Varer da leieforholdet til 15. juni?

Om jeg vil flytte ut 31. mai og betale halv husleie i fra 15. mai til 31. mai, måtte jeg da sagt opp i februar?

Anonymous poster hash: 94f42...582

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 94f42...582 skrev (8 timer siden):

Har en husleiekontrakt som går på 1 år om gangen, og den går egentlig ut 15. juli.

Dette høres ut som en tidsbestemt leieavtale.

Gjest 94f42...582 skrev (8 timer siden):

Jeg sa opp avtalen i slutten av mars, og lurer på hvor lenge jeg da må betale for?

Varer da leieforholdet til 15. juni?

Dette er avhengig av når leieforholdet startet, hva som ble betalt i leie første gang og om leieavtalen er lovlig tidsbestemt.

Det er bare lov til å avtale tidsbestemt utleie av bolig for kortere tid enn 3 år når en av disse gjelder:

1: Utleien gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig og uteleieren bor i samme hus.

2. Utleien gjelder bolig i tomannsbolig og utleieren bor i samme hus.

3. Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden.

4. Utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

5.  Utleien gjelder  offentlig disponert bolig som skal brukes av vanskeligstilte på boligmarkedet eller som er forbeholdt vanskeligstilte på boligmarkedet etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune, jfr. husleieloven pgf 11-1.

6. Utleien gjelder  bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av elever og studenter, jfr husleieloven 11-2.

For 3, 4, 5 og 6 skal du evt. ha fått opplyst skriftlig at punktet gjelder.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest 94f42...582

Det står:

"Leieavtalen er tidsbestemt, og opphører uten oppsigelse ved utløpet av avtalt leietid."

Og

"Type leieforhold kontrakten gjelder: Bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som blir leid ut ved midlertidig fravær på inntil fem år."

Det er en standard leiekontrakt levert av finn.no, og står at den er godkjent av forbrukerrådet.

Begynte å leie og betale fra 15. Juli i fjor. Vi ville begge ha avtale om 1 år av gangen. Jeg lurer bare på om jeg måtte gitt beskjed i februar for å ha rett til å flytte ut 31.mai (og betale halv husleie.)

Anonymous poster hash: 94f42...582

Lenke til kommentar

Oppsigelse gjelder fra 1. i måneden etter oppsigelsen er mottatt. Sier du opp i dag, gjelder den i 2 måneder fra 1. Mai, altså ut Juni.

Skulle du ha flyttet ut 31. Mai måtte du ha meldt oppsigelse innen utgangen av Mars, og således overlevering av bolig 1. Juni.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Om ikkje anna er eksplisit avtalt om leigetid og oppsigelsestid så er det huseleigelova sine bestemmelsar som gjeld. Altså at månedane blir rekna frå det fyrste månedsskiftet etter at oppsigelsen er levert.

Når du betalt husleige på forskot no den 15 april så betalte du for heile mai måned.

Dersom du seier opp no med to månedars oppsigelsestid så startar oppsigelsestida i mai og du må levere tilbake husrommet innan 1 juli. Det betyr at du skal betale husleige siste gong den 15 mai (som då er betalinga for heile juni).

Dersom du vil flytte ut den 15 så må du gjere eigen avtale om dette. Dersom utleigaren aksepterer å ta tilbake husrommet den 15 så skal du ha tilbakebetalt ei halv husleige, men i utgangspunktet så må du betale for heile måneden sjølv om du flyttar ut før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...