Oddvardm Skrevet 25. april 2020 Forfatter Del Skrevet 25. april 2020 bojangles skrev (10 timer siden): Jeg har ikke gått Mr Tangen's fond etter i sømmen, ikke har jeg sett på nøkkeltall eller sjekket åssen han har forvaltet fondene sine i forhold til indeksene. Altså vet jeg ingenting om hvor flink Mr Cayman Tangen har vært over tid. Men om det stemmer som det skrives at han har skapt en personlig formue på 7 milliarder NOK på ca 15 år så høres det jo ut som fondene har gjort det bra? Men betyr det at han historisk har truffet godt at han vil lykkes godt også i fremtiden? Nei - historiske data på avkastning for fond er kun det. Historiske data. De siste 10 årene har det jo også vært en voldsom oppgang, så om han traff nogenlunde bra før og under krisen så har vel "butikken gått av seg selv" til en viss grad de siste ti åra? Tror vi skal være litt edruelige i vår omtale av selskaper på Cayman og i andre skatteparadiser. Hvor selskapet er registrert er alene ingen indikator på kriminell virksomhet. Men en slik selskapsstruktur vanskeliggjør kontroll, og det blir begrenset innsyn og det muliggjør i større grad at kriminelle kan nyttegjøre seg slike selskaper. Hva som er greia i selskapene til Mr Cayman Tangen får vi nok til en viss grad klarhet i etterhvert. Fyren er neppe kriminell, da hadde han nok ikke søkt seg til oljefondet. Han er nok bare tammelig kald og kynisk. Og det er jo ikke ulovlig. At et selskap er registrert i et skatteparadis er kanskje en indikator på en viss kynisme og et sterkt ønske om profittmaksimering selv om det går på bekostning av fellesskapet. Her tenker jeg på at det i de fleste skatteparadiser er svært lav skatt og det er hovedgrunnen til at ikke bare fond men svært stor andel av globale selskaper har et moderselskap registrert i skatteparadiser. For da kan de sluse inn inntekter de tjener i alle land de operer i til skatteparadiset med tvilsom internfakturering, skyhøye "lisenskostnader" eller på andre kreative måter føre overskudd fra andre land kostnadsfritt inn i skatteparadiser. Og dette er det jo ikke kun finansforetak, fond eller Mr. Cayman Tangen som bedriver. Google, Face, ja utrolig mange svære globale selskaper driver og har drevet slik i alle år. Og sånn sett kan man jo si at alle selskaper som er registrert i skatteparadiser egentlig er parasitter som stjeler fra fellesskapet. Bare at globale selskaper og andre finansakrobater har loven på sin side, for vi har ingen juridiske grep ennå til på slutt på skatteparadisene. Samtidig som globale selskaper gjør alt de kan for å minimere skatt, har de ofte veldig drøye i kravene de stiller når de vurderer å etablere seg i forskjellige land. De krever kanskje kostbar infrastruktur før etablering er aktuelt - og levner et lite håp om store skatteinntekter i retur. Men som mange har oppdaget betaler de peanøtter i skatt - selv på inntekter opptjent i landet som har besørget og betalt for utbygging av infrastrukturen de krevde før etablering. Istedet sluses pengene til skatteparadiser. Bruk av skatteparadiser er en global pandemi som har vært brukt i over 100 år for at eliten og de aller rikeste skal bli ennå rikere ved å unnlate å betale skatt, ved å unngå å bidra til å løfte opp økonomien i de land de opererer i. Tidligere tider så var ofte resultatet at det i det minste ble skapt mange arbeidsplasser i de land de globale kjempene etablerte seg. Men de siste 20 ish åra har det jo ikke alltid skjedd. Pga outsourcing, blant annet. Se feks googles serverparker. Fjernstyrt fra andre land og en håndfull "data-vaktmestere" til å fysisk gripe inn om det kreves. Ofte så blir innledende fase i forhandlinger brukt til å skaffe/presse frem svært gode, lukrative avtaler. Feks mangeårs kontrakter på billig kraft levering. Eller at de får videre utslippstillatelser enn det som normalt gies. Men de ønsker altså ikke å gi noe som helt tilbake til disse landene. Pengene skal føres til skatteparadiser. Skatteparadiser er blitt et sykdomstegn, og vi kan ikke ha det slik at det blir opp til hvermansen å betale for landets infrastruktur, og driftsutgifter for å holde liv i offentlig sektor, skoler, helsevesen etc mens de som virkelig tjener penger, de globale kjempene gjør regnskapsmessige triks takket være en armada av sleipe skattejurister, advokater og andre luring. Også globale selskaper må være villig til skatte i de land inntektene skapes. Alt annet er ikke bærekraftig over tid. Og nå må vi få slutt på at globale aktører og de rikeste kan unndra seg skatteplikten. Amen. ? Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 26. april 2020 Forfatter Del Skrevet 26. april 2020 (endret) Etter å ha sett Hr Slyngstad i debatten er jeg sikker på at dette var ujevnt trav. Hr Slyngstad gikk fra en respektert mann til en suspekt person med sjult agenda. Dette var synd. Nå er jeg ikke i tvil lenger. Yngve Slyngstad's lønn er å overta styret i fondet til Hr Tangen. Hva sniken Rød Isaksen skulle få vet jeg ikke enda, men noe internasjonalt arbeid i sammråd med Tangen, Slyngstad og Co er jeg sikker på. Det mine herrer skal det noe til å få til nå da dere ble tatt med buksene nede. Endret 26. april 2020 av Oddvardm Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 5. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2020 Nå tåkelegges emnet av NRK. Minerva (høyres tenketank) kommer med dustete argumenter og Tangens seminar er nå fremstillt i dagsnytt atten 05.05.2020 som en sosial politisk hendelse som er viktig for folkestyret i Norge. IdiotenTrygve Slagsvold Vedum prøver å si at dette var i strid med Norsk tradisjon i en patetisk fremstilling som AP mann! Hvordan NRK tåkelegger dette er rett og slett horribelt. Ingen snakker om hva dette er. Nemlig korrupsjon! Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 6. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2020 I dag hører vi i dagsrevyen den 06.06.2020 at de ikke kan konkludere. Vi ser nå Høyres hånd i taktikken rundt Tangen. Rød Isaksen, Erna og ideologene i høyre prøver bevisst å ro dette i land. Nå vil jeg hevde at denne saken bare kan få et utfall. Nemlig ny prosess med helt andre retningslinjer enn et korrupt finans system innavl skal bestemme. Nå trenger vi et mer nasjonalt fokus og oppbygning av eget land. Vi har en industri i krise med nyskaning på linje med Albania. Å sette disse pengefolka på sin plass er det første vi må gjøre. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Oddvardm skrev (28 minutter siden): Vi har en industri i krise med nyskaning på linje med Albania. Å sette disse pengefolka på sin plass er det første vi må gjøre. Men hvem skal starte nyskapningen, det blir vel gjerne de med penger til å investere i slikt ? Setter man disse for hardt "på plass", så skjer vel heller den nyskapningen i et land hvor man ikke blir skattet ihjel. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 6. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2020 (endret) 0laf skrev (2 timer siden): Men hvem skal starte nyskapningen, det blir vel gjerne de med penger til å investere i slikt ? Setter man disse for hardt "på plass", så skjer vel heller den nyskapningen i et land hvor man ikke blir skattet ihjel. Hei Olaf. Det jeg sier er ikke ment i en negativ mening (les disse folka er kjeltringer), men heller i et etisk perspektiv. De må vite hva og hvordan vi vil håndheve våre retningslinjer og regler slik at alle forstår hva som ventes av dem. Tangen kommer fra et miljø hvor penger hvitvaskes og hemmlighold er normen. Ikke hos oss. Vi vil ha en åpen økonomi som er transparang og etikk står i front. Det vil faktisk være til vår fordel i det lange løp med økt tilgang av penger og tillit. Tillit er veldig viktig i pengesaker og Tangen er en person som ikke har den nødvendige tilliten. Desverre så har denne saken også svekket tiliten til Den Norske Sentralbanken og ny leder burde velges ASAP. Jeg er ikke imot finansfolk per say, tvert imot. Jeg har stor aktelse for mange av dem. Det er heller ikke skatt dette dreier seg om. Skatt på investeringer er gode for investorene og R&D har veldig gode betingelser i Norge med ordninger som skattefund oa ordninger. Jeg vil ikke finansnæringen til livs i det jeg tror at den er en integral enhet i næringskjeden vår, men jeg vil til livs sniker som Rød Isaksen, Tangen og nå beklageligvis Yngve Slyngstad og sentralbanksjefen. Dem vil jeg til livs og ved å gjøre det så sender jeg ut signal til verden at dette kan resten av dere bare glemme. Almen preventive grunner som man sier i rettsvesnet. Endret 6. mai 2020 av Oddvardm Lenke til kommentar
0laf Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 (endret) Nå er det jo slik at Tangen driver et av verdens mest etiske fond, og så vidt jeg har forstått har han betalt all den skatten han skal. Han går på enorme tap og store skatteregninger for å ta jobben som sjef for oljefondet, og ingen er trolig bedre kvalifisert enn det han er, så hvor hans selskaper er registrert er for meg helt likegyldig. Det er slik verden fungerer, rundt 70% av alle større fond er registrert på "engelske øyer" rundt omkring, uten at det er noe dramatikk rundt det, mange av de lurer seg unna skatt, Hagen gjør så vidt det har fremkommet ikke det. Alle selskaper med store omsetninger driver skatteplanlegging, så å si alle verdens internetselskaper driver med det samme, med dobbelt irsk, trippel nederlandsk og hva det ikke heter alt sammen, for å lovlig minimere skatteregningen. Norske selskaper av noe størrelse driver sannsynligvis også skatteplanlegging for å minimere skatten. Jeg tror Tangen kommer til å klare dette helt fint, hans eget fond er høyst sannsynlig mer etisk enn oljefondet, så det er neppe noe problem, og med hans bakgrunn har han neppe problemer med å sette opp en "mur" mot sine egne økonomiske interesser og fond, for å gjøre det som er best for oljefondet. Dette er etter min mening storm i vannglass, man blåser opp at han han interesser i Cayman, samtidig som 180 000 postkasse-selskaper rundt om i verden har adresse hos Ugland House, også på Cayman, som ikke helt tilfeldig har norsk navn. Ugland, Wilhelmsen, Jahre og alle andre større norske rederier har i snart et århundre drevet sine virksomheter på denne måten, de har egne bygninger og gater navngitt etter seg i ymse skatteparadis, uten at det har vært noe problem, samtidig som Norge har vært et skatteparadis for mange norske redere. Rederiskatteordningen har gjort at rederier ikke betaler skatt på overskuddet på skipsfart, men i stedet betaler en liten avgift for skipene. Disse flagges åpenbart ut i egne selskaper, så driver man skattefritt i Norge, å overfører pengene til Cayman for å slippe fremtidige skatter, helt lovlig. Olje og fiskerinæringene er også fritatt en hel del skatter og avgifter, og har særlig gunstige vilkår i Norge. Delaware i USA er jo også et skatteparadis, for enkelte typer finansielle selskaper, det er jo ikke slik at et "skatteparadis" er noe som kun eksisterer på små øyer her og der, de fleste av de øyene er faktisk helt lovlydige å opprettholder alle krav, selv om Cayman nå har kommet på EU's liste over stater som ikke følger reglene. Endret 6. mai 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2020 Her er en reportasje fra USA som forklarer hvordan regjerings medlemmer og medlemmer av kongressen slår mynt på inside informasjon i CORONA-19 krisen. Tangen er en fyr som arbeider med skitten kapital. Er det slik du vil ha det? Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2020 0laf skrev (6 timer siden): Nå er det jo slik at Tangen driver et av verdens mest etiske fond, og så vidt jeg har forstått har han betalt all den skatten han skal. Han går på enorme tap og store skatteregninger for å ta jobben som sjef for oljefondet, og ingen er trolig bedre kvalifisert enn det han er, så hvor hans selskaper er registrert er for meg helt likegyldig. Det er slik verden fungerer, rundt 70% av alle større fond er registrert på "engelske øyer" rundt omkring, uten at det er noe dramatikk rundt det, mange av de lurer seg unna skatt, Hagen gjør så vidt det har fremkommet ikke det. Alle selskaper med store omsetninger driver skatteplanlegging, så å si alle verdens internetselskaper driver med det samme, med dobbelt irsk, trippel nederlandsk og hva det ikke heter alt sammen, for å lovlig minimere skatteregningen. Norske selskaper av noe størrelse driver sannsynligvis også skatteplanlegging for å minimere skatten. Jeg tror Tangen kommer til å klare dette helt fint, hans eget fond er høyst sannsynlig mer etisk enn oljefondet, så det er neppe noe problem, og med hans bakgrunn har han neppe problemer med å sette opp en "mur" mot sine egne økonomiske interesser og fond, for å gjøre det som er best for oljefondet. Dette er etter min mening storm i vannglass, man blåser opp at han han interesser i Cayman, samtidig som 180 000 postkasse-selskaper rundt om i verden har adresse hos Ugland House, også på Cayman, som ikke helt tilfeldig har norsk navn. Ugland, Wilhelmsen, Jahre og alle andre større norske rederier har i snart et århundre drevet sine virksomheter på denne måten, de har egne bygninger og gater navngitt etter seg i ymse skatteparadis, uten at det har vært noe problem, samtidig som Norge har vært et skatteparadis for mange norske redere. Rederiskatteordningen har gjort at rederier ikke betaler skatt på overskuddet på skipsfart, men i stedet betaler en liten avgift for skipene. Disse flagges åpenbart ut i egne selskaper, så driver man skattefritt i Norge, å overfører pengene til Cayman for å slippe fremtidige skatter, helt lovlig. Olje og fiskerinæringene er også fritatt en hel del skatter og avgifter, og har særlig gunstige vilkår i Norge. Delaware i USA er jo også et skatteparadis, for enkelte typer finansielle selskaper, det er jo ikke slik at et "skatteparadis" er noe som kun eksisterer på små øyer her og der, de fleste av de øyene er faktisk helt lovlydige å opprettholder alle krav, selv om Cayman nå har kommet på EU's liste over stater som ikke følger reglene. Olaf, det du sier om Tangen indikerer at du har mer kunnskap om fondet hans enn hva vi andre har. Har du det? Har du en revisor rapport som forteller deg dette? Hvis du ikke har mer info enn oss andre om Tangens fond er det du sier om ham ikke annet enn (tilgi uttrykket) svada. Inntil du kan si med sikkerhet hvordan fondet brukes og hvem investorene er så er alt om Tangen innhyllet i et tåkehav av misinformasjon. Hva vi må forholde oss til er hva vi VET. Hvordan han har manipulert systemet til å isolere alle viktige beslutningstakere i en privat setting som er så ekstravagant og forførende at det lukter regelbrudd, hemlighold og manipulasjon lang vei. Ingenting av det du sier adresserer det faktum i det hele tatt. Du lister opp forhold som du sier har vært problemfritt i over 100år og sier at det er en unnskyldning for å fortsette på samme måte. Utrolig at en så informert mann som deg kan fremme slike påstander. Jeg er sterkt uenig med skatteregimet skibsfarten lever under og vil gjøre alt i min makt for hindre en spredning av et slikt regime til andre næringer. Noe Tangen er eksponent for. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) Ingen større hedgefond opplyser i detalj om sine investeringer og kunder, det er sensitiv informasjon som kan brukes av konkurrenter. AKO Capital markedsføres som et etisk fond, som har sykehus, pensjonsordninger og den slags som kunder, og de reklamerer med at alle investeringer er helt transparente ovenfor kundene, slik at alle deres kunder vet akkurat hvor pengene investeres. Regnskaper leveres i Storbritannia hvert år, ikke et skatteparadis, selskapet må også opplyse amerikanske SEC om sine plasseringer. Det er lite som tyder på at det gjemmes penger for narkosmuglere eller diktatorer her, eller at det foregår skatteunndragelse i stor stil, selv om du og jeg ikke får vite akkurat hva de investerer i.http://www.akocapital.com/wp-content/uploads/2020/03/AKO-Capital-ESG-policy-2020-03-29.pdf Endret 7. mai 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2020 0laf skrev (58 minutter siden): Ingen større hedgefond opplyser i detalj om sine investeringer og kunder, det er sensitiv informasjon som kan brukes av konkurrenter. AKO Capital markedsføres som et etisk fond, som har sykehus, pensjonsordninger og den slags som kunder, og de reklamerer med at alle investeringer er helt transparente ovenfor kundene, slik at alle deres kunder vet akkurat hvor pengene investeres. Regnskaper leveres i Storbritannia hvert år, ikke et skatteparadis, selskapet må også opplyse amerikanske SEC om sine plasseringer. Det er lite som tyder på at det gjemmes penger for narkosmuglere eller diktatorer her, eller at det foregår skatteunndragelse i stor stil, selv om du og jeg ikke får vite akkurat hva de investerer i. La meg stille deg et spørsmål da Olaf. Hvis alt er så bra, transparangt og skikkelig hvorfor da ha fondet på Caymen Island? Hvorfor ikke i Norge? Og i tilegg så vet vi at Caymen Island er svartelistet i EU og at Storbritannia ikke vil endre lovene sine for harmonisering med EU. Hvordan du vender og snur på dette kan jeg ikke med sikkerhet si at Tangen er en kjeltring, men kan heller ikke si det motsatte. Derfor skal han ikke lede pensjonsfondet. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Oddvardm skrev (1 time siden): La meg stille deg et spørsmål da Olaf. Hvis alt er så bra, transparangt og skikkelig hvorfor da ha fondet på Caymen Island? Hvorfor ikke i Norge? Og i tilegg så vet vi at Caymen Island er svartelistet i EU og at Storbritannia ikke vil endre lovene sine for harmonisering med EU. Tangen har vel bodd i Storbritannia i en årrekke, å driver dette fra London, hvorfor i alle dager skulle han ha selskapene i Norge? Årsaken til at slikt legges til Cayman er forutsigbarhet og enkelhet, det er et av verdens finansielle sentre, hører til dels innunder UK, hvor han driver fondet, og det er trolig skattemessig gunstig også, uten at det trenger å være ulovlig. Cayman har stått på EUs svarteliste i en måned, de kommer trolig til å strykes fra den listen ved neste møte i EU. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2020 0laf skrev (2 timer siden): Tangen har vel bodd i Storbritannia i en årrekke, å driver dette fra London, hvorfor i alle dager skulle han ha selskapene i Norge? Årsaken til at slikt legges til Cayman er forutsigbarhet og enkelhet, det er et av verdens finansielle sentre, hører til dels innunder UK, hvor han driver fondet, og det er trolig skattemessig gunstig også, uten at det trenger å være ulovlig. Cayman har stått på EUs svarteliste i en måned, de kommer trolig til å strykes fra den listen ved neste møte i EU. Vi to får bli enige om å være uenig. Du har din mening jeg har min. ? Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 11. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2020 Nå er det mistenkelig rolig på vestfronten. Jeg tror at nå er det en uthalingspolitikk som pågår. Vi får se en liten stund til hva som skjer. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 11. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2020 Nå skjer det endelig. Norges Bank vet ikke lenger hva de skal gjøre og nå er det slutt. Tangen må selge fondet sitt, eller så vil han ikke ha jobben. En garanti uten salg er umulig. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 I dag 28.05.2020 har Tangen i en pressekonferanse snakket seg inn i enda større problemer. Han vil ikke selge fondet sitt, ikke ta det hjem og ikke trekke seg fra oljefondet. Hvis vi nå ikke kaster ham ut for godt står Norges pengebinge på spill. Han SKAL ikke få fingrene sine i fondet vårt. Hvis politikerne ikke tar til vettet nå blir vi merket som korrupte som alle andre. Da skader det oss om det er sant eller ei. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 (endret) Vi har nå satt oss opp som det dustelandet som vi utvilsomt er. Vi har nå et skole-eksempel på hvor lettlurte vi er. Hvis nå politikerne nå ikke tar grep og kaster ham ut har vi tapt kampen mot korrupsjonen til Tangen. Han lyver oss rett opp i trynet. Han sier at han skulle tilbake til universitetet for å studere, men når denne muligheten kom (ha ha ha) så søkte han på den. Lar vi pengefolkene ta over styringen av landetes økonomi? Den delen av samfunnet vårt som er mest avgjørende for stabiliteten i sammfunnet? Jeg er sjokkert og rasende. Du kan høre på tonen hans at han tror at han nå er i havn. Revisor og alt annet som han hevder at sikkerheten rundt dette er fullstendig fantasi. Hvem hadde trodd noen som sa dette i andre sammenhenger. Alt de gjør er å pøse ut med ting som ikke er sant. Sjefen i Norges Bank og sjefen i Olje fondet er løgnere. Tangen har ikke gjort noe annet enn å si at 'stol på meg' men ikke noen revisor rapport er lagt frem. SVINDEL. Endret 28. mai 2020 av Oddvardm Lenke til kommentar
0laf Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 (endret) Hvem andre enn "pengefolk" skal styre verdens største fond? Bjørnar Moxnes? Å ta AKO fondet til Norge er helt uaktuelt. Fondet har internasjonale kunder over hele verden, som neppe er interessert i et hedgefond som er etablert og skattepliktig til et land som Norge, da kunne de like gjerne legge det ned, ettersom de ville mistet alle kundene uansett. Selskaper som operer fra Storbritannia skal åpenbart ikke behøve å legge frem noen revisorrapport til Norge, hverken til deg personlig eller norske myndigheter. Dette er ikke uvanlig, slike selskaper operer med kinesiske murer hele tiden, det er absolutt ingenting i veien for at Tangen skal kunne beholde eierskap i et selskap han har stiftet, selv om han er leder for Oljefondet, så fremt han ikke oppgir sensitiv informasjon. Mange norske politikere har eierskap i en rekke forskjellige selskaper, uten at det har noen betydning. Jonas Gahr Støre eier for eksempel investeringsselskapet Femstø AS, og er god for bortimot 100 mill. men det er få som har hatt problemer med at han, samtidig som han sitter på Stortinget, også forvalter store summer i egne investeringer. Ordfører i Sandefjord, Ole Bjørn Gleditsch, er også arving og storeier i byens største bedrift, Jotun, som nå ledes halvveis fra Dubai, uten at det ser ut til å være noe problem? Nicolai Astrup har verdier for noe over 300 millioner i investeringsselskapet Pactum, som eier deler av flere større norske rederier, som sikkert også har utflaggede skip og kontorer i ymse skatteparadis, hvem vet, det er nesten umulig å finne informasjon om hvor disse private investeringsselskapene til politikerne er investert? Tangen har vært åpen om sine investeringer, han har bodd i Storbritannia, og vært skattepliktig til Storbritannia, hvor han etter alt å dømme har betalt sin skatt slik han skal. Hva du, jeg eller den norske staten mener om dette, er vel egentlig irrelevant, ettersom vi egentlig ikke har noe med det å gjøre, hva Tangen gjorde når han bodde i Storbritannia, er opp til Tangen. Tangen er åpenbart høyt kvalifisert til jobben, han har fulgt de lover og regler som gjelder i det landet han har bodd, og så lenge han fortsetter å følge de lover og regler som gjelder i Norge, når han flytter hit, samt de regler som gjelder for hans stilling som sjef for Oljefondet, så kan det umulig være noe problem, med mindre man lager problemer av ting man ikke har noe med. Endret 28. mai 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 0laf skrev (1 time siden): Mange norske politikere har eierskap i en rekke forskjellige selskaper, uten at det har noen betydning. Jonas Gahr Støre eier for eksempel investeringsselskapet Femstø AS, og er god for bortimot 100 mill. men det er få som har hatt problemer med at han, samtidig som han sitter på Stortinget, også forvalter store summer i egne investeringer. Han er folkevalgt. 0laf skrev (1 time siden): Ordfører i Sandefjord, Ole Bjørn Gleditsch, er også arving og storeier i byens største bedrift, Jotun, som nå ledes halvveis fra Dubai, uten at det ser ut til å være noe problem? Han er folkevalgt. 0laf skrev (1 time siden): Nicolai Astrup har verdier for noe over 300 millioner i investeringsselskapet Pactum, som eier deler av flere større norske rederier, som sikkert også har utflaggede skip og kontorer i ymse skatteparadis, hvem vet, det er nesten umulig å finne informasjon om hvor disse private investeringsselskapene til politikerne er investert? Han er folkevalgt. 0laf skrev (1 time siden): Hva du, jeg eller den norske staten mener om dette, er vel egentlig irrelevant, ettersom vi egentlig ikke har noe med det å gjøre, hva Tangen gjorde når han bodde i Storbritannia, er opp til Tangen. Jo, det har vi så absolutt om han skal sitte å ruge på vår pengebinge. 0laf skrev (1 time siden): Tangen er åpenbart høyt kvalifisert til jobben, Tangen er åpenbart høyt kvalifisert til å lede et hedge-fond. Vi vet ikke hvor dyktig han er på å lede oljefondet. 0laf skrev (1 time siden): han har fulgt de lover og regler som gjelder i det landet han har bodd, Det skulle da bare mangle. 0laf skrev (1 time siden): han fortsetter å følge de lover og regler som gjelder i Norge, Vi får se, men du skulle da også bare mangle. 0laf skrev (1 time siden): samt de regler som gjelder for hans stilling som sjef for Oljefondet, så kan det umulig være noe problem, med mindre man lager problemer av ting man ikke har noe med. Kritikken er øredøvende fra flere med god peiling på dette. Det hadde utvilsomt vært bedre om denne kritikken ikke hadde hatt noen faglig tyngde. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 29. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2020 (endret) failern skrev (5 timer siden): Han er folkevalgt. Han er folkevalgt. Han er folkevalgt. Jo, det har vi så absolutt om han skal sitte å ruge på vår pengebinge. Tangen er åpenbart høyt kvalifisert til å lede et hedge-fond. Vi vet ikke hvor dyktig han er på å lede oljefondet. Det skulle da bare mangle. Vi får se, men du skulle da også bare mangle. Kritikken er øredøvende fra flere med god peiling på dette. Det hadde utvilsomt vært bedre om denne kritikken ikke hadde hatt noen faglig tyngde. Hvis noen tror at det ikke vil være en forbindelse mellom Tangen, Oljefondet og AKO lever i la la land. Hvis noen tror at Tangen hadde som formål å 'studere' og så snublet inn i fondet ved en tilfeldighet har adressen: Nisseveien 1, Imisil 666 La La land. At sentralbank sjefen risikerer hele fondets rykte som nå er dratt ned i dritt og gjørme er bemerkelseverdig. Civita er Høyres ideologiske tenkeboks og at de pusher på for Tangen er nok ikke tilfeldig. Hva som vil skje i forlengelsen av denne tragiske saken er ikke lett å forutsi, men med svindel og bedrag som startposisjon (hvis noen hadde gjort det som Rød Isaksen og nåværende sjef for oljefondet Yngve Slyngstad gjorde så hadde vi fått skattemyndighetene på nakken alle som en) lover det ikke godt. Tunge folk innen finans, media og politikk sliper nå knivene. Sentralbank sjefen har satt seg selv i en situasjon som kan koste ham jobben. Hvis nå ikke folket (vi) tar styring og krever at Tangen kastes ut av oljefondet vil vi se ut som Panama. Endret 29. mai 2020 av Oddvardm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå