Taurean Skrevet 21. april 2020 Del Skrevet 21. april 2020 Lurer litt på det her. Har jo erfaring med støping, fliser, våtromsplater og alt mulig det der. Men er det noen som har prøvd det? Grunnen til at jeg vurderer det er at det er kun ca 80 cm fra dørkarm til vegg. Og hvis jeg får flytta toalettet til midt på rommet, så får jeg frigjort 50 cm og kan bygge et temmelig stort og fint badekar. Noen som har bygd inn massasjedyser? Finnes det å få kjøpt for seg selv? Regner med jeg må ha en rørlegger til å montere rør og det der. Planlegge med en rørlegger før og underveis. Bare lurer på om noen har idéer eller erfaring? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. april 2020 Del Skrevet 21. april 2020 Kan du flytte toalettet sånn uten videre? Er sjeldent rett frem å flytte slikt i en leilighet, uansett må du jo pigge opp og legge nytt avløpsrør, noe som vil si at du må ta hull på membran, da må du ha fagfolk inn, som neppe vil skjøte på eksisterende membran, altså, nytt bad.. Gjør du det selv, så er også du ansvarlig ved skade, bor du i leilighet kan disse skadene komme opp i millioner mtp skader ikke bare i din leilighet, men i flere etasjer under og til sidene. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. april 2020 Forfatter Del Skrevet 21. april 2020 aklla skrev (9 timer siden): Kan du flytte toalettet sånn uten videre? Er sjeldent rett frem å flytte slikt i en leilighet, uansett må du jo pigge opp og legge nytt avløpsrør, noe som vil si at du må ta hull på membran, da må du ha fagfolk inn, som neppe vil skjøte på eksisterende membran, altså, nytt bad.. Gjør du det selv, så er også du ansvarlig ved skade, bor du i leilighet kan disse skadene komme opp i millioner mtp skader ikke bare i din leilighet, men i flere etasjer under og til sidene. Neida, hadde så klart tenkt å gi den jobben til en rørlegger Hadde aldri gjort det selv. Jeg trodde kanskje de bare kunne skjøte på det eksisterende røret? Må man virkelig pigge opp i alle tilfeller når man skal flytte toalett? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. april 2020 Del Skrevet 21. april 2020 Ettersom avløpsrøret til toalettet vanligvis kjem rett opp, så vil ei forlenging utan å pigge opp medføre at forlenginga må være over golvet. Teknisk sett kan du gjere det ved å bygge ei forhøgning som du setter toalettet på, men det er lite praktisk. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. april 2020 Forfatter Del Skrevet 21. april 2020 The Avatar skrev (12 minutter siden): Ettersom avløpsrøret til toalettet vanligvis kjem rett opp, så vil ei forlenging utan å pigge opp medføre at forlenginga må være over golvet. Teknisk sett kan du gjere det ved å bygge ei forhøgning som du setter toalettet på, men det er lite praktisk. Hvor høyt blir det ca? Grunnen til at jeg overveier dette, er at siden jeg kanskje har tenkt å bygge badekaret selv, så kan jeg lettere tilpasse det eventuelle omstendigheter og hindre. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. april 2020 Del Skrevet 21. april 2020 Avløpsrøret er vanlegvis Ø 110 mm. Med bend og materialer til å bygge forhøgninga så snakkar vi mins 15 cm. I tillegg må du tenke på fallet når du skal legge røret nesten horisontalt så då blir det litt høgare. Skal toalettet være funksjonelt så må forhøgninga ha stort nok areal til at du kan stå på forhøgninga foran toalettet. Summa sumarum så er dette mest ei teoretisk løysning, og ikkje ei praktisk baderomsløysing. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. april 2020 Del Skrevet 21. april 2020 (endret) Taurean skrev (1 time siden): Neida, hadde så klart tenkt å gi den jobben til en rørlegger Hadde aldri gjort det selv. Jeg trodde kanskje de bare kunne skjøte på det eksisterende røret? Må man virkelig pigge opp i alle tilfeller når man skal flytte toalett? Som The Avatar nevner, så kan man jo skjøte, men vil ende med en upraktisk og rar løsning som du bør fjerne når du skal selge en gang. Så må du jo skru fast ting, noe som lager permanente skader. Ellers blir det vel fort 20cm med fall og bend samt litt materiale oppå denne kassen du må bygge for å sette toalettet oppå. Antagelig vil det heller ikke være godkjent iht TEK17 og universell utforming(?) Endret 21. april 2020 av aklla 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. april 2020 Forfatter Del Skrevet 21. april 2020 (endret) Ok, takker for svar. Kan hende jeg ber om en konsultasjonstime med en rørlegger bare for å høre. Angående å bygge opp røret og at det må ha fall, så kan det gå. Har planer med dette badekaret om at i den enden der man skal ligge med ryggen, så skal det være en forhøyning. Så det kan hende det kan gå. Det er ganske høyt under taket her også, så å bygge opp badekaret litt bør ikke være noe problem. Og at toalettet må opp i høyde litt, kan jo bare gjøres til et morsomt prosjekt ^^ Bygge det opp på en liten pidestall eller noe ^^ en liten altan, med et par trappetrinn opp ^^ Som en trone xD Men jeg skjønner at dette krever en del kreativitet og at det ikke vil slå an hos mange kjøpere. Men dette er etter 95% sannsynlighet et sted mellom 10-20 år frem i tid. Så å investere 10 000 - 15 000 i dette nå, vil ikke være et veldig stort tap. Og det går jo an å ha visning med løsningen, og tilby eventuelt salg med forbehold om at selger fjerner løsningen og gjør det om til sånn som det var originalt. Da må jeg nok ta høyde for dette når jeg bygger da. Ikke lime eller støpe direkte på flis osv... hadde ikke tenkt å gjøre det uansett, men nå med dobbel viktighet. Endret 21. april 2020 av Taurean Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. april 2020 Del Skrevet 21. april 2020 Er vel strengt tatt bare å sette i gang da, er jo som det har blitt nevnt teoretisk mulig selv om det vil se grusomt ut og antagelig være veldig upraktisk.. "morsomme" prosjekter på bad er noe folk flest holder seg unna, med god grunn, noen syntes sikkert ting som dette er skikkelig gøy men er neppe praktisk i hverdagen.. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. april 2020 Forfatter Del Skrevet 21. april 2020 Hehe, jeg ville nok hatt det litt annerledes enn det der ^^ Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Med vegghengt dass så trenger det ikke blir noe høyrere og røret kan bli skjult inne i veggen/skapet hvor cisternen skal være Kommer selfølgelig an på hvor langt unna dassen skal flyttes Finnes mange løsning. Blir det plass i skapet så kan man lage hyller etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå