Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ufør: næringsinntekt blir lavere enn innrapportert til NAV

Gjest 8de78...fa4

Anbefalte innlegg

Gjest 8de78...fa4

Hei,

Jeg er 100 % ufør, men jobber litt. Jeg jobber noen prosent i en bedrift, samt at jeg i fjor startet lite foretak på siden. Det blir ikke store summene; jeg ligger under momsgrensen.

I fjor rapporterte jeg inn 70 000 som forventet næringsinntekt, og fikk redusert trygd deretter. Dette var altså et forhåndsavtalt oppdrag med fastpris. Jeg har kun fått 48 000 av disse, og nå virker det som om kunden ikke vil være i stand til å betale. Jeg vurderer i alle fall å droppe kravet. Uansett fikk jeg ikke disse pengene i 2019.

Ved feilrapportert inntekt (begge veier) skal dette løses i etteroppgjøret. Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Bør/skal jeg korrigere dette med NAV? Jeg anser det som usannsynlig at jeg får pengene. For så vidt verdt å nevne at kunden skylder meg penger for 2020 også; det ser han ut til å klare å betale, men de 22 000 fra i fjor er altså ikke med i dette.

Takk.

Anonymous poster hash: 8de78...fa4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke egentlig et trygdespørsmål, men et skattespørsmål, fordi det er skattereglene som avgjør hvor stor personinntekten din er, og det er personinntekten som regnes som inntekt mot uføretrygden. 

Hvis kundene dine har betalingsforpliktelser for 70 000 kr i 2019 skal du innrapportere dette i skattemeldingen for 2019 som din brutto næringsinntekt. Hva som blir netto næringsinntekt (og som dermed blir din skattepliktige og trygdemessige personinntekt) avhenger av fradragene du har i næringsvirksomheten. Utgangspunktet for hva som er dine brutto inntekter er hva du har rett til å fakturere. 

Vilkårene for å redusere en opptjent inntekt fordi den ikke kan betales er regulert av skatteloven § 6-2 og Finansdepartementets skattelovforskrift § 6-2-1. Du kan tapsføre en inntekt hvis 1) du har sendt kunden til inkasso eller namsmannen uten å få betalt, 2) det er gått seks måneder etter forfall og du ikke har fått inntekt til tross for minst tre purringskrav mv., 3) det er åpnet konkurs eller lignende hos skyldner, eller 4) det er åpenbart at du ikke vil få betalt. 

Hvis det først i 2020 fremstår som sannsynlig at kunden ikke kan betale kan du ikke legge inn tapet i 2019. Da kan du først føre tapet i 2020. Situasjonen blir da den at det er riktig med 70 000 i næringsinntekt for 2019, og at det er 2020 som eventuelt får den lavere næringsinntekten som følge av tapet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...