FlightSim2020 Skrevet 20. april 2020 Del Skrevet 20. april 2020 (endret) Hei! Hadde bestilt reise til USA med Norwegian i april, men reisen ble kansellert. Sendte inn forespørsel om refusjon til flyselskapet i mars, men har fortsatt ikke hørt noe... Ser i avisene at Norwegian ikke har den mest stødige økonomien, og lurer på hva som skjer hvis selskapet går konkurs? Har betalt med Bank Norwegian Visa-kredittkort, og ser på nettet at kortselskapet må dekke konkurser hvis man har bestilt med kredittkort. Gjelder dette alle kredittkort, og evt Bank Norwegian sitt? Er det evt. Visa som må refundere meg pengene da? Har kontaktet reiseforsikringen, og de dekker jo dessverre ingenting... Endret 20. april 2020 av FlightSim2020 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. april 2020 Del Skrevet 20. april 2020 Vel, Bank Norwegian og Norwegian har jo de samme bakmennene, så litt ute å kjøre der. Det er rart hvis det ikke kommer en løsning på dette etterhvert, vil tro dette kan gjelde noen titusen personer tilsammen så ganske stor sak. Lenke til kommentar
FlightSim2020 Skrevet 20. april 2020 Forfatter Del Skrevet 20. april 2020 (endret) Var egentlig et generelt spørsmål om kredittkortet dekker konkurser i flyselskaper, og ikke en diskusjon om situasjonen i Norwegian som forøvrig er helt i bunn. Når det gjelder kommentaren på at Norwegian Finans Holding og NAS har de samme bakmennene ved roret nå, så er den helt på jordet. Kise og Kjos er ikke lenger blant de 50(!) største aksjonærene i NOFI, og likeså svæært få aksjer i NAS om noe i det hele tatt. NAS solgte jo også posisjonen sin i NOFI for en stund tilbake, så de to selskapene har ingen tette bånd bortsett fra navnet og Cash-Point opplegget. Løsningen blir vel at selskapet blir slått konkurs, og startet opp igjen med hjelp av staten og noen av obligasjons-eierne. NAS slik vi kjenner idag har dessverre ikke livets rett med så mye gjeld enten du liker det eller ikke. Men som sagt; ikke en slik diskusjon spørsmålet mitt var ment som! Endret 20. april 2020 av FlightSim2020 Lenke til kommentar
FlightSim2020 Skrevet 20. april 2020 Forfatter Del Skrevet 20. april 2020 Skal forøvrig si at det er synd Norwegian er i en slik situasjon, da jeg liker flyselskapet i seg selv godt! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. april 2020 Del Skrevet 20. april 2020 kremt skrev (29 minutter siden): Vel, Bank Norwegian og Norwegian har jo de samme bakmennene, så litt ute å kjøre der. Det er rart hvis det ikke kommer en løsning på dette etterhvert, vil tro dette kan gjelde noen titusen personer tilsammen så ganske stor sak. De aller fleste bånd mellom disse selskapene er kuttet. Kjos og Kise er ute av flyselskapet. Bank Norwegian er en bank, og har dermed kapitalkrav mv. som gjør at kredittrisikoen er en helt annen. TS: Denne regelen gjelder alle banker som opererer i Norge under norske regler. Også Bank Norwegian. Kort fortalt kan du rette krav mot kortutstederen som du har rettet mot den du har kjøpt en tjeneste av. Det innebærer at du mister kravet mot Bank Norwegian dersom du for eksempel aksepterer at Norwegian kompenserer deg i form av cash points. Du må altså "stå på krava" mot Norwegian for å kunne kreve penger av Bank Norwegian. Du må også reklamere mot Bank Norwegian "så snart som det er rimelig anledning til det" som det så fint heter. Med andre ord, i praksis: Idet bank Norwegian går konkurs må du melde kravet ditt som dividende i boet, og så reklamere mot Bank Norwegian. Hvis Norwegian ikke går konkurs, men kansellerer flighten, må du kreve penger av dem, og så reklamere mot Bank Norwegian så fort du oppfatter at Norwegian ikke kommer til å gjøre opp for seg. Du må ikke akseptere en minnelig løsning fra Bank Norwegian. (Hvis de misligholder avtalen om minnelig løsning kan du vel rette dette kravet mot Bank Norwegian. Men det klassiske eksempelet er at de gir deg cash points som så blir verdiløse - det er ikke gitt at du da har et pengekrav mot Bank Norwegian.) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. april 2020 Del Skrevet 20. april 2020 Norwegian er ikke konkurs De har slått bemanningsdelen konkurs så de slippe å betale lønn til ansatte og vil starte opp nytt firma og ansette "nye" folk etterhvert som de har behov En av fordelene med å ha datterselskap med kun folk og ikke noe fly/utstyr Lenke til kommentar
FlightSim2020 Skrevet 20. april 2020 Forfatter Del Skrevet 20. april 2020 Herr Brun skrev (5 minutter siden): De aller fleste bånd mellom disse selskapene er kuttet. Kjos og Kise er ute av flyselskapet. Bank Norwegian er en bank, og har dermed kapitalkrav mv. som gjør at kredittrisikoen er en helt annen. TS: Denne regelen gjelder alle banker som opererer i Norge under norske regler. Også Bank Norwegian. Kort fortalt kan du rette krav mot kortutstederen som du har rettet mot den du har kjøpt en tjeneste av. Det innebærer at du mister kravet mot Bank Norwegian dersom du for eksempel aksepterer at Norwegian kompenserer deg i form av cash points. Du må altså "stå på krava" mot Norwegian for å kunne kreve penger av Bank Norwegian. Du må også reklamere mot Bank Norwegian "så snart som det er rimelig anledning til det" som det så fint heter. .... Takk, Herr Brun! Fikk valget mellom refusjon og cash points, men valgte tilbakebetaling av penger. Har, som du sier, også sett at jeg først må rette krav mot boet (hvor jeg er sist i køen ), før jeg går til Bank Norwegian. Dubious skrev (7 minutter siden): Norwegian er ikke konkurs De har slått bemanningsdelen konkurs så de slippe å betale lønn til ansatte og vil starte opp nytt firma og ansette "nye" folk etterhvert som de har behov En av fordelene med å ha datterselskap med kun folk og ikke noe fly/utstyr Ingen har sagt at Norwegian er konkurs!! Har betalt inn en del tusen til et selskap som er i en dyp krise, så er vel ikke rart man spør om hva kravene er ved en EVENTUELL konkurs??! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå