Gå til innhold

IT-linje? Grimstad? Hva mener dere?

vegge

Anbefalte innlegg

Dette året er jeg i militæret, men om ikke lenge skal også jeg begynne studentlivet. Det er satt av en plass til meg på nettverksdrift og sikkerhet i Grimstad, men jeg er minst like i tvil som da jeg søkte.

Jeg vet ikke konkret hva jeg vil bli. Har bare en generell interesse for data osv. Skriver her i håp om å få litt personlige meninger. Flere her har vel kjennskap til Grimstad? Er det noe å satse på? Hva med NTNU eller andre steder? Er IT veien å gå?

Setter pris på alt av svar! (takk for mailene adawen :) ) Må uansett sette meg ned og tenke grundig over fremtiden min utover våren..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv to år på DPH (heter nå NITH) og har jobbet i "bransjen" i 3,5 år.

Mine to år på DPH var lærerike, men akk så feil for meg... jeg lærte systemutvikling (C++, SQL, UML, osv osv...) og hadde nettverkadm. o.l. kun som valgfag. Da jeg var ferdig, stod jeg igjen med nesten strykkarakterer og utrolig liten lyst til å jobbe med utvikling.

Fikk jobb som teknisk konsulent, jobbet som det i tre år til jeg ble permitert... var heldig og fikk jobb fort igjen som IT-ansvarlig for et salgskontor. Jeg ville hatt MYE mer nytte av den utdannelsen du har fått plass på.

...men så har vi dette med personlige lyster og kvaliteter. Hva er det du egentlig vil jobbe med!? Vil du tilbringe tiden på serverom, løpe rundt som en halshogd høne hver gang en maskin går ned osv... eller vil du jobbe døgnet rundt de siste fire ukene før deadline på et utviklingsprosjekt? Uansett er IT-bransjen en av de mest stressede bransjene å jobbe i, spesielt nå som alle IT-avdelinger slankes til margen. Når det er "stille" perioder MÅ du sette deg inn i nye applikasjoner, teknologier, språk, osv... IT er ingen 8-fire jobb.

Det høres sikkert nå ut som om jeg prøver å skremme deg, men det er ikke meningen. Det jeg mener er at hvis du virkelig er interessert i IT og vil jobbe med det, er det bare å satse. Bransjen ser ut til å få en opptur, og jeg tviler ikke på at du vil få jobb når du om 2-3 år skal ut i jobb.

MEN, er du ikke sååå interessert i IT, kommer du fort til å bli "utbrent" og lei. Jeg har flere venner som jobbet 2-5 år i bransjen, også rømte og idag jobber med alt fra å stå i butikk, studerer språk i Kina til å importere sportsutstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...