Gå til innhold

Boliglånforskriften

sam11net

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp fra noen som er flinke til å finne og tolke lov data.

Det gjelder boliglån forskriften, Ledd 4 og Ledd 8.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-11-15-1517

De fleste vet nok at maks gjeldsgrad i Norge er 5, når det komme til boliglån.
Men det finnes noen unntak, f.eks. så kan landets banker låne ut mer en 5 ganger inntekt til førstegangs lånetakere i 20% av tilfellene pr. kvartal (ektra unntak i disse korona tider).

Dette er greit, DNB har til og med bekreftet dette til meg, så jeg tviler ikke på at dette er rett.

Det som er mitt problem, er at jeg klarer ikke finne dette selv. 
Jeg har prøvd å lese boligforskriften og lovdata, men jeg finner ingen plass hvor det står at disse 20% unntakene kun gjelder førstegangskjøpere og ikke alle kjøpere. Det er godt mulig jeg har lest dette, men jeg har bare ikke forstå det, og tolket det slik.

Lurte på om noen kunne finne Ledd/paragraf i boligforskriften til meg, som viser hvor det står at disse unntakene kun gjelder for førstegangskjøpere. 

Takk.

Endret av sam11net
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står ikke noe sted at dette kun gjelder førstegangslåntakere. Det er opp til bankens skjønn hvilke kunder de vil bruke fleksibiliteten på, men i praksis brukes den på to kundegrupper: Førstegangsetablerere og personer med svekket økonomi etter samlivsbrudd. Dette er imidlertid ikke et krav etter forskriften. 

Dette følger av § 8 i boliglånsforskriften. Kvoten er normalt på 10 % (8 % i Oslo), det er 20 % i begge kvoter som følge av en midlertidig endring av forskriften. 

Det er opp til banken hvem den vil bruke fleksibilitetskvoten på, på samme måte som det er opp til banken om den vil gi "fullt lån" iht. boliglånsforskriften eller om den mener du bare kan betjene et mindre lån enn dette. Boliglånsforskriften forbyr banken å gi mer boliglån, den pålegger aldri banken å gi lån. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...