Gå til innhold

Norske elbiler bidrar til CO2-kutt globalt


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En gladsak dette, men hvorfor legger dere ikke med kilder til original materialet TU? Jeg antar det er en rapport som ligger til grunn her, men er det mitt ansvar å hente opp deres kilder?

Edit: Ser at Aftenposten er oppført med artikkel, men er på jakt etter originale rapport som er grunnlaget for artiklene.

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hadde passet bra i artikkelen, ja, siden mengden biler er direkte relatert til påstanden.

Et grov-estimat er at vi har gått gjennom el, ev, ek og er halvveis gjennom eb. Det blir 90 000 * 3,5 = 315 000 biler. I tillegg var det noen biler før elbil-insitamentene, så det noen noen biler til, men tror ikke det gjør noe fra eller til i denne sammenehengen.

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Dubious said:

Hvor mange elbiler er det solgt i Norge, og hvor mange i USA?

Den informasjonen tek det deg eitt minutt å finne.  Noreg er framleis heilt i toppen av elbilar selde pr land, uavhengig av folketal, og har til og med hatt fyrsteplassen i eit par år.

1 hour ago, Dubious said:

Prosenter basert på innbyggertall sier veldig lite når det er snakk om utslipp

Jadå, men no demonstrerer du at du forstod veldig lite av innhaldet i artikkelen, som kan oppsummerast i dette sitatet:

Den norske elbilboomen har presset prisene på batterier og elbiler ned i hele verden og slik økt salget i andre land, sier forskningsleder Sverre Alvik i DNV GL.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

"Vi har foretatt beregninger som viser at de totale globale CO2-utslippene i perioden 2010–2050 ville vært nær 400 millioner tonn høyere uten den norske elbilpolitikken, sier han til avisa."

Dette tilsvarer 8 år med CO2-utslipp fra Norge. Vi har grunn til å være fornøyd med bidraget vårt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

En gladsak dette, men hvorfor legger dere ikke med kilder til original materialet TU? Jeg antar det er en rapport som ligger til grunn her, men er det mitt ansvar å hente opp deres kilder?

Edit: Ser at Aftenposten er oppført med artikkel, men er på jakt etter originale rapport som er grunnlaget for artiklene.

https://eto.dnvgl.com/2019/index.html#ETO2019-top

(Krever registrering av navn og epost for å få link til nedlasting på epost)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørst hvordan du ser på det. I denne artikkelen så snakkes det om hvordan vi har påvirket salget i utlandet, og dermed hvordan utlendingene ser på elbilsalget her.

Du kan jo tenke deg en person i f.eks Tyskland, som ikke har noe kjennskap til det norske bilmarkedet. Det er jo klart at han/hun blir mer imponert av "50% av nybilsalget til Norge er elektrisk!" versus "5623 nybilregistreringer er elbiler i Norge denne måneden".

Om det oppfattes som høyt, så blir det mer attraktivt, uavhengig av hvor høyt det egentlig er. Og når noe er oppsiktsvekkende (som jeg vil hevde at elbilsalget i Norge er), så får det mye omtale, både i norske og utenlandske aviser/nettsteder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke markedsførings effekten de refererer til men reduksjonen i enhetsprisen ved økt antall produserte biler. Med sin elbil politikk har Norge bidratt til en vesentlig økning i antall solgte elbiler som igjen har bidratt til å redusere elbilprisen globalt, som igjen øker salget av elbiler utenfor Norge siden de blir billigere. Dette er veldig positivt for all.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jorne57 skrev (4 timer siden):

DNV GL skriver veldig bra, men det er ikke helt sammenheng med overskriften. Click bait fra TU?

Overskriften er jo egentlig veldig forsiktig og underdrevet. La oss si at Norges innsats etter hvert viser seg å være at verdens 800 millioner (person)biler ble elektrifisert fem år tidligere enn de ellers ville blitt, så blir regnskapet følgende: 800.000.000 (biler) x 2,5 (tonn CO2/år) x 5 (år) = 10.000 millioner tonn (altså 192 ganger Norges CO2-utslipp per år)! Norges investering her må være verdens beste gjennom tidene!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette får de norske elbilfordelene til å fremstå som en helt fantastisk investering. :)

At vi muligens ikke får godskrevet dette på vårt utslippsregnskap tar jeg med stor ro. 

 

Sånn litt på siden så skulle det vært artig og også sett et regnskap på hvilke utslag dette gjør for det økonomiske klimaregnskapet, altså reduserte skader som følge av ekstremvær og den slags.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 timer siden):

 

Den informasjonen tek det deg eitt minutt å finne.  Noreg er framleis heilt i toppen av elbilar selde pr land, uavhengig av folketal, og har til og med hatt fyrsteplassen i eit par år.

Jadå, men no demonstrerer du at du forstod veldig lite av innhaldet i artikkelen, som kan oppsummerast i dette sitatet:

Den norske elbilboomen har presset prisene på batterier og elbiler ned i hele verden og slik økt salget i andre land, sier forskningsleder Sverre Alvik i DNV GL.

Ser mange påstander her men ingen bevis, med f.eks. nummer/statistikk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det refereres til klimakur 2030 og at elbilfordelene har så lav kostnad. Det var sikkert riktig, men de siste par årene er det solgt over 800 000 elbiler pr. år i Kina, så det er nok ikke Norge som bidrar til storskalafordelene lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge NVE er hovedandelen av opprinnelsesgarantiene som utstedes for norsk kraftproduksjon solgt til utlandet. Kraft som benyttes i Norge uten opprinnelsesgaranti må derfor varedeklareres med 520 g CO2/Kwh.

Når jeg kjører tur retur hytta med min bensinbil så er det faktiske utslippet 1,16 kg Co2 per mil vinterstid.

Har kjørt disesel med faktisk utslipp på 1,04 kg Co2 per mil. Her snakker vi om gamle biler.

På en Tesla snakker man om 2,2Kwh sommerstid som tilsvarer 1,14 Kwh per mil.

I tillegg så er Co2 utslippet ved produksjon av el bilen dobbelt så høyt som for bensin bilen. Kan noen forklare meg hvorfor elbilen er så ren, jeg skjønner det ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ibj skrev (10 timer siden):

Det refereres til klimakur 2030 og at elbilfordelene har så lav kostnad. Det var sikkert riktig, men de siste par årene er det solgt over 800 000 elbiler pr. år i Kina, så det er nok ikke Norge som bidrar til storskalafordelene lenger.

Poenget er altså at fordi Norge har bidratt på et tidlig tidspunkt med å senke prisene så har for eksempel kina nådd 800000 solgte biler per år fem år tidligere enn de ellers ville gjort. Dette varierer sikkert fra land til land, mulig de går mer i detalj på dette i rapporten(som jeg ikke har lest).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...