Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge utkikkstårn på egen tomt?

Anbefalte innlegg

Det her er ikke langt unna noe av det jeg ønsker meg hvis jeg skulle få råd en gang i livet:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=176003788

Og på en sånn tomt, så er det jo passelig med et utkikkstårn ^^ Jeg elsker utkikkstårn, stå på toppen og speide. Men er det lovlig? Hva er reglene, for hvor høyt man kan bygge, eller er det lov i det hele tatt? Materialvalg osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Star Fox skrev (8 minutter siden):

Maksimal mønehøyde er 9 meter om ikke annet følger av reguleringsplan eller kommuneplan. Et sånt prosjekt vil for øvrig uansett være søknadspliktig. Regler knyttet til estetikk (herunder kledning) fremgår av eventuell plan.

Jaha! Takk da :) 9 meter er jo ikke så galt! Og hvis jeg spør pent, og hvis det er langt uti huttaheita, så kanskje det går an å få lov til å bygge høyere? Men da sikkert på vilkår om at hvis det skulle bli boligfelt senere, så må jeg vel ta det ned.

Ett problem blir kanskje lynavleding. Et slikt tårn vil jo tiltrekke lyn som veps mot øl. Må vel ha grundig med lynavledning da vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (34 minutter siden):

9 meter tårn blir dyrt med tanke på at det må sikres mot vind

Kommer til å bli noen hundretusener

Dét hadde jeg villig investért ^^ Hatt et lite isolert rom på toppen, kan sitte i regnvær og meditére ^^

Eller kanskje rett opp av huset. Det ville kanskje vært mer realistisk ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...