thatguy83 Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 Hei, meg igjen. Jeg sliter med å få svar fra utleier. Viser seg at han var en løgner til tusen på mange områder. Og saken er at jeg ønsker å flytte herfra. Vi har skrevet leiekontrakt for ett (1) år, og det står i leiekontrakten: "Boligen overtas av leieren: den 02.04.2020 Leieforholdet opphører uten oppsigelse den: 02.04.2021 og kan ikke sies opp i denne perioden. Denne avtale kan forlegges av leietager om ønskelig" Når det gjelder selve ordet "forlegges" er ikke jeg kjent med dette og Google var ikke mye til hjelp heller (Norsk ord i det hele tatt?) Så det jeg lurer på i dag er, har jeg tolket kontrakten riktig i at utleier ikke kan si opp leieforholdet og jeg som leietaker kan heller ikke si opp leieforholdet for dets varighet (som er ett år fra 02.04.20 - 02.04.21) MEN jeg som leietaker kan forlegge aka forkaste, skrote, opphøre, si opp, stoppe avtalen om at ingen av partene kan si opp leieforholdet i leieperioden, og dermed velge å si opp leieforholdet dags dato? Og slik som jeg skjønner det videre er det heller ingen oppsigelsestid her og jeg kan i teorien "flytte på dagen" samt få igjen depositumet mitt når leiligheten er ryddet & vasket ut av samt nøkler er overlevert utleier. Hva menes det? : ) (bilde av kontrakt kommer) Mvh Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 Skal nok stå "forlenges" 1 Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 19. april 2020 Forfatter Del Skrevet 19. april 2020 Ja, skjønner. Så jeg er stuck, ved Norsk lov? Ingen vei ut annet enn å prøve og komme til en enighet med utleier. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 (endret) Gjelder leieavtalen lofts- eller sokkelbolig i enebolig ? Gjelder leieavtalen bolig i tomannsbolig? Bor utleieren i samme bygning? Endret 19. april 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 19. april 2020 Forfatter Del Skrevet 19. april 2020 mobile999 skrev (2 minutter siden): Gjelder leieavtalen lofts- eller sokkelbolig? Ikke lofts- eller sokkelbolig. 1. Etasje i et eldre byhus (vært tidligere kontorer) Gjelder leieavtalen bolig i tomannsbolig? Nei, det er mange boenheter her. I hvertfall over 10, fordelt på flere etasjer. Bor utleieren i samme bygning? Utleier bor ikke i samme bygg. Utleier er/i via AS Firma Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 (endret) Du har en tidsbestemt leieavtale for 1 år. Det er bare lov til å avtale tidsbestemt utleie av bolig for kortere tid enn 3 år når: 1: Utleien gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig og uteleieren bor i samme hus. 2. Utleien gjelder bolig i tomannsbolig og utleieren bor i samme hus. 3. Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden. 4. Utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. 5. Utleien gjelder offentlig disponert bolig som skal brukes av vanskeligstilte på boligmarkedet eller som er forbeholdt vanskeligstilte på boligmarkedet etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune, jfr. husleieloven pgf 11-1. 6. Utleien gjelder bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av elever og studenter, jfr husleieloven 11-2. For 4, 5 og 6 skal du evt. ha fått opplyst skriftlig at punktet gjelder. Dersom ingentig av det som er nevnt over gjelder den boligen du har leid, så kan du si opp med 3 måneders oppsigelsestid (regnet fra slutten av måneden du sier opp). Forvent likevel trøbbel med utleier dersom du sier opp. Endret 19. april 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 19. april 2020 Forfatter Del Skrevet 19. april 2020 (endret) Takk så mye for svar, og takk mobil999. Når det gjelder punkt 4, 5 og 6 har jeg ikke fått opplyst dette skriftlig/muntlig. Det står ingen ting om det i kontrakten heller. Apropos, er det ønskelig at jeg tar bilder av kontrakten og laster den opp her? Og når det gjelder punkt 1, 2 og 3 så blir ikke disse punkter møtt. Så hva, vil det si at leiekontrakten i seg selv ikke er gyldig eller er det bare det at leiekontraktens leieperiode på 1 år ikke er lovlig og saklig? Du nevner at jeg kan si opp med 3 måneders oppsigelsestid, er dette en standard I alle leiekontrakter selv når annet ikke er avtalt? Ja, da får det bli bråk med utleier. Han viste seg fra sin stygge side ved å lyve til meg på flere punkter jeg spurte presist og meget konkret om. Hvis han byr opp til dans kan jeg godt lede. Er enkelte ting jeg ikke finner meg I, men det angår ikke denne tråden Jeg får se hvordan dette går, men summa summarum: jeg kan si til utleier at jeg flytter og da må jeg betale 3 mnd. oppsigelsestid om han mener at jeg må betale for hele året som i avtalen kan jeg si at det er ikke lov til å leie ut en leilighet tidsbestemt for mindre enn 3 år dersom ikke enkelte punkter er innfridd for så å referere han til dette du har nevnt over? Endret 19. april 2020 av thatguy83 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 thatguy83 skrev (35 minutter siden): Apropos, er det ønskelig at jeg tar bilder av kontrakten og laster den opp her? Det kan du gjøre dersom du ønsker at noen skal se nærmere på den. thatguy83 skrev (36 minutter siden): vil det si at leiekontrakten i seg selv ikke er gyldig eller er det bare det at leiekontraktens leieperiode på 1 år ikke er lovlig og saklig? Du nevner at jeg kan si opp med 3 måneders oppsigelsestid, er dette en standard I alle leiekontrakter selv når annet ikke er avtalt? Kontrakten blir ikke ugyldig. Det er leiekontraktens bestemmelser om den tidsbestemte leien som erstattes med husleielovens regler om tidsubestemt leie (f.eks. frist for oppsigelse). thatguy83 skrev (36 minutter siden): jeg kan si til utleier at jeg flytter og da må jeg betale 3 mnd. oppsigelsestid om han mener at jeg må betale for hele året som i avtalen kan jeg si at det er ikke lov til å leie ut en leilighet tidsbestemt for mindre enn 3 år dersom ikke enkelte punkter er innfridd for så å referere han til dette du har nevnt over? Du sender skriftlig oppsigelse til utleieren (kan gjøres på sms) der du f.eks. skriver at du sier opp leieavtalen og at siste dag i leieforholdet blir 31.7.2020. Dersom utleier svarer at dere har avtalt at du ikke kan si opp, så kan du bare skrive tilbake at leieavtalen ikke er gyldig tidsbestemt jfr. husleieloven og at du dermed kan si opp med 3 måneders varsel. Du trenger ikke være mer spesifikk. 1 Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 19. april 2020 Forfatter Del Skrevet 19. april 2020 Overlegent, Mobile999. Dette har vært strålende hjelp og jeg kan ikke få takket deg nok! Dere er fantastiske her på Diskusjon. Mange takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå