Gå til innhold

Sementfabrikker kan stagge verdens plastforsøpling og kutte forbruket av kull

Anbefalte innlegg

15 hours ago, KjeRogJør said:

Den makten har hverken pressmiddel eller treffsikkerhet som monner. 

Forbrukermakten er høyst reell og kanskje det sterkeste maktmidlet du har. Resultatet av den ser du hver dag du går i butikken for å handle. Den brukes bare altfor sjelden bevisst og målrettet.

Halve matbutikken består av frossenpizza fordi folk flest omtrent lever av frossenpizza. Det "dårlige" utvalget og de små matbutikkene i Norge er et resultat av nordmenns handlemønster.

For noen år siden ble palmeolje byttet ut med andre oljer i en lang rekke matvarer da det var en kampanje mot palmeolje.

På 2000-tallet planla Frankrike nye prøvesprengninger, men la bort planene etter en internasjonal forbrukerboikott av fransk vin. 

Hvis forbrukerne virkelig ønsker å kjøpe andre varer vil det alltid være noen som vil tilby det, og hvis da forbrukerne følger opp med å faktisk kjøpe disse produktene fremfor andre så vil produsentene endre seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Reg2000 said:

Forbrukermakten er høyst reell og kanskje det sterkeste maktmidlet du har. Resultatet av den ser du hver dag du går i butikken for å handle. Den brukes bare altfor sjelden bevisst og målrettet.

Halve matbutikken består av frossenpizza fordi folk flest omtrent lever av frossenpizza. Det "dårlige" utvalget og de små matbutikkene i Norge er et resultat av nordmenns handlemønster.

For noen år siden ble palmeolje byttet ut med andre oljer i en lang rekke matvarer da det var en kampanje mot palmeolje.

På 2000-tallet planla Frankrike nye prøvesprengninger, men la bort planene etter en internasjonal forbrukerboikott av fransk vin. 

Hvis forbrukerne virkelig ønsker å kjøpe andre varer vil det alltid være noen som vil tilby det, og hvis da forbrukerne følger opp med å faktisk kjøpe disse produktene fremfor andre så vil produsentene endre seg.

Forbrukermakten fungerer bare når en stor nok masse av kunder krever forandring samtidig

Veldig ofte har forbrukere flest andre ting å tenke på enn hva du finner i butikken

Andre i tråden har også vært inne på at mange firmaer bruker aktivt splitt og hersk taktikker for å få lov til å forsette å selge masse varer som igjen skaper ditto mengder søppel og forurensning.

Foreksempel så har jo industrien en kjempemulighet med å legge om produksjonen eller gjøre ting anderledes på grunn av corrona situasjonen, men de fleste bedrifter har ikke ønsket dette

De ønsker at stort sett at alt forsetter som før og hvis det blir gjort noen forandringer som oftest som koster   penger så blir regningen som oftest sendt nedover tilbake til forbrukerne.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
1 hour ago, Reg2000 said:

Hvis man ikke gidder å bruke noen sekunder på dette i butikken var det vel kanskje ikke så viktig allikevel.

Veldig lett å si

Ta elbiler som ett eksempel

Helt nye elbiler koster jo en formue

Hvis jeg som forbruker skal kunne velge elbil som kjøretøy som ett kjøp så forutsetter det at jeg har råd til dette og kan velge en billigere bil

Men hverken i bruktbilmarkedet eller i nybil markedet finnes det noe reelt alternativ

Brukt bil kan også inneholde mye feil slik at man kan risikere å kjøpe katta i sekken og da sitter man der etter å brukt en god del penger som lavtlønnsmotaker og det hjelper ingenting om jeg og ett par stykker til spør om litt mer utvalg i billigere elbiler til industrien eller til firamaer som driver bruktbilsalg

og private selgere får du ikke påvirket i særlig grad uansett.

Du kan prøve å prute men det lykkes ikke alltid.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

Forbrukermakten fungerer bare når en stor nok masse av kunder krever forandring samtidig

Den er også avhengig av at brukerne har akseptable alternativer. Altså at når man slutter å kjøpe fransk rødvin på grunn av franske atomprøvesprengninger kan man uten å gjøre store offer bytte til rødvin fra Italia, Spania, Chile, Australia osv. Eller øl fra Tyskland, Belgia osv.. 

Det er ikke mange år siden det var bortimot umulig å finne alternativer til bil med forbrenningsmotor. Man kunne alltids kutte ut bilbruk på den ene eller andre måten men forbrukermakt er mest effektivt når du velger bort en leverandør til fordel for en annen og alternativene til biler med forbrenningsmotor har kommet for alvor først siste årene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Den er også avhengig av at brukerne har akseptable alternativer. Altså at når man slutter å kjøpe fransk rødvin på grunn av franske atomprøvesprengninger kan man uten å gjøre store offer bytte til rødvin fra Italia, Spania, Chile, Australia osv. Eller øl fra Tyskland, Belgia osv.. 

Det er ikke mange år siden det var bortimot umulig å finne alternativer til bil med forbrenningsmotor. Man kunne alltids kutte ut bilbruk på den ene eller andre måten men forbrukermakt er mest effektivt når du velger bort en leverandør til fordel for en annen og alternativene til biler med forbrenningsmotor har kommet for alvor først siste årene.

Ja, en annen ting som  gjør ting vanskelig for forbrukere er også følgende.

Dersom jeg ønsker å reparere ting jeg har kjøpt før med ønske om å bidra til mindre forurensning med mindre jeg kan fikse slikt selv så koster det en formue også

+ at produsentene av og til gjør det nesten klin umulig å reparere det i utgangspunktet.

så selv om man kan velge ett mer miljøvennlig alternativ så er det ikke alltid mulighet fordi realitetne knyttet til økonomi kaller en tilbake til virkligheten eller fordi produsentene har valgt løsninger i produktet som gjør det vanskelig å reparere det til en rimelig nok penge.

Det er mye billigere for meg å kjøpe en helt ny tv eller en helt ny Vaskemaskin enn å få reparert ting til en fagmann

Må jeg proggramere datachip i en elbil så koster det fort noen 1000 lapper å gjøre det på ett verksted og bare å glem å gjøre det på hvilket som helst verksted, her må man som oftest på merkeverksted.

Da velger de fleste forbrukere heller enn å kjøpe nytt selv om de egentlig ikke ønker det med unntak av svært dyre ting da.

Eller så må de kjøpe brukt med de risokoer som følger med det

Ingen regel uten unntak dog, det er sikkert en god del forbrukere som kjøper nytt uansett selv om de har god råd.

.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (15 minutter siden):

Ja, en annen ting som  gjør ting vanskelig for forbrukere er også følgende.

Dersom jeg ønsker å reparere ting jeg har kjøpt før med ønske om å bidra til mindre forurensning med mindre jeg kan fikse slikt selv så koster det en formue også

Du må fikse ting selv. ;) 

Siden nyttår har jeg fikset induksjonstoppen, kaffetrakteren, en treg kran, en drone, PS4-en til guttungen og en stygg ulyd i bakhjulet på bilen..

Lodium skrev (19 minutter siden):

+ at produsentene av og til gjør det nesten klin umulig å reparere det i utgangspunktet.

Noen ganger er det uunngåelig. En mobil inneholder så fantastisk mye ytelse og funksjonalitet at produsentene både må miniatyrisere og utnytte all ledig plass og sånt er dårlig nytt for en hjemmefikser. 

Andre ganger mistenker jeg dem for vrangvilje. Det er helt absurd at skjermen på en ny iphone er pakket så snedig at du må bytte både glass, fingersensor, skjerm, berøringssensor++ i *en* enhet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...