Req Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 (endret) Hei. Leier ut en leilighet hvor leietaker har sakt opp med 3 måneders oppsigelse. Leietaker har NAV garanti. Leietaker flytter ut en måned før oppsigelsestiden, og har funnet et nytt sted å leie. Den nye utleierer ønsker NAV garantien, men NAV gir ikke ny NAV garanti før jeg(utleier) har dokumentert at jeg ikke kommer til å bruke den som eksisterer mellom leietaker og meg(utleier) nå. Først tenkte jeg at dette kunne løses ved at når leietaker flyttet ut(1 mnd før oppsiglesestiden), og ønsket inspeksjon av vask, så kunne jeg motta nøklene, slik at leietaker ikke lengre har tilgang til leieobjektet(leiligheten). Da kan jeg med sikkerhet bryte NAV garantien, da jeg har inspisert vask, mottat all leie, og leietaker vil ikke lengre ha tilgang til leieobjektet(leiligheten). Derimot så virker det som(???) at leietaker skal alltid ha tilgang til leieobjektet, eller så trenger ikke leietaker å betale for leie. Jeg er derfor redd for at hvis jeg kjører denne løsnignen så kan 1 av 2 ting skje: Leietaker kommer med krav om å få tilbake leie, da leietaker har betalt leien uten å ha tilgang til leieobjektet. Leietaker kommer tilbake under oppsigelsestiden og krever tilgang og nøkkler til leieobjektet, da leietaker har betalt for leie for denne måneden. Hvis leietaker finner på å gjøre nr. 1, så er jeg beskymret for å miste en mnd leie. Hvis nummer 2 skjer, så er det lite optimalt å ha en leietaker i en leilighet uten depositum, hvor jeg allerede har godkjent vask. Dette handler om å finne en gunstig løsning for leietaker. Det er pr.d.d ingen konflikt mellom oss. I praksis har jeg ingen problemer med å inspisere vask og løse NAV garantien siste dag av oppsigelsestiden. Men dette er ikke optimalt for leietaker, da den nye utleieren krever NAV garantien før vår siste dag av oppsigelsestiden. Noen som har noen innspill til hvordan jeg kan trygt si fra meg NAV garantien 1 måned før oppsigelsestiden, etter å ha mottat all leie og inspisert vask? Uten risiko for at leietaker kan kreve leie tilbake eller mulighet til å bruke leiligheten? Edit: Jeg brukte også standard kontrakt hvor det står følgende: Quote Leieforholdene løper som normalt fra oppsigelse er gitt til oppsigelsesfristen utløper. Partene må opprettholde pliktene sine i oppsigelsestiden. Dette innebærer at leietaker har rett til å bruke husrommet, samt at leietaker plikter å betale leie i oppsigelsestiden. Utleier plikter på sin side å stille husrommet til leiers disposisjon i hele oppsigelsestiden. Endret 19. april 2020 av Req Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 Hvis du ikke får noen gode tips her, så hørtes det ut som du bør ta kontakt med NAV og spørre hva som er vanlig å gjøre. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 Jeg ser ikke helt hvordan nr. 2 er et problem for deg. Jeg antar at du har i leieavtalen at det skal stilles depositum/garanti, noe som innebærer at du kan kreve at leietaker oppfyller alle forpliktelser for å få tilgang til leieobjektet, herunder at leietaker må stille nytt depositum eller ny garanti. Hvis du ikke kan stille nøkler/leie til disposisjon fordi du har leid ut til noen andre har du uansett ikke krav på betaling fra leietaker nr. 1 for perioden du leier ut til leietaker nr. 2, ettersom du da bryter forpliktelsen din etter husleieloven § 5-1 om å stille leieobjektet til leietakers disposisjon. Ta inn i overtakelsesprotokollen at "Utleier frasier seg rettigheter til garantidokument fra X kommune av <dato> hva gjelder leie frem til <siste dag i oppsigelsesperioden> og kjente feil og mangler jf. ovenstående protokoll. Utleier gjør oppmerksom på at dersom leietaker ønsker å benytte leieobjektet den gjenstående leieperioden må leietaker i tillegg til å betale leie stille ny garanti, nytt depositum, eller legge frem erklæring fra NAV om at tidligere garantidokument gjenoppfriskes". Ved å begrense fraskrivelsen til "kjente" feil og mangler kan du fortsatt gjøre krav gjeldende under garantien for mangler som ikke er oppdaget på overtakelsestidspunktet. 4 Lenke til kommentar
Req Skrevet 22. april 2020 Forfatter Del Skrevet 22. april 2020 On 4/19/2020 at 10:09 PM, krikkert said: Jeg ser ikke helt hvordan nr. 2 er et problem for deg. Jeg antar at du har i leieavtalen at det skal stilles depositum/garanti, noe som innebærer at du kan kreve at leietaker oppfyller alle forpliktelser for å få tilgang til leieobjektet, herunder at leietaker må stille nytt depositum eller ny garanti. Hvis du ikke kan stille nøkler/leie til disposisjon fordi du har leid ut til noen andre har du uansett ikke krav på betaling fra leietaker nr. 1 for perioden du leier ut til leietaker nr. 2, ettersom du da bryter forpliktelsen din etter husleieloven § 5-1 om å stille leieobjektet til leietakers disposisjon. Ta inn i overtakelsesprotokollen at "Utleier frasier seg rettigheter til garantidokument fra X kommune av <dato> hva gjelder leie frem til <siste dag i oppsigelsesperioden> og kjente feil og mangler jf. ovenstående protokoll. Utleier gjør oppmerksom på at dersom leietaker ønsker å benytte leieobjektet den gjenstående leieperioden må leietaker i tillegg til å betale leie stille ny garanti, nytt depositum, eller legge frem erklæring fra NAV om at tidligere garantidokument gjenoppfriskes". Ved å begrense fraskrivelsen til "kjente" feil og mangler kan du fortsatt gjøre krav gjeldende under garantien for mangler som ikke er oppdaget på overtakelsestidspunktet. Takk for svar, jeg endte opp med å skrive noen punkter ala du nevner i overtakelsesprotokollen. Jeg var også i kontakt med forbrukerrådet som mente at jeg kunne skrive i overtakelsesprotokollen at: "leietaker frasier seg retten til å benytte husrommet etter tilbakelevering var utført, men skal betale leie ut hele oppsigelsestiden". Ang. det du skriver om punkt 2. Så viste jeg ikke at jeg kunne nekte leietaker adgang hvis leietaker ikke lengre oppfylte krav om garanti. Jeg vet heller ikke hvordan reglene er rundt vask. Hvis vi begge signerer på godkjent tilbakelevering, som vask og stand. Men så begynner leietaker å benytte seg av leieobjektet igjen, om den tidligere godkjente tilbakelevering er gjeldende. Uansett så ville det vært plagsomt hvis leietaker kunne benytte seg av leieobjektet etter tilbakelevering, spesielt når alt dette styret er for å tilrettelegge for en leietaker som ønsker å kun bli "ferdig" for å flytte inn i ny leilighet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. april 2020 Del Skrevet 23. april 2020 Nei, det vil da måtte skrives ny protokoll for den nye bruksperioden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå