Redaksjonen. Skrevet 18. april 2020 Del Skrevet 18. april 2020 Karosseriet på elbilen består av bare ti deler i kompositt. Overtrekk av solceller gir økt rekkevidde Lenke til kommentar
Harald Myrhaug Skrevet 18. april 2020 Del Skrevet 18. april 2020 Et solcellepanel på 2-300 watt - som det maksimalt kan være plass til - Skal stå i sterk sol, 10 timer om dagen, i 10 dager - før den har ladet opp et lite elbil-batteri... Tror nok ikke det forlenger kjørelengden med særlig mange metere per dag!! Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. april 2020 Del Skrevet 18. april 2020 (endret) Harald Myrhaug skrev (54 minutter siden): Et solcellepanel på 2-300 watt - som det maksimalt kan være plass til - Skal stå i sterk sol, 10 timer om dagen, i 10 dager - før den har ladet opp et lite elbil-batteri... Tror nok ikke det forlenger kjørelengden med særlig mange metere per dag!! Står i artikkel, 20 km ekstra pr dag á 13 km/kWt => 1,53 kWt lading pr dag. En litt trent sykelist ville brukt 3 timer på å avgi så mykje energi. Man kan si det slik: Prøv å skubb en bil for 5 kr i bensin (en på 2 000 kg ca 5 km) , Du vil gå lei...... En ramme og armert plastikk, mmmminner litt om Think dette, fint om man får noe som gjør jobben og er lett å reparere..... (toler en skrape uten å ruste opp) Endret 18. april 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 Harald Myrhaug skrev (8 timer siden): Et solcellepanel på 2-300 watt - som det maksimalt kan være plass til - Skal stå i sterk sol, 10 timer om dagen, i 10 dager - før den har ladet opp et lite elbil-batteri... Tror nok ikke det forlenger kjørelengden med særlig mange metere per dag!! 0,2 - 0,3 kW * 10 t = 2 - 3 kWt/dag. 2 - 3 kWt * 13 km/kWt = 26 - 39 km/dag Artikkelen sier 20 km/dag. Det er ikke behov for å "tro" noe her, da dette kan regnes ut. 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 (endret) Siden den ikke kan kjøre med solcelletrekket så blir det feil å si at det øker rekkevidden. Hvis man tar på trekket når bilen lader (hvis det i det hele tatt er mulig å lade samtidig som trekket brukes) så korter den ned hurtigladetiden med noen sekunder. Endret 19. april 2020 av Lynxman Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 Da jeg solgte min forrige elbil(rekkevidde type kort) hadde den gått 30000km på 4,5 år, eller rett under 20km per dag. Med solcelletrekk kunne jeg stort sett sluppet å sette bilen til lading i sommerhalvåret. Det er altså ikke ekstra rekkevidde som er interessant her, det er redusert lading. Om du kjører 40km om dagen, vil bare 20km måtte komme fra en stikkontakt. Da kan du for eksempel lade bilen hver 7. dag i stedet for hver 3-4 dag. 40km om dagen tilsvarer typisk bruk på nye biler og inkluderer langkjøring, om du kutter ut langkjøring med denne bilen vil du ikke være langt unna å kunne kjøre 'hele sommeren' uten å sette bilen til lading. Lurer på om du får høyere effekt på solcellene om du parkerer foran en bygning med reflekterende fasade? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå