Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ansiktsmaske under kjøring

fidos

Anbefalte innlegg

Min arbeidsgiver pålegger oss nå å bruke ansiktsmasker under kjøring til jobb for å komme seg rundt smitteverntiltakene og la oss være nærmere enn en meter til/fra jobb. Er det lov for sjåføren å dekke til ansiktet? Tenker mht fotobokser o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss. Det virker jo som en veldig enkel måte å omgå loven på. Så man kan bare dekke til ansiktet forbi fotobokser, og nekte for at det var en selv som kjørte? Sånn at politiet da må inn med etterforskning og granske alibi og alt mulig for å bevise at en fartsbot er valid?

Lenke til kommentar

I prinsippet, ja. I prinsippet kan man f.eks helt lovlig kjøre med helhjelm i bil. Det er ikke veldig praktisk, unntatt i åpen bil om vinteren. Jeg har selv benyttet helhjelm i en åpen bil om vinteren. Jeg ble stoppet, men da politiet ikke kunne finne noen regler mot det, de ringte til og med til politijuristene for å sjekke, så måtte de bare la meg kjøre videre.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fidos skrev (På 18.4.2020 den 11.48):

Min arbeidsgiver pålegger oss nå å bruke ansiktsmasker under kjøring til jobb for å komme seg rundt smitteverntiltakene og la oss være nærmere enn en meter til/fra jobb. Er det lov for sjåføren å dekke til ansiktet? Tenker mht fotobokser o.l.

Kvar står det i smitteverntiltaka at det er unntak dersom ein brukar maske? 

Elles så er det som nemt her ikkje forbode å bruke masne under køyring forutsatt at maska ikkje forstyrrer køyringa. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 22.4.2020 den 15.27):

Kvar står det i smitteverntiltaka at det er unntak dersom ein brukar maske? 

Elles så er det som nemt her ikkje forbode å bruke masne under køyring forutsatt at maska ikkje forstyrrer køyringa. 

Noe med at vi bare får lov til å kjøre èn i hver bil, siden det er eneste mulighet for å opprettholde korrekt avstand. Firmaet har ikke råd til bil til alle, så vi kjører nå fire stk i min bil. Da må vi bruke maske, hansker og fottrekk.

Takk for svar, da er det bare å kjøre.

Lenke til kommentar
fidos skrev (11 minutter siden):

Noe med at vi bare får lov til å kjøre èn i hver bil, siden det er eneste mulighet for å opprettholde korrekt avstand. Firmaet har ikke råd til bil til alle, så vi kjører nå fire stk i min bil. Da må vi bruke maske, hansker og fottrekk.

Takk for svar, da er det bare å kjøre.

Poenget er forskrifta ikkje gir unntak for dere ved bruk av maske. Forskrift om smitteverntiltak  mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften) seier:

Sitat

§ 3.Nærkontakt

Med nærkontakt menes i denne forskriften, kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. Med nærkontakt menes ikke kontakt mellom pasient, pårørende eller andre og helsepersonell som bruker forsvarlig beskyttelsesutstyr.

Ein skal halde 2 meters avstand, det står ingenting om at ein skal halde 2 meters avstand om ein ikkje bruker maske.
Riktignok er det eit unntak for helsepersonell i beskyttelsesutstyr, men det unntaket er uansett ikkje aktuelt for deg ettersom dere ikkje er helsepersonell, og sidan nærkontakta ikkje er mellom pasient, pårørande eller andre helsepersonell i beskyttelsesutstyr.

Her er arbeidsgiver ute og sykler på tynt juridisk grunnlag.

PS, gjer også ei ekstra vurdering på om det er forsvarleg å bruke fottrekk under køyring, det høyres ikkje heilt optimalt ut med tanke på pedalkontroll.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 24.4.2020 den 16.22):

Her er arbeidsgiver ute og sykler på tynt juridisk grunnlag.

Er ikke alltid arbeidsgivere i bygg- og anleggsbransjen det? Spøk tilside, det er enten dette eller ta kostnaden selv ved å bruke privatbil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...