Gå til innhold

Problemer med RAM-brikker (ulike merker, samme spec)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte nylig litt mer RAM til PC'en min og da oppstod det et lite problem. Raskt om PC'en. Den er 5 år gammel og utstyrt med et Gigabyte hovedkort (produktinfo), og hadde opprinnelig 2x4 GB Crucial Ballistix DDR3 RAM installert (produktinfo).

I dag forsøkte jeg å installere 2x8 GB RAM av typen Corsair Vengeance (produktinfo). Det likte åpenbart ikke PC'en som da ikke lenger ville slå seg på. Derimot når jeg tok ut de opprinnelige Crucial RAM-brikkene så fungerte alt fint igjen.

Spørsmålet er: Kan noen andre her se noen grunn til hvorfor de ikke skulle fungere sammen?

Alle 4 brikkene skal ha nøyaktig samme CL-timing, minnehastighet og spenning ? Så det burde ikke være noen grunn til at de ikke fungerer sammen, utover at det er to ulike merker og kjøpt med 5 års mellomrom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert det går å blande forskjellige brikker. Eventuelt kan du prøve å bytte plass mellom nye og gamle. Det er mange parameter som kan stilles på minnet. Det er muligens nødvendig å stille på parametere manuelt i bios.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...