Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skulder problemer etter operasjon

Oppenede

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Hadde en arbeidsskade i 2014 som resulterte i smerter og ubehag i venstre skulder. Etter flere år med legebesøk,ortoped,røntgen,MR,fysioterapi ble det besluttet at de skulle prøve kikkhullskirurgi, det ble utført i slutten av November 2019. Der de ikke fant noe "feil", og ikke egentlig klarte å forklare hva som foresaker smertene/ubehaget. Eneste de kunne konkludere med var at det ikke er noe alvorlig feil med ledd,sener osv, noe som forsåvidt er greit å vite.

Problemet jeg sliter med nå, og som er grunnen til dette innlegget er at ca en måned etter operasjonen fikk jeg en smell i HØYRE skulder, grunnen til dette er overbelastning fordi jeg skjermet venstre armen til de grader, så gjorde i hovedsak alt med høyre arm. Dette resulterte i betennelse og etter flere legebesøk ble diagnosen Frozen Shoulder, som jeg har forstått er diagnosen de stort sett alltid gir ved skulder skader som oppstår uten at noe konkret ulykke har skjedd.

Er nå inn i 5 mnd etter operasjonen og sliter fortsatt veldig med smerter og dårlig bevegelighet/styrke i høyre skulder, noe som gjør hverdagen veldig vanskelig - fungerer rett og slett ikke.

Er det noen her som har opplevd/gjennomgått ca det samme, og har noe tips å komme med?

Eneste jeg har fått fra lege er Arcoxia og Paracet.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f1559...015

Slik jeg forstår dette må du begynne på nytt med høyre skulder og få tatt MR osv. av denne også.

Jeg har selv slått skuldrene men ikke vært hos lege, og smertene har vart i flere år før de smått ble bedre etterhvert. Tror aldri jeg blir helt bra, men klarer nå å stå opp av sengen på normal måte. Før måtte jeg gå ut av sengen med å legge meg på magen og skli ut og ned på knærne før jeg kunne reise meg opp.

Min store skrekk er nå en ny smell i form av feks. fallulykke på isen, under trening eller andre aktiviteter. Burde nok ha fått undersøkt med MR, men frykten for operasjon er for stor, og jeg hører om folk som opererer som heller aldri blir bra og som sliter med smerter i årevis de også.

Anonymous poster hash: f1559...015

Lenke til kommentar

Send brev til legesentere i utlandet (forskjellige land) og spør om 1) Hva de tror det kan være, 2) Om de kan tilby testing utover det du har fått her i Norge, og 3) Hvor mye det vil koste. Så spør du staten om støtte hvis du har dårlig råd.

Lenke til kommentar

MR ble tatt på torsdag, får svar til uken. 

Har jo egentlig lyst å velge å stole på det norske Helsevesenet. Men vet jo at det er mer hjelp å få i utlandet så er vell en mulighet på sikt om de ikke klarer å hjelpe meg her. 

Lenke til kommentar

Prøver å forklare litt mer utdypende om det er noen her som tar seg tida til å lese og forhåpentligvis har noe informativt å komme med.

Skulderen ble gradvis overbelastet med at jeg prøvde å leve så normalt som mulig med EN fungerende arm. Ting som å måke snø, lage mat, vaske klær osv. Kan også nevne at da jeg skulle henge en liten gulvmatte opp over dusjkabinettet etter å ha vasket den så kjente jeg et lite klikk i skulderen, og fikk ganske akutt smerte da. Var etter det jeg begynte å holde skulderen og armen mer og mer i ro og smertene ble værre for hver dag. Mistenker det var da jeg fikk betennelsen. Kjentes ut som det kan ha vært i området med Supraspinatus, Mulig slimposen som fikk seg en klem.

Skulderne er på samme høyde men er krummet litt frem og litt ned i forhold til min vanlige holdning før operasjonen å nå denne skaden. Mistenker musklaturen rundt rotator cuff er svekket å gjør skulderen ustabil, føles sånn. Har drøftet dette med fysioterapeut men ikke fått vært der enda til sjekk pga pandemien.

Har gjort litt hjemmeøvelser som roing med strikk men opplevde så jævlig smerte dagene etter at jeg har mer eller mindre kuttet dette ut. I skrivende stund er den konstante smerten gitt seg gradvis, så det føler jeg er positivt, har også sluttet med betennelsesdempende ( Arcoxia ).
Videre kan jeg også nevne at ved pc bruk får jeg en brennende smerte i skulderen, sikkert statisk belastning som ikke er noe godt for skulderen.

Skulderen føles ustabil og svak, klarer ikke å løfte armen fremover å ut, ikke til siden å ut , maks 15/20 grader begge disse veiene. bakover klarer jeg akkurat å tørke meg bak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal ihvertfall være forsiktig med opiater. Jeg fikk noe sterke smertestillende som visst skulle være noen ikke så sterke opiater (Tramadol) etter en operasjon. men i og med at det jo tross alt var opiater tok jeg det bare på kvelden for å få sove, og ikke 4 ganger om dagen som det stod at jeg kunne ta ved behov i resepten. Men fikk etter noen dager alle bivirkninger i boka, så måtte slutte med det tvert. Mageproblemer, forstoppelse, kvalme, rastløshet, søvnproblemer, osv. Jeg hadde også tatt en Oksykodon (som er mye sterkere vistnok) tablett to netter etter hverandre før jeg begynte på Tramadol'en, men jeg tror nok det var tramadolen jeg til slutt reagerte på.

Var bedre å bare takle smerten enn de jævlige bivirkningene.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...