Gå til innhold

Førsteinntrykk: Smittestopp-appen er enkel å bruke, men trolig har den har et alvorlig problem

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, qualbeen said:

Hvorfor er det så interessant å se hvor jeg var..? (Joda, sikkert greit å vite om man må sanere kjøpesenter X pga smitte, but still...)

Såvidt jeg har skjønt så er de også interessert i å se hvordan folk beveger seg rundt (reisevaner) og om/hvordan smittemønsteret sprer seg relatert til dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (58 minutter siden):

Ja - de bryr seg enda mindre om allierte. 

Har du allerede glemt at de til slutt innrømmet å ha avlyttet Angela Merkel sin telefon? 

Jeg kan ikke fatte og begripe behovet for å spionere på gode allierte forbindelser. En ting er sikkert; vi kan aldri stole på amerikanske myndigheter. Dessverre. 

(Men jeg personlig er ingen spennede person å overvåke, og føler meg ikke bekymret for om storebror over dammen ser meg. Men jeg er allikevel prinsipiell motstander!)

Det er ikke bare amerikanerne som spionerer på sine allierte. Tyskland gjør det samme ovenfor USA.

Vil nok tro at også PST holder et øye med amerikanere i Norge.

Lenke til kommentar
MayBrit Eriksson skrev (4 timer siden):

På huawei forsvinner Corona-symbolet på oppgavelinjen. De tre vinduene i appen er like de i artikkelen her, men etter en stund forsvinner som sagt symbolet. Virker ikke appen som den skal da?

Hadde en Huawei-telefon for noen år siden. Mener å huske at de er litt ekstra strenge på hva som får lov å kjøre i bakgrunnen. Men tror du kan gi apper tillatelse til å kjøre i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Det er et par ting jeg ikke skjønner.

Her lages det storeproblemer fordi en app bruker strøm, og at nå mange 1000 skal laste ned en applikasjon, så hender det at nedlasting går litt i stå, mens andre føler seg overvåket.

Unnskyld, men er alle sanser satt helt ut av spill?

Nå er det vel andre ting som er viktigere en hvor mye strøm en applikasjon bruker.

Er det noen som har sjekket hvor mye strøm sporinga til Apple og Google og andre bruker, og når det gjelder overvåkning så er det vel forskjell på en app som skal hjelpe oss i å stoppe en pandemi og som du har kontroll på å slette eller slå på og av.

når det gjelder google, så kan du ikke slå av og på sporing, det hjelper ikke å ta ut simkortet engang, og de nøyer seg ikke med å se hvor du er, det vet hva du heter, hvor du bor, når du er født, hva du handler på nett og hvor du jobber. Det vet hvem du snakker med, hva du sender på mail og hva du søker på nett. og det vet mye mer.

Dette er det ingen som bekymrer seg over.

jeg printa ut en side over firmaer som mottar opplysningene på min telefon, jeg kom til 112.

jeg tenkte å printe ut avtalen jeg har signert på hos Google, men jeg har ikke papir nok .

hadde det ikke vært mer interessant å lage en artikkel om hva slags overvåkning vi utsetter oss for når vi tar ibruk moderne duppeditter, til og med kjøleskap rapporterer nå hvilken temperatur du har i skapet.

Men hvor mye strøm en app som skal hjelpe oss å bli kvitt et virus bruker, ja det skal bli et hvedoppslag i dagspresse,

Hva i all verden er det som foregår???

• Liker 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, MsSupporter said:

Mener å huske at amerikanerne avlyttet Merkels telefon?

Ikke bare henne ...

https://www.theguardian.com/world/2013/oct/24/nsa-surveillance-world-leaders-calls

Dette foregår i stor målestokk - alle gjør det ...

https://theintercept.com/2019/05/29/nsa-sidtoday-surveillance-intelligence/

NSA bruker også mobil sporing og AI for å finne terrorister. Det er helautomatisk og ender med at du får en drone på døra hvis du får høy nok score:

https://arstechnica.com/information-technology/2016/02/the-nsas-skynet-program-may-be-killing-thousands-of-innocent-people/

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjuser'n said:

Hva i all verden er det som foregår???

Masseovervaking sett i system under påskot av å verne oss mot ein pandemi.  Masseovervakinga er ikkje naudsynt for å oppnå den smittesporinga dei ynskjer.  Heller ikkje utlevering av alle data til eit utanlandsk selskap som lagrar dei i utlandet.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Sturle S said:

Masseovervaking sett i system under påskot av å verne oss mot ein pandemi.  Masseovervakinga er ikkje naudsynt for å oppnå den smittesporinga dei ynskjer.  Heller ikkje utlevering av alle data til eit utanlandsk selskap som lagrar dei i utlandet.

Hvis myndighetene virkelig ville overvåke oss så tror jeg ikke akkurat de hadde brukt en smitte-app. Har du mobil så kan du allerede spores 24x7 (og avlyttes, etc. etc.)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det vrimler dessverre av konspirasjonsteorier om dagen. De paranoide bør i så fall avstå fra alt som bruker data (mobil, PC/Mac,  moderne biler, bankkort, osv.). VPN, Tor og Bitcoin gjør deg heller ikke anonym på nettet, selv om tjenestene øker graden av personvern.

Jeg velger å stole på norske myndigheter. Hadde jeg levd i et autokrati som Kina, så hadde jeg nok vært mye mer skeptisk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Memento Mori skrev (50 minutter siden):

Jeg velger å stole på norske myndigheter.

Om du blir bedt om å avgi DNA-prøve for å oppklare en kriminalsak i ditt nærområde, ville du tillate det? Ville du i tilfelle forventet at FHI slettet prøven din som lovet, etter seks måneder, når du var sjekket ut av saken?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om en bruker appen, hvor stor er muligheten for å få beskjed om du har vært sammen med en som er smittet?

Man er avhengig av at smittede personer laster ned appen, får den til å virke og gir beskjed om at de er smittet. Hvor mange personer går rundt uten at appen i det hele tatt vet at den du har kommet i kontakt med er smittet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...