Femtekolonne Skrevet 23. april 2020 Forfatter Del Skrevet 23. april 2020 9 hours ago, Omnithunder said: Her må du komme med kilde for din påstand. Må se på det i morgen da jeg ikke får til å linke på telefonen. Men ett enkelt google av quetiapine teva rus gir noen treff, bla på norsk i tidsskriftet.no i en artikkel fra 2012 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 On 4/23/2020 at 7:46 AM, Skandinav said: Vi har altså kommet dit at vi diskuterer medikamentell behandling for noe som ikke er i nærheten av å være verken sykdom eller lidelse. hvorfor skal et problem utvikle seg til sykdom eller lidelse før man gjør noe med det? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Theo343 skrev (6 timer siden): hvorfor skal et problem utvikle seg til sykdom eller lidelse før man gjør noe med det? Det lurer jeg også på. Lenke til kommentar
Storm_Eagle Skrevet 29. april 2020 Del Skrevet 29. april 2020 Isbilen skrev (På 19.4.2020 den 12.12): Det finnes ikke gode sovemedisiner. Jeg synes det er et godt tegn på hvor lite vi fremdeles forstår oss selv at alle sånne medikamentet er søppel. Jeg har slitt med søvnvansker hele livet, og har en pakke stilnoct liggende til enhver tid, men som regel er opptil flere netter med dårlig eller fraværende søvn å foretrekke. Imovane er enda mer ubrukelig, og der får man i tillegg vond smak i munnen. En jeg kjenner "låner" kvetiapin-tablettene (er vel også antipsykotika) til kona og sier det funker bra, men der er diabetes listet som "vanlig bivirkning"... Melatonin kan kanskje være noe, men circadin er egentlig et preparat "for tynne gamle damer" (parafraserer en lege jeg kjenner), så kombinasjonen av manglende blåresept og hensiktsmessig dosering for røslige karer gjør det til en vel kostbar fornøyelse enn så lenge. Uansett, beklager rant, det jeg vil si er at sovemedisin bør være nederst på listen og knapt nok det. Fikser man ikke å jobbe sent, noe som er helt vanlig og naturlig, er ikke det noe som bør medisineres bort. Hva mener du med ingen gode? At de ikke fungerer, eller at det har fæle bivirkninger eller avhengighetsproblemer? Jeg merket ikke noe til noe smak i munnen av imovane. VegardBe skrev (På 20.4.2020 den 15.00): Jeg fikk Imovane/Zopiclone over en lengre periode for mange år siden. Det begynte veldig forsiktig, og jeg tok de sjelden, men langsomt trenger du de mer og mer, helt til du ikke får sove uten. Disse medisinene har samme virkestoff som Valium. Benzo-avrusing er IKKE gøy! Jeg har vært der. Jeg gikk heldigvis på en lav dose og da jeg måtte øke dosen for å sove gjennom natta, sluttet jeg cold turkey og hadde opplevelsen av flere uker uten søvn, dog hadde jeg dyp mikrosøvn uten at jeg merket det, ble jeg fortalt. Imovane/Zopiclone er definitivt avhengighetsskapende, men den sniker seg på over lang tid. Hvis du greier å ta bare en pille annenhver uke, skulle du greie deg bra... Min redning da, ble Truxal. Jeg var helt vrak og trengte noe som fikk meg til å sove uten at jeg ble avhengig av det. Jeg har gått på Truxal i 8 år nå uten at dosen må økes. Jeg greier også å sove uten, men da ganske lett, så jeg bruker nå karantenetiden til å kutte den ut. Truxal er ikke egentlig en sovemedisin, men gjør at hjernen slapper litt av når man tar lave doser (15/25mg). Jeg tar nå 7.5mg annenhver dag. Du har også Vallergan, som egentlig er en gammel allergimedisin, men som har søvnighet som en bieffekt. Ulempen med Vallergan er at du kan bli litt sigen dagen etterpå. (En Vallergan og en Truxal er nærmest en knockout-kombo og anbefales bare hvis du ikke skal noe dagen etterpå.) For å være helt ærlig, så er den beste løsningen å prøve å ikke ha skiftearbeid og skaffe deg en god døgnrytme. Er selv snart 50 og det er mange år siden jeg kunne døgne og greie meg bra. Nå er jeg avhengig av faste rutiner og døgnrytmer. Jeg har gått på imovane en stund og driver å prøver å slutte med det. Har hatt noen netter hvor jeg har klart å sovne uten et par uker nå, men også noen hvor jeg har måtte ty til en halv pille (7,5 mg piller). Jeg begynte med de etter noen alvorlige søvnproblemer etter en operasjon. Og tok 1 pille per natt i kanskje 3 uker før jeg fant ut at dette er nok ikke lurt og har prøvd å slutte siden. Etter det har det blitt en del netter hvor jeg har måtte ty til en halv pille i 3-4 tiden om natten etter at det har vært umulig å sove. Men har som sagt klart å sove naturlig noen netter nå med noen få tilbakefall hvor jeg har måtte ty til en halv pille. De ukene jeg tok en pille per natt fikk jeg typisk bare sove rundt 4 til max 5 timer før jeg var våken og ikke fikk sove igjen. Det er nok en grunn til at det kalles innsovning piller og ikke sovepiller ja. Prøvde også Vallergan for å bruke noe "ikke-avhengighetsskapende" når jeg skulle slutte med imovane. Med disse fikk jeg sove hele natta, men var stuptrøtt langt utover dagen også på tross av at jeg tok pilla 2 timer før jeg la meg. Og ble også ekstremt tørr i munnen og det kjentes ut som noe belegg på tennene. Jeg har dårlig tannhelse fra før av så dette sammen med de andre bivirkningene gjorde at jeg bestemte at dette var ikke noe særlig å bruke heller. Har brukt en vallergan pille (10 mg) bare 3 ganger med en del mellomrom og har vel kommet fram til at jeg ikke skal bruke det lenger. Så må prøve å få til dette uten medisiner nå. Kan godt hende at jeg har søvnapne da jeg vistnok snorker og at på til veldig ujevnt. Pluss at jeg alltid gjennom mange år også før denne operasjonen med påfølgende allvorlige søvnvansker har måtte opp om natta 3-4 ganger for å urinere. Og dette er jo heller ikke lurt å kombinere med imovane. Fikk en time til utredning for søvnapne, men det utgår jo i denne korona tiden og ble utsatt på ubestemt tid. Truxal høres jo litt fristende ut å prøve, men jeg må nok heller prøve å få til dette uten medisiner. Skandinav skrev (På 23.4.2020 den 7.46): Vi har altså kommet dit at vi diskuterer medikamentell behandling for noe som ikke er i nærheten av å være verken sykdom eller lidelse. Søvnproblemer er så absolutt en sykdom, og kan være helt forjævelig ille. Du trur det ikke før du får prøvd det selv.... Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Det Skandinav mest sannsynligvis sikter til er at dette søvnproblemet til TS ikke skyldes sykdom, men feil type arbeid/dårlig arbeidssituasjon. Hvorfor skal man egentlig behandle medikamentelt et problem som skyldes alt annet en sykdom? Jeg foreslår selv den type melantonin som virker best mot døgnrytmeforstyrrelser for å brannslukke, men det beste er jo å ta problemet med rota.. Er til og med andre i tråden som mener det er heldig med B-preparat fremfor C-preparater..for et problem som skyldes arbeidsforhold, ikke sykdom (!). Jeg skjønner godt at Skandinav reagerer. Det er noe jeg tar selvkritikk på at jeg kunne presisert tydeligere her i tråden, at man må jo selvfølgelig tenke å gjøre grep i forhold til arbeidssituasjonen og hva man kan gjøre av tilrettelegging der først 1 3 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 GiaMahan skrev (8 timer siden): Det Skandinav mest sannsynligvis sikter til er at dette søvnproblemet til TS ikke skyldes sykdom, men feil type arbeid/dårlig arbeidssituasjon. Hvorfor skal man egentlig behandle medikamentelt et problem som skyldes alt annet en sykdom? Jeg foreslår selv den type melantonin som virker best mot døgnrytmeforstyrrelser for å brannslukke, men det beste er jo å ta problemet med rota.. Er til og med andre i tråden som mener det er heldig med B-preparat fremfor C-preparater..for et problem som skyldes arbeidsforhold, ikke sykdom (!). Jeg skjønner godt at Skandinav reagerer. Det er noe jeg tar selvkritikk på at jeg kunne presisert tydeligere her i tråden, at man må jo selvfølgelig tenke å gjøre grep i forhold til arbeidssituasjonen og hva man kan gjøre av tilrettelegging der først Ja, det er det jeg mener. Jeg er ikke uenig at søvnproblemer som skylles sykdom eller lidelse, kan behandles medikamentelt. Som f.eks noen av de mer alvorlige typene av insomni der annet er forsøkt som stimuluskontroll, søvnrestriksjon, kognitive teknikker, avspenningsøvelser og søvnhygiene. I 2009 ble det publisert at nyere behandlingsstudier dokumenterer at ikke-medikamentell søvnbehandling er effektivt og gir bedre resultater enn hypnotika. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 (endret) Mange snakker om Stilnoct og Imovane i overgangsfaser i vanskelige perioder som det også er ment for men ingen av de er ment for å brukes i lengre tid. Det hjalp meg over en kneik men det var de andre justeringene jeg gjorde som ga meg søvnen tilbake over tid. Men hadde jeg ikke hatt den krykken vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Endret 30. april 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå