Don Juan Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Har litt problemer med pcen min, når jeg skal starte den når den har vært av gjennom natta, må jeg starte den flere ganger! Dvs, at den første booten stopper den midt i, enten i dosloadinga (der det står hardisk info, hvor mye ATA, IRQ osv) eller under winxp loadinga. Så har det seg det at jeg har kjøpt to runde IDE kabler, ATA133. Når begge kablene står i, mp jeg boote opp flere ganger før den endelig starter helt opp. Men når jeg fjernet den ene kabelen, måtte jeg "bare" boote 2 ganger før den funket. Hva kan være galt? Har prøvd å bytte tilbake til vanlige flate idekabler men måtte boote 2 ganger også der. Så kableen kan ikke være hovedårsak. Og hva kan dette være? Dette er hovedkortet mitt. En slags lekasje som har rent nedover og størknet. Ser ut som det kommer fra sånnen svart avlang dings som minner om et batteri.. er er noen bilder: Bilde 3 Bilde 4 Lenke til kommentar
tet Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Ut i fra bildet ser det ut som en av kondensatorene i hovedkortets spenningsforsyning er røket - dette kan gi slike feil som du beskriver - ergo hk. in på rep / bytte. Lenke til kommentar
ØW Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 En kondensator som lekker. Samme skjedde med mitt gamle hovedkort før det tok kvelden. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) Må nok si meg enig i konklusjonen til de to andre. Endret 30. desember 2003 av Lord_Linus Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Akkurat, pratet med min far og han trodde også det var denne kondensatoren som lakk. Han sa det gikk an å lodde og fikse det selv, eller vi kunne få fiksa det hos en elektronikkfyr han kjente. Verdt å prøve å lodde det selv? Takk for bra hjelp Lenke til kommentar
bambam Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Verdt å prøve å lodde det selv? Takk for bra hjelp Da ryker nok garantien din. Ville levert det inn til produsent/sjappe du kjøpte det i. Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 trodde det luktet noe hel j*velig når en slik en begynte å lekke.. du har ikke merket en stram lukt da? Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Da ryker nok garantien din. Ville levert det inn til produsent/sjappe du kjøpte det i. Det er 2,5 år gammelt.. er vel ikke noe garanti nå lenger. trodde det luktet noe hel j*velig når en slik en begynte å lekke.. du har ikke merket en stram lukt da? Lukter ingenting jeg. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Det beste hadde vel å kjøpe en ny kondensator til kortet ditt og lodde på den. For hvis du skal bare lodde på hullet på kondensatoren så hjelper ikke det så mye tror jeg, for det er en grunn til at veska skal være inni der Lenke til kommentar
Tarmslyng Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Fikk problemer med mitt SE6 hovedkort for en stund tilbake og det var en kondensator som hadde tatt kvelden. Måtte lodde på en ny en. Husker at den orginale kondensatoren var på 1500 microFarad. Var umulig å oppdrive her i landet så jeg lodda på en kondensator på 1000 microFarad. Funker fett som f*** Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Heyhey, da satser jeg sannsynligvis på litt egenlodding kanskje Burde jeg fjerne det størkna sølet fra hk'et? Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Heisann og God Jul! Du bør være litt forsiktig med det, såvidt jeg vet inneholder noen kondensatorer elektrolytvæske, noe som kan føre til blindhet. Lever det inn, selv om garantien ikke er tilstede så har du en reklamasjonsrett mot feilproduksjon(noe dette er). Og jeg tror ikke jeg tar mye feil hvis jeg sier at den er på 3 eller 5 år. Hvis du velger å lodde selv; pass på polariteten. -Neo Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Akkurat, takk for rådet. Tror jeg leverer det til en elektrofyr som har peil. Orker ikke sende inn hk'et i posten og vente og vente. Godt nyttår! Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Der var det jammen en tråd om akkurat mitt problem:-P Jeg har en Dual CPU Hk, hvor 3-4 kondensatoerer lekker slik som det. Det jeg fant ut var at jeg skifter de selv. Får tak i kondensatorere fra en kammerat som går på elektro, så er det bare å prøve. Jeg tenkte jeg skulle bruke loddebolt så smelte det jernet de var festet til HK med. Så bruker jeg bare de 2 stengene som da står ignen til å feste de nye condensatorene på. Jeg hadde noen anvisninger til hvordan det skulle gjøres, men de forsvant i reformateringen. Skal se om jeg finner de. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Ikke for å disse deg, men jeg tror du skal la han kompisen din på elektro gjøre det der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå