Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vente over 1 time hos lege: Betaling

Gjest 14b0f...af6

Anbefalte innlegg

Gjest 14b0f...af6

Har hørt at hvis man må sitte på et venteværelse mer enn en time, så skal man slippe betale.

Trodde det gjaldt hos fastlegen også, men når jeg søkte, kan det se ut som det gjelder bare på sykehus?
Fant ikke noe oppdatert og tydelig info om det, så er ikke sikker.

Ventet i 1,5 time hos fastlegen, må jeg da betale som normalt?
Ble ikke sagt noe, men jeg bare gikk etterpå for jeg var sikker på at jeg ikke trengte betale.

Anonymous poster hash: 14b0f...af6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1d33d...9dc
Gjest 14b0f...af6 skrev (7 timer siden):

Har hørt at hvis man må sitte på et venteværelse mer enn en time, så skal man slippe betale.

Trodde det gjaldt hos fastlegen også, men når jeg søkte, kan det se ut som det gjelder bare på sykehus?
Fant ikke noe oppdatert og tydelig info om det, så er ikke sikker.

Ventet i 1,5 time hos fastlegen, må jeg da betale som normalt?
Ble ikke sagt noe, men jeg bare gikk etterpå for jeg var sikker på at jeg ikke trengte betale.

Nei til alt. 

Anonymous poster hash: 1d33d...9dc

Lenke til kommentar

Det er foreslått slike reglar også for fastlegen, men per i dag er det berre på polokliniske undersøkingar på sjukehus at ein ikkje skal betale eigenandel dersom ventetida er meir enn ein time.

Fastlegane har ein frist til å gi deg legetime innan 5 verkedagar, som er ei anna problemstilling.

Og sjølv om det hadde vært slik at du ikkje betalar eigenandel dersom du har venta over ein time også hos legen, så må du likevel gå i skranken for å få avklart om du venta over tida eller ikkje slik at det kan registrerast. Du vil nok få tilsendt ein faktura med fakturagebyr for å ikkje å ha betalt eigenandelen samme dag.

Litt off-topic:
Noko av argumentasjonen for at ein ikkje slepp eigenandel dersom ein må vente lenge hos legen er at ei slik ordning berre delvis vil motivere til meir effektiv pasienthandsaming. Dei negative sidene er at dei som har venta meir enn ein time då fort havner nederst på prioriteringslista. Når pasienten fyrst har venta ein time så er det ingen forskjell om ventetida blir 6 timar, så da kan enkelte velge å heller prioritere pasienten som har venta i 55 min.
Ei økonomisk belastning dersom ventetida blir for lang vil også kunne føre til at arbeidstida til legen blir dårlegare utnytta ved at ein ikkje avtalar time med fleire pasientar enn det ein er sikker på å klare i løpet av dagen. Eller ved at behandlinga blir meir overfladisk der pasienten blir tatt inn på kontoret innan tidsfristen men utan å få full oppfølging, det vil kunne føre til at det som normalt kunne vært utført som ein legetime no blir oppdelt i fleire legetimar med ny eigenandel.
På sjukehusa har myndigheitene betre oversikt og sanksjonsmuligheiter ettersom sjukehusa er drifta av det offentlege. Fastlegar er ofte privatpraktiserande i private firma som har avtale med ei kommune om å være fastlege. Ettersom manglande eigenandel går direkte på bekostning av innteninga til legekontoret så er det større fare for at "straffa" med manglande betaling vil gå utover pasienttilbodet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eller man kan ha et system der man faktisk registrerer hva man skal ha gjort, og lege setter av "time" deretter

Mye av det folk går til legen for, kan gjøres på nett
Har droppet legen mange ganger da jeg har fått bra nok svar med Google og bestiller nye resepter på nett

Lenke til kommentar
Gjest 14b0f...af6

Javel, takk alle for svar, da får jeg betale når den kommer.

En annen ting: Vet at han som skulle til samme lege etterpå, hadde ventet ca 40 min allerede da jeg ble kalt inn.( snakket med han)
Hvis jeg hadde sagt at jeg ikke hadde tid å vente lenger når det var gått over en time, måtte jeg betalt da også, selv om jo legen hadde en pasient klar som da hadde ventet lenge allerede? Skulle jo ikke tape noe på det da.

Skjønner meg ikke helt på dette, det er lang ventetid hver gang, selv om du har første time om morgenen må du vente opptil en halv time.
En ting jeg lurer på: Hva skjer med de siste pasientene på dagen, når det forskyves sånn? utvider de åpningstiden, eller må de komme tilbake en annen gang?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...