Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkortet blinker rødt - Får ikke bilde.

Anbefalte innlegg

Har bygd en "ny" PC med et brukt hovedkort. Hovedkortet er av typen Asus Fatality B250M. Det er et eldre hovedkort som sannsynligvis har hatt en annen RAM stående i tidligere. Jeg har installert 3000Mhz i hovedkortet, men hovedkortet støtter egentlig ikke så rask ram. Det har vel ikke noe å si så lenge rammen er DDR4? Hovedkortet blinker i hvert fall rødt både før og etter jeg slår på PCen. Får ikke bilde på skjermen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, ex-jordbærplukkeren said:

dette hk du har? https://www.asrock.com/mb/intel/Fatal1ty B250M Performance/index.asp#Specification

hva er resten av spekken gpu, cpu. psu? er strømkonttakten koblet inn i hovedkortet? mange glemmer den 8 pin power kontakten

Untitled.thumb.png.925e7969cd14251dcb265a188f93036c.png

Det er rett hovedkort. Ja, begge strømkabelen er i. CPUen og skjermkortet kom med, så antar det har stått i maskinen fra før. Det eneste jeg har gjort er å sette i ny ram og PSU. En 550W.

Lenke til kommentar

det er veldig lite info du har om din pc, asus produserte dette kortet men det er asrock hk selvom det er samme eier (asus eier /opprettet asrock).

om du har flere minnebrikker tilkoblet så ville jeg tatt ut alle og koble til kun 1, eventuelt bytt minne slotten, om minne er koblet til slot 1, but den til slot 2. eventuelt reset bios via cmos jumperen og se om maksinen booter opp

Endret av ex-jordbærplukkeren
Lenke til kommentar
7 minutes ago, ex-jordbærplukkeren said:

det er veldig lite info du har om din pc, asus produserte dette kortet men det er asrock hk selvom det er samme eier (asus eier /opprettet asrock).

om du har flere minnebrikker tilkoblet så ville jeg tatt ut alle og koble til kun 1, eventuelt bytt minne slotten, om minne er koblet til slot 1, but den til slot 2. eventuelt reset bios via cmos jumperen og se om maksinen booter opp

Står CMOS jumperen allerede på?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, ex-jordbærplukkeren said:

jeg kjenner ikke så godt til dette hk dessverre, usikker på om den har cmos jumber som i vanlige hk i det heletatt da asrock er mere ment for oem market, men det står helt sikkert om dette i brukermanualen til hk. anbefaler å ta en titt der.

Fant det. Prøvde på nytt. Da slo den seg på, deretter slo den seg av. Nå lyset det bare i hovedkortet når strømmen er på, men null liv i maskinen når jeg trykker startknappen. Gåen PSU kanskje?

Lenke til kommentar

nice, prøv å koble ifra alt som er unødvendige og forsåk å få på power on self test, koble ifra ting som harddisk, cddvd room, ekstra rambrikker osv og start maskien opp kund med cpu, gpu og 1 minnebrikke. hvis dette ikke hjelper sjekk om cpu kjøleren sitter godt fast, eventuelt demonter cpu kjøleren, rense gammel shit under cpu kjøleribben, sett på ny supertynn kjølepaste og prøv å boote opp maskinen igjen

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Windoge said:

Fant det. Prøvde på nytt. Da slo den seg på, deretter slo den seg av. Nå lyset det bare i hovedkortet når strømmen er på, men null liv i maskinen når jeg trykker startknappen. Gåen PSU kanskje?

det kan være mye rart, men om det er psu som er defekt så pleier man ikke å få strøm i det heletatt, så tror problemet er relatert til varme/overheat fordi det er en senser som gjør at hk slår seg av automatisk hvis maskinen blir for varm

Lenke til kommentar

koble ifra skjermkortet også, ta den ut og prøv å boot pc opp med den innebygde hmdi, hvis ikke sørg for at gpu sitter godt på plass

sørg for gpu sitter godt på plass

sørg for cpu sitter også på plass og har god kjøling

feilkokobling, noe som sitter løs eller overheat er problemet vil jeg tippe

Endret av ex-jordbærplukkeren
Lenke til kommentar
1 hour ago, ex-jordbærplukkeren said:

koble ifra skjermkortet også, ta den ut og prøv å boot pc opp med den innebygde hmdi, hvis ikke sørg for at gpu sitter godt på plass

sørg for gpu sitter godt på plass

sørg for cpu sitter også på plass og har god kjøling

feilkokobling, noe som sitter løs eller overheat er problemet vil jeg tippe

Jeg glemte selvfølgelig helt av at CPU-er i dag har integrert GPU. Fjernet skjermkortet og fikk bilde på skjermen. Da har jeg i hvert fall kommet langt. Takk. :)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, ex-jordbærplukkeren said:

nice, sett inn grafikk kortet og se om maskinen booter opp med grafikkortet, den ble sikkert ikke satt inn ordentlig

Nå funker det, men hadde prøvd å fjerne grafikkortet flere ganger tidligere. Kan være at det hjalp å resette CMOS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...