hekomo Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) Hansien skrev (17 timer siden): Hva dine krav til bil er er ikke det samme som at den er utdatert. Isåfall er jo Tesla utdatert skal vi følge andres personlige krav og forventninger til bil. Logikken der er like dum som din. Fryse, lide og utdatert ja. Siste setningen din fremstår som om du gikk i fra en 80-talls corolla og rett inn i en Tesla. Faller det deg ikke inn i det hele tatt at selv om en bil nødvendigvis ikke er en Tesla, eller El-bil for den saks skyld, så kan den fortsatt være teknologisk oppegående? For meg er utdaterte biler utdaterte. Andre kan selvsagt ha andre meninger, og det skal de få lov til. Problemet er at med Tesla får man veldig mye teknologi som man begynner å ta for gitt, og andre biler føles nettopp utdatert ut. Et annet problem er jo at de ikke bare har utdatert underliggende teknologi, men at førermiljøet er utdatert. De klamrer seg til det utdaterte knappekonseptet der det skal være knapper over alt. Endret 5. mai 2020 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) kremt skrev (14 timer siden): Jeg undres hvor mye dette har å si når du står der med en 8 år gammel bil, defekt batteripakke og potensiell regning på 200 tusen NOK. Om åtte år vil prisen på en batteripakke være mye lavere enn idag. Men batteriene er stort sett ventet å ha lenger levetid enn resten av bilen, så... Endret 5. mai 2020 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Trestein skrev (12 timer siden): Er det derfor tesla topper klagestatistikken hos forbrukerrådet? Det vet jeg ikke. Hva går disse klagene ut på? For Tesla-eiere er samtidig blant de mest lojale. Som med dette med økt skadefrekvens er det ganske poengløst å bare slenge ut tall uten kontekst. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) hekomo skrev (48 minutter siden): Har du en video eller lignende som beskriver dette? Hva heter systemet? Jeg tenker ikke på summon og slikt, men bare det å holde egen fil, automatisk avstand til bilen foran, osv. ADAS heter det overalt forutenom hos Tesla. Hver funksjon har sitt eget navn som bedre beskriver hva den gjør (dog her har de ofte forskjellige navn per fabrikant). Hvis du til stadighet skal påstå at Tesla er best, så finner jeg det merkelig at du kan så lite om resten av segmentet til å kunne gjøre sammenligningen og dermed havne på konklusjonen. Igjen så handler dette om noe som ligner mer på en religion enn annet. hekomo skrev (48 minutter siden): Finnes det uavhengige tester av denne funksjonaliteten tro? Men var det ikke dette som var så livsfarlig da? Det er jo ikke måte på hvor ille og dødelig Autopilot er, visstnok. Du finner sikkert noen tester her og der, og det som trekker alle systemene ned er mangelen på Iris sensor som sjekker sjåførens fokus. Løsningene har dermed vært at man må bevege på rattet fysisk, noe som er håpløst dårlig. GM Cruise var de første som hadde Iris sensor, og det vil bli standard om kort tid. Da følger systemet med på hvor du ser istedenfor, og analyserer ansiktet for om du f.eks er trøtt. Da slipper man det at man må rykke i rattet hvert 15 sekund f.eks. så lenge du kikker ut og følger med. Assists er jo ikke farlig, det som er farlig er løgn og misvisende reklame for hva systemet er for. Tesla lyver jo om hva de tilbyr, og folk trur at assistente er rene autopilot systemer. Du har jo til og med folk som kjøper motvekter for å hekte på rattet slik at man slipper den 15 sekunders greia der. Resultat: Folk deiser inn i brannbiler, kjører ut av veiene etc siden de stoler på systemet uten å vite dens begrensninger. Evntuelt har du sjefen sjæl som ler og heier på en porno-innspilling uten noen som følger med på veiene, og folk trur at dette er helt i orden. Folk er idioter, det har covid-19 situasjonen vist når chloroquine ble kjøpt i hopetall fordi Elon twittra om det. Endret 5. mai 2020 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 hekomo skrev (28 minutter siden): Det vet jeg ikke. Hva går disse klagene ut på? For Tesla-eiere er samtidig blant de mest lojale. Som med dette med økt skadefrekvens er det ganske poengløst å bare slenge ut tall uten kontekst. Dette har vert dokumentert før https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-sjaforer-krasjer-mest/72163515 Hva klagene går ut på aner jeg ikke. Sikkert mye forskjellig. Vannlekkasjer, lykter som dugger, lakk, software, batterier, ventetid på deler og reperasjoner. Det er bare å google tesla problems så har du lesestoff for noen dager. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Trestein skrev (11 timer siden): Ja de kommer høyt opp. https://www.pengenytt.no/disse-bilforhandlerne-har-de-mest-fornoyde-kundene-i-2019/ Sitat Tesla, som i fjor hevdet seg i toppen Ja, de gjør det. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) Salvesen. skrev (14 minutter siden): Ja, de gjør det. Ta med hele setningen? Sitat Tesla, som i fjor hevdet seg i toppen, faller kraftig ned på listen. Setningen får en litt annen betydning når man ikke klipper og limer litt som en vil. I andre nyheter så ryktes det om kun 4,244 solgte Teslaer i April på verdensbasis. Endret 5. mai 2020 av oophus3do 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 oophus3do skrev (2 minutter siden): Ta med hele setningen? Ja det må en gjerne gjøre, utdyper jo bare poenget mitt bedre. Jeg sa ikke at de topper alle testene, og jeg sa at koret kun ser på negativiteten. Godt forklart av dere begge to Jeg kan godt finne mange andre tester der de scorer høyt. så kan dere sparre med andre der de ikke gjør det. Det forsterker jo bare poenget, men jeg tenker det holder nå og det ville blitt veldig redundant og kjedelig. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Siden det ble dårlig mottatt i en annen tråd får jeg poste funfacten og spekulasjonen her: https://www.dagbladet.no/kjendis/elon-musk-har-blitt-pappa/72430548 Model S ble i sin tid utviklet med 7 seter blant annet på grunn av behovet til Musk selv, da han hadde to gutter i passe alder og høyde til å sitte i de to bakovervendte setene. Senere kom model X med plass til 7 voksne personer. Nå som han har fått barn nr 6 kan man jo spekulere i om Tesla har begynt å utvikle en bil med plass til 2 voksne og 6 unger. En slags el-caravelle a la Tesla. Den andre digresjonen er at fyren er særdeles produktiv - i mange betydninger av ordet. 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 (endret) Salvesen. skrev (11 minutter siden): Ja det må en gjerne gjøre, utdyper jo bare poenget mitt bedre. Jeg sa ikke at de topper alle testene, og jeg sa at koret kun ser på negativiteten. Godt forklart av dere begge to Jeg gir skryt jeg om Tesla fortjener skryt, og viser til negativiteter når menigheten ikke er ærlige. Dette er jo nok et bevis på det siste, der du klipper opp en setning til å bety noe annet enn den sier. Salvesen. skrev (11 minutter siden): Jeg kan godt finne mange andre tester der de scorer høyt. så kan dere sparre med andre der de ikke gjør det. Det forsterker jo bare poenget, men jeg tenker det holder nå og det ville blitt veldig redundant og kjedelig. Som forventet så vil markeder som har hatt bilene en stund justere seg når problemene vedvarer. Norge var jo tidlig ute, og vi vil nok være tidligst ute med å finne det sanne nivået også, før resten av kloden gjør det samme. Kundetilfredsstillhet vil i mange tilfeller følge hype og "forelskelsen" til å hatt bilen i noen uker, til at man bruker bilen som en bil og problemene gjør seg mer synlige over tid til at slikt faller. Noe man jo også ser. Endret 5. mai 2020 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Simen1 skrev (1 minutt siden): En slags el-caravelle a la Tesla. Det heier jeg faktisk på, og er noe jeg har sagt en stund ville gitt mye mer mening å hoppe inn i enn porteføljen de har endt opp med å ha nå. X og S er jo utkonkurrert av egne modeller stort sett. Men da håper jeg de viser potensiale i alle retninger. Fra arbeidsjern med kun 2-3 seter fremme, til totalt ombygd camper-van med nye løsninger. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 oophus3do skrev (16 minutter siden): Jeg gir skryt jeg om Tesla fortjener skryt, og viser til negativiteter når menigheten ikke er ærlige. Dette er jo nok et bevis på det siste, der du klipper opp en setning til å bety noe annet enn den sier. Som forventet så vil markeder som har hatt bilene en stund justere seg når problemene vedvarer. Norge var jo tidlig ute, og vi vil nok være tidligst ute med å finne det sanne nivået også, før resten av kloden gjør det samme. Kundetilfredsstillhet vil i mange tilfeller følge hype og "forelskelsen" til å hatt bilen i noen uker, til at man bruker bilen som en bil og problemene gjør seg mer synlige over tid til at slikt faller. Noe man jo også ser. Jeg jukset jo ikke, jeg sa jo at det var bedre å inkludere setningen? Nå vrir du på ting for å lage ett poeng, det er dårlig skikk. Men ikke uforventet. Ja Norge var tidlig ute, USA var før. Og de scorer høyt. Men jeg sier ikke på alle, det er vell her dere missforstår og finner noen halmstrå og vise til. Poenget var uansett å vise fokuset deres, og det beviste dere helt fint. Ferdig snakka, heidå. 2 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Salvesen. skrev (5 minutter siden): Jeg jukset jo ikke, jeg sa jo at det var bedre å inkludere setningen? Nå vrir du på ting for å lage ett poeng, det er dårlig skikk. Men ikke uforventet. Må du slutte. Hvilken betydning har dette for en ny leser: Tesla, som i fjor hevdet seg i toppen Mot dette, som viser hva artikkelen prøver å si angående et fall: Tesla, som i fjor hevdet seg i toppen, faller kraftig ned på listen. Tilstanden er jo lik, den har ikke forverret seg - men folk har blitt mer ærlige med seg selv angående bilen de har hatt ei lengre stund. Salvesen. skrev (7 minutter siden): Ja Norge var tidlig ute, USA var før. Og de scorer høyt. Men jeg sier ikke på alle, det er vell her dere missforstår og finner noen halmstrå og vise til. Som sagt, så tipper jeg den var høyere helt i starten sammen med den naturlige hypen som fulgte merkevaren. Som med Apple så vil det nok justere seg ned over tid og finne en mer naturlig og mer troverdig nivå. Om du har undersøkelser som viser en annen tendens så blir jeg isåfall overrasket. Salvesen. skrev (8 minutter siden): Poenget var uansett å vise fokuset deres, og det beviste dere helt fint. Ferdig snakka, heidå. Fokuset til tråden og artikkelen mener du, som enkelte selvfølgelig må få lov til å diskutere og være uenig i. Salg i April ryktes å være totalt 4,244 biler på verdensbasis. 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 6 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: At en 7 år gammel bil som kostet 500k ny fortsatt er verdt over 200k er jo mildt sagt utrolig bra. Historisk lavt verditap det der. Forøvrig er det god tilgang på brukte deler. Krona lå på 6 mot USD den gangen. Nå er vi over 10. At krona er totalt gruset er altså en bra ting i dine øyne. 4 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 kremt skrev (3 timer siden): Krona lå på 6 mot USD den gangen. Nå er vi over 10. At krona er totalt gruset er altså en bra ting i dine øyne. Wow. Bare wow. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 kremt skrev (3 timer siden): Krona lå på 6 mot USD den gangen. Nå er vi over 10. At krona er totalt gruset er altså en bra ting i dine øyne. Nå forsøker du bare å vri det han sier ut av kontekst. Noen kjøpte eksosbil for 500k for 7 år siden og kan bare drømme om å få 250k for den nå. Tesla model S har tross alt hold seg ganske greit i pris. Billigste model S på finn for øyeblikket er priset til 249k - inkludert gratis superlading ut bilens levetid. Akkurat det punktet er nok med på å holde verdien oppe. Avhengig av hvor mye langkjøring man kjører så kan det være verdt mange ganske mange tusen hvert år, sammenlignet med både eksosbiler og andre elbiler. 4 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 kremt skrev (4 timer siden): Krona lå på 6 mot USD den gangen. Nå er vi over 10. At krona er totalt gruset er altså en bra ting i dine øyne. Fy fa.. Tynn suppe 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 kremt skrev (5 minutter siden): Takk Mister Men kom igjen da? Du ser jo at det du skriver faller på sin egen urimelighet? 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 5 hours ago, Simen1 said: Nå forsøker du bare å vri det han sier ut av kontekst. Noen kjøpte eksosbil for 500k for 7 år siden og kan bare drømme om å få 250k for den nå. Hva vil du egentlig frem til? En bil som var fullstendig fritatt avgifter får naturligvis et større prosentvis utslag p.g.a. valutakurs enn en bil med avgifter. Med kronesvekkelsen vi har hatt betyr det naturlig nok at avgiftsfrie biler i kroneverdi holder mer verdi over tid. Om du imidlertid regner krona som billig nå og forventer at den kommer til å styrke seg ettersom økonomien etter hvert normaliseres vil du oppleve at det blir omvendt. Ettersom krona (presumptivt) styrker seg vil avgiftsfrie biler tape seg raskere i verdi enn de avgiftsbelagte når alt annet ellers er likt. Så om dette skal tjene til noe slags veiledning for nye kjøpere må det i så fall være som en advarsel, med mindre du er en ukuelig pessimist. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå