Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (12 timer siden):

Du har sanntids forbruk om du vil ta frem det, men da sammen med innformasjon som fartsgrense og fart bak rattet. eGolfen utnytter uansett gammel teknologi uten tredjeparts støtte. MEB platformen blir designet for å ha et OS som gir slike muligheter, litt som android auto. 

Kan man ikke få opp forbruk i en Tesla mens man kjører? Mulig jeg helt misforstår hvor dere skulle hen, men jeg ser ikke helt hva som mangler i OSet til Tesla mtp hva man kan få av info mens man kjører? 
EDIT: Da det var kritikk mot Tesla siden ScanMyTesla appen eksisterer, men de tingene den kan levere av info er, for å si det mildt, av akademisk interesse mer enn et reelt behov for hvermansen. Kommer ikke på noe i infotainmentet til nyere VW som jeg syns jeg savner i Tesla mens jeg kjører

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (Akkurat nå):

Kan man ikke få opp forbruk i en Tesla mens man kjører? Mulig jeg helt misforstår hvor dere skulle hen, men jeg ser ikke helt hva som mangler i OSet til Tesla mtp hva man kan få av info mens man kjører? 

Noen her sier at en mobiltelefon fungerer like greit som en egen dedikert HUD. De funksjonene han mangler, som gjorde at han kjøpte en mobiltelefon hvor dens eneste formål var å være en HUD kunne like så godt vært en liste med ting han føler Tesla burde gjøre tilgjengelig i infotainment systemet. Så hadde han sluppet å kaste opp en mobil og late som om han har HUD. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Noen her sier at en mobiltelefon fungerer like greit som en egen dedikert HUD. De funksjonene han mangler, som gjorde at han kjøpte en mobiltelefon hvor dens eneste formål var å være en HUD kunne like så godt vært en liste med ting han føler Tesla burde gjøre tilgjengelig i infotainment systemet. Så hadde han sluppet å kaste opp en mobil og late som om han har HUD. 

Det er helt klart at det er raskere å få opp info i frontruten enn i et display plassert et sted man må flytte blikket.

kjører man på motorveien i 120 og får beskjed om at lufttrykket faller i høyre forhjul, kan det være lurt å konsentrere seg om å holde bilen på veien og sette ned farten ,enn å flytte blikket til en skjerm på siden når bilen mister stabilitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En rekke innlegg har blitt skjult som følge av off topic og/eller personfokus eller svar til dette. Påminner om tråden handler om salget av Tesla sammenlignet med deres konkurrenter. Hold dere til topic , så slipper innlegg å bli skjult, og fremtidige advarsler slipper å bli gitt. 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering kan rettes til meg på PM eller i kategorien for tilbakemeldinger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det er helt klart at det er raskere å få opp info i frontruten enn i et display plassert et sted man må flytte blikket.

kjører man på motorveien i 120 og får beskjed om at lufttrykket faller i høyre forhjul, kan det være lurt å konsentrere seg om å holde bilen på veien og sette ned farten ,enn å flytte blikket til en skjerm på siden når bilen mister stabilitet. 

Når man har oppfattet denne beskjeden om f.eks lavt lufttrykk/punktering, hva skiller det da? Må man konsentrere seg mer i en Tesla enn i en Golf etter man har fått denne beskjeden?

Dette varselikonet er til venstre på skjermen, man trenger ikke vri hodet 90 grader for å se dette.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simkin skrev (1 time siden):

Når man har oppfattet denne beskjeden om f.eks lavt lufttrykk/punktering, hva skiller det da? Må man konsentrere seg mer i en Tesla enn i en Golf etter man har fått denne beskjeden?

Dette varselikonet er til venstre på skjermen, man trenger ikke vri hodet 90 grader for å se dette.

Punkterer du i høy hastighet kan det være lurt å holde begge hender på rattet og blikket på veien. Å trykke frem info på en skjerm kan være farlig. Om tesla har noe vektor bremsing som korrigerer for punkterte hjul aner jeg ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Punkterer du i høy hastighet kan det være lurt å holde begge hender på rattet og blikket på veien. Å trykke frem info på en skjerm kan være farlig. Om tesla har noe vektor bremsing som korrigerer for punkterte hjul aner jeg ikke. 

Trenger jo ikke å trykke noe. Bilen vil vel gi varsellyd, blinke med dekksymbolet oppe i venstre hjørne på skjermen, samt skrive en melding om at du har lite luft i ett hjul.

Satt på sommerhjula mine i går, og var sabla gnål fra bilen de første kilometerne frem til den fikk kontakt med de nye dekkene og kunne lese av trykket.

Så man får det med seg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

Punkterer du i høy hastighet kan det være lurt å holde begge hender på rattet og blikket på veien. Å trykke frem info på en skjerm kan være farlig. Om tesla har noe vektor bremsing som korrigerer for punkterte hjul aner jeg ikke. 

Er du seriøs? 

Har du kjørt en Model 3 forresten? Eller sittet i en?

Du kan godt svare spesifikt ja/nei og ikke noe annet fjas.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (2 minutter siden):

Er du seriøs? 

Har du kjørt en Model 3 forresten? Eller sittet i en?

Nei har kun vert borte i konfiguratoren. Fant ingenting av det jeg lette etter. Hud og sportsseter fant jeg ikke. Bare sorte eller hvite seter.

osv osv. Derfor har jeg ikke kastet bort tiden på den bilen. Jeg venter til det kommer en bil jeg liker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Nei har kun vert borte i konfiguratoren. Fant ingenting av det jeg lette etter. Hud og sportsseter fant jeg ikke. Bare sorte eller hvite seter.

osv osv. Derfor har jeg ikke kastet bort tiden på den bilen. Jeg venter til det kommer en bil jeg liker.

Nettopp. For hadde du satt deg inn i en, så hadde du kanskje blitt overasket over hvor oversiktlig speedometer og ting som  varselikoner faktisk er, til tross for at skjermen ikke er rett foran deg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (24 minutter siden):

Nettopp. For hadde du satt deg inn i en, så hadde du kanskje blitt overasket over hvor oversiktlig speedometer og ting som  varselikoner faktisk er, til tross for at skjermen ikke er rett foran deg.

Jeg har kjørt og sittet på. Savnet en skjerm i midten, og det går igjen i de tidlige reviews når bilen var ny. Du kan sikkert bli vandt med en dårlig løsning over tid, men det vil fremdeles være en dårlig løsning designet slik fordi bilen liksom skal kjøre av seg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Speedometer og alle varsellamper er plassert oppe i venstre hjørne av skjermen. Ikke akkurat vanskelig å følge med på. Er jo høyere plassert en instrumentpanel på en del andre biler.

Men jeg kan forstå at noen synes det er litt uvant. 

IMG_20200502_175547.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Jeg har kjørt og sittet på. Savnet en skjerm i midten, og det går igjen i de tidlige reviews når bilen var ny. Du kan sikkert bli vandt med en dårlig løsning over tid, men det vil fremdeles være en dårlig løsning designet slik fordi bilen liksom skal kjøre av seg selv. 

Det *må* være dårlig - fordi det er Tesla, mens du totalt driter i at alle Tesla-eiere sier at du blir vant med det innen en uke. Det er så ufattelig provoserende. Jeg har som sagt kjørt BMW i omtrent alle år. Vi snakker om BMW, som elsker å sette "sjåføren først" og E92 M3 var den toppen av de BMWene jeg eide, samt en F31. Jeg føler ikke at jeg mangler en damn shit i min TM3 LR med unntak av noen greier som BMW kan bra (ratt og seter f.eks). En bedre regnsensor - sure. Jeg likte Melbourne Red bedre enn Mulit-coat Red, men Multi-coat gjør seg bedre i sollys enn Melbourne Red i min mening. BMW kommer med Shadow Line som en option, og det er det vel neste bare BMW som gjør i Tyskland (?)

Men TM3 er en kongebil! Jeg kunne putta mora mi i TM3 men hadde ikke latt henne kjøre min manuelle M3, som btw - måtte varmes opp før den kunne kjøres skikkelig - og med en olje som var super hassel å varme i tillegg, særlig midtvinters

EDIT: Jeg savner LSD-diffen til M3en, den var effortless. Sykt enkel å legge ut. Ikke prøvd TM3P, men den er fremdeles en "åpen" type. Tvilsomt at den er like bra

Endret av bshagen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Det *må* være dårlig - fordi det er Tesla, mens du totalt driter i at alle Tesla-eiere sier at du blir vant med det innen en uke.

Hold tekst opp forran øynene og se hvor langt ned du kan dra teksten mens du beholder samme fokus rett frem og undersøk hvor lang ned du kan ta arket/boka/mobilen mens du fremdeles kan se bokstaver og tall. Gjør samme øvelse nedover på skrå. Hva blir konklusjonen din? 

bshagen skrev (9 minutter siden):

Det er så ufattelig provoserende.

Hvorfor er det provoserende for deg at noen påpeker fakta? En HUD eller tall som vises utenfor fokuset under er mer lettlest enn tekst ute på skrå nede i sidesynet. Så mens jeg kan lese min hastighet uten å skifte fokus (det krever mellom 0.5 - 1 sekund å få tilbake fokuset) rett nedenfor, så måtte jeg skifte blikk og fokus for å se hastigheten i TM3. Ergo poengterer jeg bare mitt inntrykk og det samme inntrykket man så ble gjentatt i omtrent samtlige reviews av TM3 når den ble lansert. 

 

bshagen skrev (15 minutter siden):

Men TM3 er en kongebil! Jeg kunne putta mora mi i TM3 men hadde ikke latt henne kjøre min manuelle M3, som btw - måtte varmes opp før den kunne kjøres skikkelig - og med en olje som var super hassel å varme i tillegg, særlig midtvinters

Dette handler jo om fordelen alle elbiler har I akkurat dette med mangelen av manuell gir? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Jeg har kjørt og sittet på. Savnet en skjerm i midten, og det går igjen i de tidlige reviews når bilen var ny. Du kan sikkert bli vandt med en dårlig løsning over tid, men det vil fremdeles være en dårlig løsning designet slik fordi bilen liksom skal kjøre av seg selv. 

Jeg savner ikke en skjerm i midten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Ok? Jeg og mange andre som testet bilen gjorde det. Grunnen er synets funksjon. 

Det var ikke noe mer enn det. Går helt utmerket fint uten å ha en skjerm rett foran. Hilsen en som har hatt lappen i 18år med flust av biler opp igjennom.

Endret av Simkin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (2 minutter siden):

Det var ikke noe mer enn det. Går helt utmerket fint uten å ha en skjerm rett foran. Hilsen en som har hatt lappen i 18år med flust av biler opp igjennom.

Gi meg en review av bilen fra den ble lansert av folk som jublet  over kritisk informasjon i sidesynet så er det greit. Jeg vet at min mening er gjentatt mange nok ganger til å vite at meningen ikke akkurat er unik. 

Har eid 7 biler selv, sånn om det betyr noe? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Gi meg en review av bilen fra den ble lansert av folk som jublet  over kritisk informasjon i sidesynet så er det greit. Jeg vet at min mening er gjentatt mange nok ganger til å vite at meningen ikke akkurat er unik. 

Har eid 7 biler selv, sånn om det betyr noe? 

Jeg sier bare min personlige mening. Skjønner jo at troll som deg kan bli hissig av det, men det får så være.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Hold tekst opp forran øynene og se hvor langt ned du kan dra teksten mens du beholder samme fokus rett frem og undersøk hvor lang ned du kan ta arket/boka/mobilen mens du fremdeles kan se bokstaver og tall. Gjør samme øvelse nedover på skrå. Hva blir konklusjonen din? 

Hva er forskjellen på dette og å se *litt rett ned* som du må i eGolfen din? I min erfaring? Nada... null. Virkelig, forskjellen er ikke der etter 3 timer en gang. Så hvorfor insisterer du fremdeles på at dette er et problem, da 100% av samtlige TM3 eiere ikke klager på det? Er det ... *hjernevasking* og *Musk-sauer* igjen? ?

Skulle tro dere som klager på dette ALDRI beveger hodet og blikket mens dere kjører. Dere må jo ha nakker som er stive som betong og syn som har et synfelt på 5 grader. Tror faktisk jeg er litt redd om jeg må møte dere i trafikken. Håper dere ikke begir dere ut i blindsonen, for den må dere faktisk fysisk snu dere for å se etter

Endret av bshagen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...