Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Trestein said:

Den nye vw ID serien får dette. Det så ikke ille ut på noen videoer. Om e golf har dette er ikke umulig. BMW har hatt dette siden 2004.

Argumentasjonen har hele tiden vert at føreren få informasjon raskere fra frontruta. Man kan spare opptil 0,5 sek på å få informasjon opp i frontruta vs en skjerm på dashbord. Faller lufttrykket i et hjul slipper du å måtte flytte blikket. Har du en bil i dødsonen kommer det opp i frontruta. Tror også du kan få opp info fra ir kamera på nyere modeller. Nigth visjon eller noe slikt. Utrolig at ikke tesla har dette.

Tesla svinger unna for deg før du får informasjonen. 

Lå litt for nært veikanten på kjøreturen min i dag, da rettet bilen opp styringen litt og varslet meg fint etterpå om at jeg var litt for nærme grøfta. Dette uten noe autopilot påslått.

Får man kun beskjed om at man er for nerme grøfta kan det være at man har ett hjul utenfor før man oppdager det.

Tesla prøver jo å gjøre bilene helt autonome, så de satser jo ikke på slikt.

Men absolutt fint at andre satser på sine ting. Håper VW får ut noen biler snart.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (5 minutter siden):

Den nye vw ID serien får dette. Det så ikke ille ut på noen videoer. Om e golf har dette er ikke umulig. BMW har hatt dette siden 2004.

Hva slags info er det du ser da, av teknisk info? Som du ikke får se på skjermen til Tesla? Jeg har hatt endel BMWer oppi igjennom, så jeg kan litt om HMIen dems også. At HUD mangler som option i Tesla er sant, men som sagt - jeg har ikke savnet det. at du må se bittelitt til høyre er en ikke-sak og man greier da sånn noenlunde å holde hastigheten man skal etter at man har kjørt bil i 15+ år. Og du må betale for det hos BMW også, og det er ikke billig heller. 33900,- for å være eksakt (3-serie), da får du med litt andre ting som Lane Assist og noe mer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker speedometeret på min Ford Scorpio 88 modell takket for seg. Gikk sånn høvelig greit å holde farten for husket jo hvilket turtall jeg hadde på forsjellige hastigheter i hvert gir.

Men så streika turtelleren også.. Da brukte man motorlyden som speedometer...

Klarer fint å se litt til høyre for å vite farten min nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

Hva slags info er det du ser da, av teknisk info? Som du ikke får se på skjermen til Tesla? Jeg har hatt endel BMWer oppi igjennom, så jeg kan litt om HMIen dems også. At HUD mangler som option i Tesla er sant, men som sagt - jeg har ikke savnet det. at du må se bittelitt til høyre er en ikke-sak og man greier da sånn noenlunde å holde hastigheten man skal etter at man har kjørt bil i 15+ år. Og du må betale for det hos BMW også, og det er ikke billig heller. 33900,- for å være eksakt (3-serie), da får du med litt andre ting som Lane Assist og noe mer 

Om du hadde sjekket så koster det 11000kr til en ny 3 serie. Poenget er at du kan velge det eller ikke.

i tillegg til navigasjon og aktuell fartsgrense gir den også info om noe er feil på bilen. 

Men dette viser igjen hvorfor tesla har dobbelt så mange forsikringssaker som snittet av biler.

Så en teslafans som skulle vise noen fantastiske funksjoner på teslaskjermen. I videoen satt hun oppå midtkonsollen for å kunne se godt nok for å vise hvordan man kunne sette bilen i nøytral osv. Hun rakk ikke frem når hun satt i setet ellers så så hun ikke godt nok.

På moderne biler har man en fjernstyring av skjermen. Dette fungerer mye bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Husker speedometeret på min Ford Scorpio 88 modell takket for seg. Gikk sånn høvelig greit å holde farten for husket jo hvilket turtall jeg hadde på forsjellige hastigheter i hvert gir.

Men så streika turtelleren også.. Da brukte man motorlyden som speedometer...

Klarer fint å se litt til høyre for å vite farten min nå.

Folk holdt nok fartsgrensen i mini morris også. Men konseptet ble ikke kopiert av mange

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (54 minutter siden):

Hva får du se i infotainmentet i din eGolf, når det kommer til slike tekniske ting?

Du har sanntids forbruk om du vil ta frem det, men da sammen med innformasjon som fartsgrense og fart bak rattet. eGolfen utnytter uansett gammel teknologi uten tredjeparts støtte. MEB platformen blir designet for å ha et OS som gir slike muligheter, litt som android auto. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Lå litt for nært veikanten på kjøreturen min i dag, da rettet bilen opp styringen litt og varslet meg fint etterpå om at jeg var litt for nærme grøfta. Dette uten noe autopilot påslått.

Dette er jo ikke noe spesielt? Lane assist fungerer jo slik på de fleste nyere modeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Dette er jo ikke noe spesielt? Lane assist fungerer jo slik på de fleste nyere modeller. 

Joda, vet ikke om de gjør det selv om alle hjelpemidler er avslått da-

(man kan gå i instillinger og slå av at bilen skal følge med selv med ting avlsått om man absolutt vil det)

Vil Lane Assist la deg kjøre i grøften om du ikke har det aktivert?

Men poenget var jo at Tesla satser på at man ikke skal trenge å følge med, derfor satser de neppe på HUD så man skal kunne følge mere med.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Joda, vet ikke om de gjør det selv om alle hjelpemidler er avslått dog.

Det står der og fungerer i bakgrunnen hele tiden, litt som nødbremse systemer som har ulike navn hos de forskjellige leverandørene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Men poenget var jo at Tesla satser på at man ikke skal trenge å følge med, derfor satser de neppe på HUD så man skal kunne følge mere med.

Blir litt som å selge biler uten ratt nå fordi man håper bilen ikke trenger ratt om 5 år. Hva med å selge bilen etter dagens begrensninger og ikke morgendagens forhåpninger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Blir litt som å selge biler uten ratt nå fordi man håper bilen ikke trenger ratt om 5 år. Hva med å selge bilen etter dagens begrensninger og ikke morgendagens forhåpninger?

Med den tankgangen ville det knapt vært elbiler på veiene.. 

Tesla satser, noe andre ikke gjør. 

Saab prøvde vel forresten å bli kvitt rattet på 90 tallet, med sin Prototype som ble styrt av en Joystick.

 

saab_100674128_h.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Joda, vet ikke om de gjør det selv om alle hjelpemidler er avslått da-

(man kan gå i instillinger og slå av at bilen skal følge med selv med ting avlsått om man absolutt vil det)

Vil Lane Assist la deg kjøre i grøften om du ikke har det aktivert?

Men poenget var jo at Tesla satser på at man ikke skal trenge å følge med, derfor satser de neppe på HUD så man skal kunne følge mere med.

Står det i bilens instruksjonsbok at du ikke skal følge med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Med den tankgangen ville det knapt vært elbiler på veiene.. 

Hæ? 

Complexity skrev (1 minutt siden):

Tesla satser, noe andre ikke gjør. 

Igjen, hæ? 

Forskjellen ligger jo I forarbeidet. Mobileye har feks 17+ millioner systemer ute som produserer HD kartet som differensierer mellom Level 2 og Level 2+.  Bilene har fremdeles normale assister som Tesla har, men de jobber samtidig med å produsere 1 til 1 kartet som vil utgjøre den store forskjellen. 

Hele Europas veinettverk over 60km/t er ferdig, mens USA er ferdig om ca 6 måneder. Dette åpner opp for Level 3, 4 og etterhvert 5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Står det i bilens instruksjonsbok at du ikke skal følge med? 

Nei men planen etterhvert er at man ikke skal måtte følge med (Ifølge Musken, selv om jeg ikke tror det helt selv)

3 minutes ago, oophus3do said:

Hæ? 

Igjen, hæ? 

Forskjellen ligger jo I forarbeidet. Mobileye har feks 17+ millioner systemer ute som produserer HD kartet som differensierer mellom Level 2 og Level 2+.  Bilene har fremdeles normale assister som Tesla har, men de jobber samtidig med å produsere 1 til 1 kartet som vil utgjøre den store forskjellen. 

Hele Europas veinettverk over 60km/t er ferdig, mens USA er ferdig om ca 6 måneder. Dette åpner opp for Level 3, 4 og etterhvert 5.

Hvor er bilene som har dette da? Kan jeg dra til en forhandler her i Tromsø å kjøpe meg en bil med dette?

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Hvor er bilene som har dette da? Kan jeg dra til en forhandler her i Tromsø å kjøpe meg en bil med dette?

De fleste bilene med et ADAS system har dette.

Mobileye har et samarbeid med BMW, Nissan og VW blant flere. Waymo bruker andre. Audi lager eget med en åpen løsning. Der kan hvem som helst laste ned terra med data for å utvikle løsninger. Alt lagret fra biler med level 2 funksjoner som lane assist og automatisk nødbremsing. 

Mens flåten tilbyr level 2,så jobber dem samtidig med å lagre RGB data som gjør lidar data om til en høyoppløselig kart for geo-fencing på veier over 60km/t i første omgang. Ikke bare har de captcha for å trene Igjenkjenning men de lagrer alt i et 3D kart. Bilen trenger ikke tolke et skilt, den trenger bare å bekrefte den siden den har den informasjonen fra før. Er mye enklere problem å løse som gjør at man kan allokere bedre innenfor arbeidsoppgavene systemet har. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, oophus3do said:

De fleste bilene med et ADAS system har dette.

Mobileye har et samarbeid med BMW, Nissan og VW blant flere. Waymo bruker andre. Audi lager eget med en åpen løsning. Der kan hvem som helst laste ned terra med data for å utvikle løsninger. Alt lagret fra biler med level 2 funksjoner som lane assist og automatisk nødbremsing. 

Mens flåten tilbyr level 2,så jobber dem samtidig med å lagre RGB data som gjør lidar data om til en høyoppløselig kart for geo-fencing på veier over 60km/t i første omgang. Ikke bare har de captcha for å trene Igjenkjenning men de lagrer alt i et 3D kart. Bilen trenger ikke tolke et skilt, den trenger bare å bekrefte den siden den har den informasjonen fra før. Er mye enklere problem å løse som gjør at man kan allokere bedre innenfor arbeidsoppgavene systemet har. 

Høres flott ut det, og er bra de får til ting.

Men når kan jeg kjøpe en slik bil som har alle denne funksjonaliteten? Gjerne til under 400 tusen som en Tesla koster? 

Man har vel kunne brukt Tesla sin Autopilot siden 2014?

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Høres flott ut det, og er bra de får til ting.

Men når kan jeg kjøpe en slik bil som har alle denne funksjonaliteten? Gjerne til under 400 tusen som en Tesla koster? 

Man har vel kunne brukt Tesla sin Autopilot siden 2014?

Du får kjøpt det når ting er sikkert for oss alle. Slik det skal være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Haha okei.

Koser meg med Tesla sin autopilot da mens jeg venter.

Tesla sin Autopilot har du i de andre bilene også innenfor funksjoner som fungerer, bare med navn som bedre forklarer hver funksjon. 

Mens de andre vil kunne legalisere nivå 3+ funksjoner med geo-fencing, så må du nok belage deg å "kose" deg med slikt I USA for Tesla siden de ikke vil ha den ekstra sikkerheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...