Jens Kr. Kirkebø Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Trestein skrev (4 timer siden): Tradisjonelle bilprodusenter har i løpet av et par år tatt ingjen alt av tesla sine forsprang. Lærekurvene er mye brattere enn for tesla. Modell y har bortimot null teknologiske forbedringer i forhold til m3. Tesla S er mer eller mindre uendret siste 5 år. Har tesla gitt utviklerne sparken? Null og null. Model Y har en bakstilling som består av to deler, mot 70 på Model 3. En liten forbedring der mhp. hvor enkel den er å produsere. Model S har fått nye motorer og motorstyring siste året, som gjør den mer effektiv (samme motortype som Model 3). Snart kommer Plaid-utgaven med 3 motorer, så den oppdateres fortsatt. CCS-lademulighet har den også fått som standard. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 (endret) 1 hour ago, Trestein said: Det var innovasjoner med sus i. Har de klart å få til hud og regnsensor? Nei der har de heller valgt å spare penger, noe som er helt greit for meg. Hva skal man med HUD når bilen følger fartsgrensen selv? Jeg har en selvmontert "HUD" som viser batteritemperatur, strømforbruk, power til hver motor og haugevis av annen informasjon jeg vil vite. Om det var en HUD der fra fabrikken ville den sikkert bare vist speedometer. Regnsensoren har de fortsatt litt å jobbe med, men den fungerer bedre enn noensinne nå. Er det foresten noen andre biler som har automatiske vindusviskere uten bruk av en fysisk regnsensor? Tesla bruker jo kun kamera til å detektere regn, og skulle ikke forundre meg om de er flinkest til dette selv om det ikke fungerer like bra som en dedikert regnsensor. Endret 1. mai 2020 av Complexity Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Noen følger fartsgrensen litt for lenge har jeg sett. Var vel noen som fikk et bevis på det i posten, hehe. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 (endret) Det at bilen har hastigheten litt til siden tar ca 2 dager å venne seg til. Jeg vil heller ha det slik enn at bilen kostet mye mer med HUD. Det er virkelig ikke noe man tenker på når man har blitt vant med bilen. På 3-serien så er HUD endel av en pakke på 33 000,- kremt skrev (12 minutter siden): Noen følger fartsgrensen litt for lenge har jeg sett. Var vel noen som fikk et bevis på det i posten, hehe. Endret 1. mai 2020 av bshagen 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Complexity skrev (2 timer siden): Nei der har de heller valgt å spare penger, noe som er helt greit for meg. Hva skal man med HUD når bilen følger fartsgrensen selv? Jeg har en selvmontert "HUD" som viser batteritemperatur, strømforbruk, power til hver motor og haugevis av annen informasjon jeg vil vite. Om det var en HUD der fra fabrikken ville den sikkert bare vist speedometer. Regnsensoren har de fortsatt litt å jobbe med, men den fungerer bedre enn noensinne nå. Er det foresten noen andre biler som har automatiske vindusviskere uten bruk av en fysisk regnsensor? Tesla bruker jo kun kamera til å detektere regn, og skulle ikke forundre meg om de er flinkest til dette selv om det ikke fungerer like bra som en dedikert regnsensor. Hud viser ikke bare hastighet på andre biler. Ofte vises navigasjon slik at man ikke trenger å høre på en stemme når man snakker med andre i bilen eller telefonen. regnsensor liker jeg godt. Får man en dusj over frontruta av en møtende trailer starter disse opp med en gang. Det trenger ikke å reine for at det skal ligge dammer i veibanen. Uanset forstår jeg ikke helt argumentasjonen. Det må da være bedre å kjøpe hud når bilen er ny. Å ettermontere blir jo ofte noe ræl. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 (endret) 6 minutes ago, Trestein said: Hud viser ikke bare hastighet på andre biler. Ofte vises navigasjon slik at man ikke trenger å høre på en stemme når man snakker med andre i bilen eller telefonen. regnsensor liker jeg godt. Får man en dusj over frontruta av en møtende trailer starter disse opp med en gang. Det trenger ikke å reine for at det skal ligge dammer i veibanen. Uanset forstår jeg ikke helt argumentasjonen. Det må da være bedre å kjøpe hud når bilen er ny. Å ettermontere blir jo ofte noe ræl. Får man en dusj så starter viskerne i Teslan og. Blir kamera blokkert merker den jo det med en gang og starter viskerne. Regnsensoren i min Ford Mondeo fungerte bedre, men så brukte den en fysisk regnsensor og ikke bare kamera til å detektere regn. Dog blir den bedre og bedre i hver oppdatering som kommer ettersom den lærer fra alle brukerne. Joda hud kunne jo vært ekstrautstyr for de som ønsker det. Jeg ville neppe betalt noe for å få det da jeg ikke ser hvorfor man skulle trenge det, med mindre man kunne valgt selv hva den skulle vise. Endret 1. mai 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Complexity skrev (7 minutter siden): Får man en dusj så starter viskerne i Teslan og. Blir kamera blokkert merker den jo det med en gang og starter viskerne. Regnsensoren i min Ford Mondeo fungerte bedre, men så brukte den en fysisk regnsensor og ikke bare kamera til å detektere regn. Dog blir den bedre og bedre i hver oppdatering som kommer ettersom den lærer fra alle brukerne. Joda hud kunne jo vært ekstrautstyr for de som ønsker det. Jeg ville neppe betalt noe for å få det da jeg ikke ser hvorfor man skulle trenge det, med mindre man kunne valgt selv hva den skulle vise. På BMW mener jeg du kan velge hva som vises. https://www.bmwux.com/bmw-performance-technology/bmw-technology/bmw-head-up-display-explained/ 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 (endret) 8 minutes ago, Trestein said: På BMW mener jeg du kan velge hva som vises. https://www.bmwux.com/bmw-performance-technology/bmw-technology/bmw-head-up-display-explained/ Bra de gjør det ordentlig. Men kan du få ladetrykk, motortemp, hvor mye kraft som kommer ut av motoren, hvor mye strøm varmeapparatet bruker, hvor mye trykk vannpumpa har osvosv? Eller kun standard ting som uansett vises på en annen skjerm eller analog viser? Og kan den loggføre alt dette? For er slike ting min "egen" HUD viser. Dette er noe de færreste bryr seg om dog, de fleste vil bare ha speedometer. Så for min del er det greit de bare lot være. Endret 1. mai 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 (endret) Complexity skrev (5 minutter siden): Bra de gjør det ordentlig. Men kan du få ladetrykk, motortemp, hvor mye kraft som kommer ut av motoren, hvor mye strøm varmeapparatet bruker, hvor mye trykk vannpumpa har osvosv? Eller kun standard ting som uansett vises på en annen skjerm eller analog viser? Og kan den loggføre alt dette? For er slike ting min "egen" HUD viser. Du tenker på din mobiltelefon? Tipper valgmuligheter blir større etterhvert, som feks med Android auto som tillater tredjeparts apper når slikt blir integrert i de nye OSene som er i utvikling. HUD er vell dårlig og ubrukelig så lenge Tesla ikke har dem. Så kjapt de annonserer dem, så hopper de samme folkene i været og skifter mening. Endret 1. mai 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 3 minutes ago, oophus3do said: Du tenker på din mobiltelefon? Tipper valgmuligheter blir større etterhvert, som feks med Android auto som tillater tredjeparts apper når slikt blir integrert i de nye OSene som er i utvikling. HUD er vell dårlig og ubrukelig så lenge Tesla ikke har dem. Så kjapt de annonserer dem, så hopper de samme folkene i været og skifter mening. Har en dedikert mobiltelefon som står montert med Scan my Tesla ja. Har trua på biler med innebygget Android ja, som f.eks Polestar 2. Men er skeptisk på fremtiden ettersom google har ønsker om å legge ned Android.. Tesla kommer neppe med noe HUD. De kommer heller til å ta bort skjermen bak rattet på S og X modellene i neste interiør. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Complexity skrev (12 minutter siden): Bra de gjør det ordentlig. Men kan du få ladetrykk, motortemp, hvor mye kraft som kommer ut av motoren, hvor mye strøm varmeapparatet bruker, hvor mye trykk vannpumpa har osvosv? Eller kun standard ting som uansett vises på en annen skjerm eller analog viser? Og kan den loggføre alt dette? For er slike ting min "egen" HUD viser. Dette er noe de færreste bryr seg om dog, de fleste vil bare ha speedometer. Så for min del er det greit de bare lot være. Kan nesten garantere at den ikke viser trykket i varmepumpa. Vitsen med slikt display er at man bruker 50% kortere tid på å skaffe seg informasjon man trenger for å kjøre. BMW vil helt sikkert ikke forstyrre føreren med trykk i varmepumpe, temperatur i setet eller fuktighet i bagsjerrom i et hud display. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 (endret) 6 minutes ago, Trestein said: Kan nesten garantere at den ikke viser trykket i varmepumpa. Vitsen med slikt display er at man bruker 50% kortere tid på å skaffe seg informasjon man trenger for å kjøre. BMW vil helt sikkert ikke forstyrre føreren med trykk i varmepumpe, temperatur i setet eller fuktighet i bagsjerrom i et hud display. Nei men slik informasjon er ikke spesielt relevant i en fossibil heller. Jeg liker å følge med på hvilken motor som er aktiv og hvor mye effekt som går til hver av dem f.eks. Er ikke akkurat noe problem å se hastigheten rett til høyre. Men som jeg sa tidligere, de fleste driter i slikt og ett HUD display i Teslan ville nok bare vist noe standard ting. Endret 1. mai 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Complexity skrev (5 minutter siden): Nei men slik informasjon er ikke spesielt relevant i en fossibil heller. Jeg liker å følge med på hvilken motor som er aktiv og hvor mye effekt som går til hver av dem f.eks. Er ikke akkurat noe problem å se hastigheten rett til høyre. Men som jeg sa tidligere, de fleste driter i slikt og ett HUD display i Teslan ville nok bare vist noe standard ting. Og du ettermonterer og overvåker strømmen til varmeapparatet og til motorene. Folk er ulike. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 9 minutes ago, Trestein said: Og du ettermonterer og overvåker strømmen til varmeapparatet og til motorene. Folk er ulike. Jepp, folk er ulike. Men ting som batteritemperatur og om forvaring av batteri er aktivert eller ikke vises ikke i hovedskjermen til Tesla. Sannsynligvis fordi de fleste ikke bryr seg. Så kjekt at man kan ordne løsninger for å se denne informasjonen selv. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Complexity skrev (41 minutter siden): Har en dedikert mobiltelefon som står montert med Scan my Tesla ja. Hvorfor kan du ikke få slik informasjon i et segment innenfor infotainment systemet istedenfor? Slik informasjon er jo bare et ekstra ledd for distraksjon oppe i synsfeltet IMO. For du kan umulig ha et stort behov for å se sanntids trekk fra batteriet når du kjører? Complexity skrev (45 minutter siden): Tesla kommer neppe med noe HUD. De kommer heller til å ta bort skjermen bak rattet på S og X modellene i neste interiør. Vi får se da. Prisen for slikt vill falle dramatisk. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 18 minutes ago, oophus3do said: Hvorfor kan du ikke få slik informasjon i et segment innenfor infotainment systemet istedenfor? Slik informasjon er jo bare et ekstra ledd for distraksjon oppe i synsfeltet IMO. For du kan umulig ha et stort behov for å se sanntids trekk fra batteriet når du kjører? Vi får se da. Prisen for slikt vill falle dramatisk. Det kan du spørre Tesla om. Bilen viser en del mere informasjon om man setter den i Launch Mode eller Track Mode. Men jeg har en vanlig Long Range variant uten dette så jeg må bruke en App for å lese det av. Det er godt mulig det kommer i en oppdatering engang. Og jo det er faktisk ganske nyttig å hele tiden få se hvor mye effekt man bruker eller regenererer på hver motor. For meg iallefall som er interessert i slikt. Men Ola Nordmann bryr seg neppe. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Complexity skrev (3 minutter siden): Det er godt mulig det kommer i en oppdatering engang. Din løsning er en løsning fordi du føler du mangler noe. Det er ikke HUD. Formålet med det er mindre forstyrrelser Ikke fler. Det du mangler burde komme til infotainment systemet og hører ikke hjemme som informasjon i ruta. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 1 minute ago, oophus3do said: Din løsning er en løsning fordi du føler du mangler noe. Det er ikke HUD. Formålet med det er mindre forstyrrelser Ikke fler. Det du mangler burde komme til infotainment systemet og hører ikke hjemme som informasjon i ruta. Så hva hører hjemme i informasjonen i ruta? Speedometer? For all del greit at noen vil ha HUD, og jeg kan forstå det. Men om det koster 33 tusen ekstra (som hos BMW ifølge noen lenger opp i tråden) klarer jeg meg fint uten. Måtte jo hatt min egen i tillegg. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 oophus3do skrev (2 minutter siden): Din løsning er en løsning fordi du føler du mangler noe. Det er ikke HUD. Formålet med det er mindre forstyrrelser Ikke fler. Det du mangler burde komme til infotainment systemet og hører ikke hjemme som informasjon i ruta. Hva får du se i infotainmentet i din eGolf, når det kommer til slike tekniske ting? 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 bshagen skrev (6 minutter siden): Hva får du se i infotainmentet i din eGolf, når det kommer til slike tekniske ting? Den nye vw ID serien får dette. Det så ikke ille ut på noen videoer. Om e golf har dette er ikke umulig. BMW har hatt dette siden 2004. Argumentasjonen har hele tiden vert at føreren få informasjon raskere fra frontruta. Man kan spare opptil 0,5 sek på å få informasjon opp i frontruta vs en skjerm på dashbord. Faller lufttrykket i et hjul slipper du å måtte flytte blikket. Har du en bil i dødsonen kommer det opp i frontruta. Tror også du kan få opp info fra ir kamera på nyere modeller. Nigth visjon eller noe slikt. Utrolig at ikke tesla har dette. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå