Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (6 minutter siden):

Hva med premium-bilene Model S/X?

Tesla kommer også uten lyktespylere og da er det begrensninger på lysstyrken i følge europeisk regelverk. Å ikke ha lyktespylere er ganske utrolig egentlig.

Det er ikke bare Tesla som kommer uten lyktespylere, men det visste du sikkert? dessuten så gjør det ikke meg stort, slipper å tømme tanken så fort. Selv med lavere lysstyrke på pærene så er lysene mer enn bra nok, og ikke noe dårligere enn Accorden min med xenon.

Model X/S har jeg ikke prøvd i mørket, kun på dagtid men hører det er dårlig lys på de.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Er dårlig lys på Model S og X ja, siden de ikke har lykespylere så er det veldig svake pærer.

Mange setter bare i kraftigere pærer da for å få "normalt" lys.

Model 3 (or sikkert Y) har veldig bra lys med sine ledpærer. 

Jeg har bil med xenon lys. Selv med spyler som virker godt må jeg rengjøre lyktene regelmessig for optimalt lys. Når det er snøvær er det enda viktigere med spylere om man ønsker å slippe å gå ut av bilen. LED lys lyser bra når de er helt rene. Problemet oppstår når det er kaldt og snør. Det er ikke varme nok fra pærene til å holde snøen vekke. 

Å sette inn kraftigere pærer er ikke lov.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Jeg har bil med xenon lys. Selv med spyler som virker godt må jeg rengjøre lyktene regelmessig for optimalt lys. Når det er snøvær er det enda viktigere med spylere om man ønsker å slippe å gå ut av bilen. LED lys lyser bra når de er helt rene. Problemet oppstår når det er kaldt og snør. Det er ikke varme nok fra pærene til å holde snøen vekke. 

Å sette inn kraftigere pærer er ikke lov.

Kjører man sør i landet hvor det saltes må man nesten ha lyktespylere ja.

Men ikke noe stort problem uten her i Nord-Norge. Eneste problemet med LED er at det ikke blir noe varme av dem så sne og is vil ikke smelte bort. 

Bilen min (Model 3) er dog ganske aerodynamisk så under kjøring legger det seg veldig lite sne på lyktene.

Baklyktene er derimot dekt av sne på få minutter med kjøring.

 

Det er ikke lov med kraftigere pærer nei, men vet at det er ganske vanlig praksis å sette inn "normale" pærer. Lyktene tåler det jo helt fint, er jo bare pga manglende spyling at effekten må være lavere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 timer siden):

Så ut fra diskusjonen, kan man da konkludere med at LED-bar til noen hundrelapper er bedre enn Matrix-lys til titusenvis av kroner? Litt av en scam de kjører, de tyske bilprodusentene.?

En god LED-bar koster 5-8000,-. Her er vel den utgaven som regnes for å gi mest for pengene for tiden:
https://www.bilkomponenter.no/products/lazer-linear-18-elite-led-fjernlys

Matrix har ikke noe med bedre fjernlys å gjøre når man kjører alene, det gjør at man slipper å blende ned for motgående trafikk og man ser bedre med motgående trafikk. Uten motgående trafikk ser du akkurat like bra med matrix-lys som uten. Så alt avhengig av bruksområdet. Mye motgående trafikk = matrix best. Veldig lite motgående trafikk = LED bar best. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (15 timer siden):

https://electrek.co/2020/04/27/vw-admits-tesla-lead-software-leak-internal/
 

VWs egen sjef sier Tesla leder på SW, men forumbrukere her sier det er vås. Hvem skal man tro på?

Anonyme nett-troll er vel den sikreste kilden man kan oppdrive... ?

Artikkelen på norsk: https://www.motor.no/artikler/elbil-lekket-notat-om-vw-sjefens-tesla-bekymring/

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 timer siden):

En god LED-bar koster 5-8000,-. Her er vel den utgaven som regnes for å gi mest for pengene for tiden:
https://www.bilkomponenter.no/products/lazer-linear-18-elite-led-fjernlys

Matrix har ikke noe med bedre fjernlys å gjøre når man kjører alene, det gjør at man slipper å blende ned for motgående trafikk og man ser bedre med motgående trafikk. Uten motgående trafikk ser du akkurat like bra med matrix-lys som uten. Så alt avhengig av bruksområdet. Mye motgående trafikk = matrix best. Veldig lite motgående trafikk = LED bar best. 

Høres ut som et greit valg. Kjøpe en bil som mest er et DIY-prosjekt eller få lys, lakk og interiør slik man vil ha det fra fabrikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Høres ut som et greit valg. Kjøpe en bil som mest er et DIY-prosjekt eller få lys, lakk og interiør slik man vil ha det fra fabrikk.

Ok, så hvilken fabrikk tilbyr like bra fjernlys som en god LED-bar gir fra fabrikk? Hvilken fabrikk tilbyr en rosa bil slik kona vil ha den, og omlakkerer den gratis før den skal selges slik at den ikke blir svært vanskelig å selge? (rosa er den fargen som gir dårligst salgspris i følge statistikker). 

Audi tilbyr forøvrig ikke karbonfiberinteriør som tilvalg heller, så om man vil ha det som standard vil jeg tro man ender opp med et rimelig dårlig utvalg biler å velge mellom ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Ok, så hvilken fabrikk tilbyr like bra fjernlys som en god LED-bar gir fra fabrikk? Hvilken fabrikk tilbyr en rosa bil slik kona vil ha den, og omlakkerer den gratis før den skal selges slik at den ikke blir svært vanskelig å selge? (rosa er den fargen som gir dårligst salgspris i følge statistikker). 

Saken er at for å få brukbart lys så må man ettermontere noe ræl og skal man ha lakk som ikke flasser av så må man foliere. Audi har veldig bra lys med ypperlig teknologi. Om man ønsker å klaske på noen tusenmetere så er det selvfølgelig et alternativ på alle biler.

Med andre ord, hovedgrunnen til foliering er at lakken er dårlig og hovedgrunnen til led-bar er at lyktene som følger med er under pari.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (21 minutter siden):

Saken er at for å få brukbart lys så må man ettermontere noe ræl og skal man ha lakk som ikke flasser av så må man foliere. Audi har veldig bra lys med ypperlig teknologi. Om man ønsker å klaske på noen tusenmetere så er det selvfølgelig et alternativ på alle biler.

Med andre ord, hovedgrunnen til foliering er at lakken er dårlig og hovedgrunnen til led-bar er at lyktene som følger med er under pari.

Du får tro hva du vil. Jeg kommer til å foliere neste bil og sette LED-bar på den, uavhengig av hvilket merke det blir. Forøvrig er det da svært mange med dyre premiumbiler som betaler haugevis med penger for "keramisk forsegling" og alt mulig annet rart til lakken på bilen. Mye enklere med folie, slipper årlige behandlinger og lakken er dønn strøken når man igjen skal selge bilen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, uname -l said:

hovedgrunnen til led-bar er at lyktene som følger med er under pari.

?

Lyktene på Model 3 og Y er jo ikke dårliger enn andre biler?
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-best-headlights-iihs/

"The Tesla Model 3’s headlights received a “Good” rating, the highest possible score, from the IIHS due to the their impressive visibility when testing on straightaways and curves. Among the cars that the IIHS tested, the Model 3’s headlights proved the best, hitting the right amount of illumination without being too bright for other motorists"

Antar Model S og X og kansje har fått LED lys nå? Man unngår jo "lyktespyleregelen" ved å bruke LED siden de lyser godt selv med lav effekt.

Greit at andre har "Matrix lys" eller tillogmed prosjektorer i lyktene som Audi, men det lyser jo ikke bedre av den grunn.  Prosjektorene til Audi koster vel en formue å slenge på som ekstrautstyr også.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Du får tro hva du vil. Jeg kommer til å foliere neste bil og sette LED-bar på den, uavhengig av hvilket merke det blir. Forøvrig er det da svært mange med dyre premiumbiler som betaler haugevis med penger for "keramisk forsegling" og alt mulig annet rart til lakken på bilen. Mye enklere med folie, slipper årlige behandlinger og lakken er dønn strøken når man igjen skal selge bilen. 

Greit det. Mitt utgangspunkt er at hvis jeg skal ha meg en premium-bil så velger jeg en hvor jeg rett etter kjøpet slipper å klikke rundt på ALIExpress etter skvettlapper, folie, ekstralys og interiørlister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (6 minutter siden):

Greit det. Mitt utgangspunkt er at hvis jeg skal ha meg en premium-bil så velger jeg en hvor jeg rett etter kjøpet slipper å klikke rundt på ALIExpress etter skvettlapper, folie, ekstralys og interiørlister.

Du er klar over at svært mange modder bilene sine, ikke sant? Det er ikke noe nytt fenomen når det kommer til Tesla, ikke i premiumsegmentet heller, og enda mindre når det kommer til tyske biler. Jeg fatter ikke en gang argumentasjonen din, dette har jo vært en ting i mange tiår

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (34 minutter siden):

Du er klar over at svært mange modder bilene sine, ikke sant?

Jeg vil si at for alle nybiler som utleveres verden over av ulike biltyper/merker og til eiere av fabrikknye biler (alle typer private eiere , begge kjønn og alle aldere)  at flertallet ikke gjør slike nevnte selvmodifiseringer på en nyinnkjøpt og nylig mottatt nybil.
Svært mange innenfor bestemte grupper som er kjønns og aldersrelatert samt for enkelte bilmerker modeller, og svært få totalt sett er nok det riktige ;)
 

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (21 minutter siden):

Jeg vil si at for alle nybiler som utleveres verden over av ulike biltyper/merker og til eiere av fabrikknye biler (alle typer private eiere , begge kjønn og alle aldere)  at flertallet ikke gjør slike nevnte selvmodifiseringer på en nyinnkjøpt og nylig mottatt nybil.
Svært mange innenfor bestemte grupper som er kjønns og aldersrelatert samt for enkelte bilmerker modeller, og svært få totalt sett er nok det riktige ;)
 

For noe flisespikk! Les forumer til bilmerker (ja, verden rundt) der entusiastene modder bilene sine - helt nye også, særlig i USA så er dette ekstremt populær, men også steder som Tyskland og UK. Dette fenomenet har eksistert i mange tiår, og er slett ikke er argument ovenfor Tesla-eiere nå over natta, selv om noen entusiaster også der ønsker å modifisere bilene sine. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er en diskusjon en gang. MC-miljøet er akkurat det samme. Det er ikke dermed sagt at dette er noe *alle* gjør, men at det er noe mange nok gjør til at det er synlig. Særlig i diverse fora, da entusiaster har en tendens til å vise frem bilene sine 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

For noe flisespikk! Les forumer til bilmerker (ja, verden rundt) der entusiastene modder bilene sine - helt nye også, særlig i USA så er dette ekstremt populær, men også steder som Tyskland og UK. Dette fenomenet har eksistert i mange tiår, og er slett ikke er argument ovenfor Tesla-eiere nå over natta, selv om noen entusiaster også der ønsker å modifisere bilene sine. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er en diskusjon en gang. MC-miljøet er akkurat det samme. Det er ikke dermed sagt at dette er noe *alle* gjør, men at det er noe mange nok gjør til at det er synlig. Særlig i diverse fora, da entusiaster har en tendens til å vise frem bilene sine 

Wtf , ro deg ned da. 
Nå bekrefter du jo akkurat det jeg sier ... visse fora ... entusiaster ... så drar du også til og med inn MC 

Det påstås av noen andre i diskusjonstråden at alle modifisere bilene sine. Det er feil og det bekreftet du selv akkurat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

For noe flisespikk! Les forumer til bilmerker (ja, verden rundt) der entusiastene modder bilene sine - helt nye også, særlig i USA så er dette ekstremt populær, men også steder som Tyskland og UK. Dette fenomenet har eksistert i mange tiår, og er slett ikke er argument ovenfor Tesla-eiere nå over natta, selv om noen entusiaster også der ønsker å modifisere bilene sine. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er en diskusjon en gang. MC-miljøet er akkurat det samme. Det er ikke dermed sagt at dette er noe *alle* gjør, men at det er noe mange nok gjør til at det er synlig. Særlig i diverse fora, da entusiaster har en tendens til å vise frem bilene sine 

Og kanskje særlig Sverige...

Dette er bare halmstrå-argument fra Tesla-hatere, og ikke noe å bry seg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...