Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen

Anbefalte innlegg

sverreb skrev (26 minutter siden):

Sikkert ikke, men jeg er nok mer en gjennomsnittet opptatt av gadgets og teknodingser, men selv for meg er altså apper til biler noe temmelig smalt og lite nyttig. Hvordan tror du de langt flere som ikke er spesiellt teknologiintresserte tenker på det? Så dette koker ned til at 'de har ikke engang app support' vil for mange høres omtrent like relevant ut som at den ikke kan spille nasjonalsangen med hornet, så om det er være eller ikke være for deg: Du om det, men ikke regn med at mange produsenter bryr seg nevneverdig, det er nok ikke det som selger biler.

Rart at Volksvagen solgte så mange fjernkontroller til Webasto-anlegget i dieslebilene tidligere da? Dette kostet jo en god del penger, men ble levert i svært mange biler. Om folk ikke er interessert i å fjernstarte varmen var det merkelig at de kjøpte dette dyre ekstrautstyret. Ganske bortkastede penger...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Rart at Volksvagen solgte så mange fjernkontroller til Webasto-anlegget i dieslebilene tidligere da? Dette kostet jo en god del penger, men ble levert i svært mange biler. Om folk ikke er interessert i å fjernstarte varmen var det merkelig at de kjøpte dette dyre ekstrautstyret. Ganske bortkastede penger...

Hvilken nybil i 2020 får du kjøpt uten app-støtte egentlig? Sånn om forvarming er hovedargumentet, så kommer jeg ikke på særlig mange som mangler dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Hvilken nybil i 2020 får du kjøpt uten app-støtte egentlig? Sånn om forvarming er hovedargumentet, så kommer jeg ikke på særlig mange som mangler dette. 

De fleste bensinbiler/ikke-ladbare hybrider mangler vel forvarmingsmulighet. Hjelper ikke mye med app da. Og kjøling mangler vel på alt av ikke-ladbare biler.

Jeg tror forøvrig ikke Toyota tilbyr app i Europa?

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (57 minutter siden):

Den fungerer helt fint på min. Det er bare ikke noe som er spesiellt viktig, og slik er det nok for de fleste. Appsupport er en ekstragimmic få untefor en ganske smal målgruppe bryr seg med.

Vi er i slutten av april nå, og jeg forvarmer fortsatt bilen om morgenen når jeg står opp og ser at det er 4 grader ute. Er det lenge siden jeg har ladet, sjekker jeg hvor mye strøm det er igjen på batteriet. Og nei, det er ikke sånn at alle som har ladbar bil kobler til strømmen med en gang man parkerer ved sin bolig. 

Alle disse påstandene dine er helt tåpelige. Du evner ikke å se at dette er svært nyttig for mange brukere der ute. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (12 minutter siden):

De fleste bensinbiler/ikke-ladbare hybrider mangler vel forvarmingsmulighet. Hjelper ikke mye med app da. Og kjøling mangler vel på alt av ikke-ladbare biler.

Jeg tror forøvrig ikke Toyota tilbyr app i Europa?

Innenfor BEV segmentet selvfølgelig. Jeg kan forstå argumentet rundt muligheten til å selvvarme, når det er såpass viktig for en BE bil uansett for å beholde rekkevidde, men som sagt så vet jeg ikke om noen biler som mangler den funksjonen? Må isåfall ha gått meg hus forbi om det finnes noen. Alt det andre i en app bryr jeg meg svært lite om. 

Gi meg muligheten til å sette faste tidspunkter hvor bilen skal være klar for å kjøre så er jeg happy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (5 minutter siden):

Vi er i slutten av april nå, og jeg forvarmer fortsatt bilen om morgenen når jeg står opp og ser at det er 4 grader ute. Er det lenge siden jeg har ladet, sjekker jeg hvor mye strøm det er igjen på batteriet. Og nei, det er ikke sånn at alle som har ladbar bil kobler til strømmen med en gang man parkerer ved sin bolig. 

Alle disse påstandene dine er helt tåpelige. Du evner ikke å se at dette er svært nyttig for mange brukere der ute. 

Jepp. Mye viktigere å få slikt enn å kunne velge mellom 18 forskjellige typer setetrekk eller 12 forskjellige typer interiørdekor. DET er for spesielt interesserte. Jeg kjenner ingen som bryr seg om slikt. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Jepp. Mye viktigere å få slikt enn å kunne velge mellom 18 forskjellige typer setetrekk eller 12 forskjellige typer interiørdekor. DET er for spesielt interesserte. Jeg kjenner ingen som bryr seg om slikt. 

I mellomtiden så kjøper folk tredjeparts utstyr ut av den ville verden til sine Tesla biler for å få noe som helst eierskap til den, der den ser ut som 100% av andre biler der ute når man får den i samme merke og modell. Det er jo bare å kikke på TM3 tråden her inne det, og all diskusjonen og linker og erfaringer om det ene og det andre for å mekke slikt på dem. I tillegg til owners club grupper på f.eks FB. 

Så du trenger ikke kjenne noen, og jeg tipper du ikke akkurat har 10 venner som alle kjører samme bil som deg? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Innenfor BEV segmentet selvfølgelig. Jeg kan forstå argumentet rundt muligheten til å selvvarme, når det er såpass viktig for en BE bil uansett for å beholde rekkevidde, men som sagt så vet jeg ikke om noen biler som mangler den funksjonen? Må isåfall ha gått meg hus forbi om det finnes noen. Alt det andre i en app bryr jeg meg svært lite om. 

Gi meg muligheten til å sette faste tidspunkter hvor bilen skal være klar for å kjøre så er jeg happy. 

Mange elbiler som ruller på norske veier mangler mulighet for app. Kia og Hyundai har ikke fått det før på 2020-modellene. Mitsubishi, Peugeot og Citröen har ikke (mulig det kommer på de nye modellene som kommer). Renault Zoe har vel akkurat fått det, på den nyeste utgave. Det gikk an å selge uten for et par år siden, men nå er det et "must" så nå kommer snart alle med det. Problemet er jo når bilen kommer med det, men det nesten aldri virker på en del biler (ref. problemene folk har med Audi etron appen). 

Faste tidspunkt er kjekt for noen, for meg er det helt ubrukelig. Kjører på forskjellige tidspunkter hver eneste dag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, MrMarbles said:

Hvis du leser litt grundigere ser du at jeg ikke påstår at det ikke er nyttig for noen, jeg sier det er ikke vesentlig for et kjøp. Å få bilen i sin favoritt oransjefarge er også nyttig for noen men for de fleste er ikke fargevalg det som avgjør bilvalget.

Jeg bruker også forvarming av bilen, men jeg trenger ikke app til det, det er ferdig satt opp og går av seg selv. (Igjen, ingen app er bedre enn app når resultatet er det samme)

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

I mellomtiden så kjøper folk tredjeparts utstyr ut av den ville verden til sine Tesla biler for å få noe som helst eierskap til den, der den ser ut som 100% av andre biler der ute når man får den i samme merke og modell. Det er jo bare å kikke på TM3 tråden her inne det, og all diskusjonen og linker og erfaringer om det ene og det andre for å mekke slikt på dem. I tillegg til owners club grupper på f.eks FB. 

Så du trenger ikke kjenne noen, og jeg tipper du ikke akkurat har 10 venner som alle kjører samme bil som deg? 

Tja, min X ser ut som alle andre sin røde X med sort interiør, bortsett fra LED-baren. Det har dog ikke noe med "eierskap" å gjøre, men at jeg skal beholde bilen 8-10 år og kjører mye på veier der meget godt fjernslys er en stor fordel. Da var det vel anvendte 6000 kroner synes jeg. Ellers ikke noe ekstra utstyr eller stæsj annet enn originale gummimatter ;) (jo, jeg har byttet fra 20" til 19" felger på sommerdekkene da. Men de felgene er identiske med felgene på vinterdekkene ;) ) 

Har en kamerat med X, den er så vidt jeg vet helt original den også. 

Kona har folie på sin bil, men det måtte hun hatt uansett biltype siden hun ville ha den fargen ;) Neste gang vil jeg ha orange bil, så da blir det nok folie på meg også. Vet ikke hva slags bil det blir da. Kanskje en 3 år gammel Model Y eller noe sånt. 

Ellers er det vel ikke så rart at man diskuterer ekstra utstyr og slikt i tråder på forum og Facebook. De som ikke er interessert i slikt oppsøker vel heller ikke de samme nettstedene. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Mange elbiler som ruller på norske veier mangler mulighet for app. Kia og Hyundai har ikke fått det før på 2020-modellene. Mitsubishi, Peugeot og Citröen har ikke (mulig det kommer på de nye modellene som kommer). Renault Zoe har vel akkurat fått det, på den nyeste utgave. Det gikk an å selge uten for et par år siden, men nå er det et "must" så nå kommer snart alle med det. Problemet er jo når bilen kommer med det, men det nesten aldri virker på en del biler (ref. problemene folk har med Audi etron appen). 

Faste tidspunkt er kjekt for noen, for meg er det helt ubrukelig. Kjører på forskjellige tidspunkter hver eneste dag. 

Virker som om du er enig i det jeg skriver. Det er ytterst få modeller nå i 2020 som ikke innehar muligheten til å justere temperatur gjennom app, eller stille inn tidspunkt for avgang. De andre funksjonene som er på appen bruker jeg kanskje 1-2 ganger i året om jeg må sjekke spesifikk km stand på bilen f.eks og ikke gidder gå ut. 

Tibber har jeg koblet til appen i tillegg, så den lader når det er billigst som standard. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Tja, min X ser ut som alle andre sin røde X med sort interiør, bortsett fra LED-baren. Det har dog ikke noe med "eierskap" å gjøre, men at jeg skal beholde bilen 8-10 år og kjører mye på veier der meget godt fjernslys er en stor fordel. Da var det vel anvendte 6000 kroner synes jeg. Ellers ikke noe ekstra utstyr eller stæsj annet enn originale gummimatter ;) (jo, jeg har byttet fra 20" til 19" felger på sommerdekkene da. Men de felgene er identiske med felgene på vinterdekkene ;) ) 

Bortsett fra å innrømme at fjernlysene kunne vært bedre, så kan du vell klare å se litt utenfor din egen boble og ta en kikk på andres bruk av bilene. Når har du noen sinne sett så stor fokus på "modding" på nye biler som du f.eks gjør på TM3 flåten og nå etterhvert TMY flåten? Bare se på leverandører av slike ting, det florerer jo av det og det har eksplodert. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Har en kamerat med X, den er så vidt jeg vet helt original den også. 

X kom vell forsåvidt med flere tilvalg også? 

Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Ellers er det vel ikke så rart at man diskuterer ekstra utstyr og slikt i tråder på forum og Facebook. De som ikke er interessert i slikt oppsøker vel heller ikke de samme nettstedene. 

Du finner jo "pre-paid" og forhåndsbestillings grupper til andre modeller også på samme måte? Ingen av de andre jeg har sett på som inkluderer Skoda's bil, VW ID.3, Model 3 og Model Y etc etc har like mye fokus og deling av linker til tredjeparts dilldall som hos Tesla gruppene.

https://evannex.com/pages/interior-accessories-for-tesla-model-3
https://evannex.com/pages/interior-accessories-for-tesla-model-y

Se der f.eks. Syns valgmulighetene er i overkant mye i forhold til splitter nye biler. Det er sånt man pleier å se når bilene er noen år gamle. 

http://www.i3guide.com/accessories.html
Så har man aftermarket accessories til andre merker, og de er stort sett linket til kjekke ting som ikke omhandler utseende i særlig grad. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (29 minutter siden):

Bortsett fra å innrømme at fjernlysene kunne vært bedre, så kan du vell klare å se litt utenfor din egen boble og ta en kikk på andres bruk av bilene. Når har du noen sinne sett så stor fokus på "modding" på nye biler som du f.eks gjør på TM3 flåten og nå etterhvert TMY flåten? Bare se på leverandører av slike ting, det florerer jo av det og det har eksplodert. 

https://evannex.com/pages/interior-accessories-for-tesla-model-3
https://evannex.com/pages/interior-accessories-for-tesla-model-y

Se der f.eks. Syns valgmulighetene er i overkant mye i forhold til splitter nye biler. Det er sånt man pleier å se når bilene er noen år gamle. 

Tja, jeg husker jo BMW-tiden. Hadde flere slike selv. Det var ganske mye modding på de bilene for å si det slik (dog ikke på mine) ;) Mye senk, streamere, øyelokk og slikt da, som er lite populært på Model 3 (selv om noen har gjort det også). Model Y er det ingen som har fått i Norge ennå så det kan jeg ikke uttale meg om. Men Tesla har blitt ekstremt populært i Kina, og er det noe kineserne er eksperter på så er det å lage alt mulig dill-dall og tjene penger på det. Sjekk gjerne Aliexpress, det flommer over av ting til Model 3 der. Ikke så rart om noen vil tjene penger på å importere dette til Norge.

Men generelt ser jeg få Model 3 det er gjort noe med. Sjelden jeg ser folierte biler for eksempel, selv om det skjer nå og da (men oftere på Model S og sjeldnere på X). Har inntrykk av at det er enda mer populært på en del andre modeller, bl.a Porsche Cayenne har jeg sett ekstremt mange folierte utgaver av. Har vel dårlig lakk de da ;) 

Når det gjelder fjernlys har jeg ennå ikke prøvd en bil jeg synes hadde godt nok fjernlys til å ikke ønske en LED-bar. Fjernlyset med en god LED-bar blir ekstremt mye bedre uansett hvor bra det originale er. Det er som å sammenligne salongrifle med en M61 Vulcan ;) Tidligere ble det dårlig med ettermontering siden det betød noen digre, stygge bøtter som var vanskelige å montere pent og som uansett ødela luftmotstanden. Nå, med alle de gode LED-barene, kommer jeg neppe noensinne til å ikke ha det på hovedbilen min lengre. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Tja, jeg husker jo BMW-tiden. Hadde flere slike selv. Det var ganske mye modding på de bilene for å si det slik (dog ikke på mine) ;) Mye senk, streamere, øyelokk og slikt da, som er lite populært på Model 3 (selv om noen har gjort det også).

Litt forskjell på 18 åringer som kjøper 10 år gamle vrak og leker seg litt, vs det å gjøre slikt på splitter nye biler. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Litt forskjell på 18 åringer som kjøper 10 år gamle vrak og leker seg litt, vs det å gjøre slikt på splitter nye biler. 

På den tiden var det stort sett snakk om 1-3 år gamle bruktimporterte biler. Ikke nye, og ikke 10 år gamle. Tror det ble bruktimportert flere ganger så mange nesten nye som det ble solgt nye, det føltes ihvertfall sånn ;) Den siste jeg kjøpte selv var en 2 år gammel E36 328i.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (10 minutter siden):

Så ut fra diskusjonen, kan man da konkludere med at LED-bar til noen hundrelapper er bedre enn Matrix-lys til titusenvis av kroner? Litt av en scam de kjører, de tyske bilprodusentene.?

Hundrelapper? ? ? 

Lenke til kommentar
Simkin skrev (3 minutter siden):

Hundrelapper? ? ? 

Å montere ekstralys på bilen er farlig. Man mister mørkesynet når man bruker slikt. Når man dimmer ned har man akkurat like dårlig lys som før mens øynene trenger lang tid på å tilpasse seg lyset. Sett heller ned farten. Slike lys egner seg på rallybiler som kjører uten møtende biler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er jo ingenting som beviser kvalitet sånn som prisen. For eksempel må jo det være superbra frontlykter på I-Pace, siden listeprisen er 110 000 NOK for paret. Og BMW I3 må ha supergode sidespeil, 100 000 for paret. Samme pris som for de rimeligste småbilene, hvis jeg husker rett. 

Endret av tommyb
Kilde: https://www.motor.no/artikler/2019/juli/dobler-forsikringsprisene-pa-elbiler/
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...