Trestein Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Complexity skrev (44 minutter siden): De fleste kjører nok ganske lite, men er jo kjekt å kunne ta elbilen på langtur og omså. Blir nok en langtur i Norge på meg i sommer, siden utenlandsplaner utgår. Med gratis lading så er det verdt å ta seg 2 timer pause for å komme seg "gratis" til Oslo for oss nord iallefall. Og pausene blir vel kortere når Supercharger V3 blir bygget ut mer. Den strekningen hadde vel krevd 70 liter diesel. Kjørte omtrent samme tur med en 2000 model 5 serie diesel for noen år siden. Du har faktisk tjent 500kr timen på ladestoppene dine. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) Trestein skrev (26 minutter siden): Du har faktisk tjent 500kr timen på ladestoppene dine. Jeg vil bare legge til at det ikke er skatt på penger man sparer, så dette er 500 skattefrie kroner, i motsetning til 500 kr tjent på jobb. Det kommer sikkert godt med på bilferien Endret 25. april 2020 av Simen1 3 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 sverreb skrev (6 timer siden): Jeg ser det på alt fra PHEV til teslaer. Tror ikke det er så mange av teslaeierne utenfor fanklubben heller som gidder å finregne på om man trenger å lade eller ikke. Plugg inn ferdig med det, det er gjort på et øyeblikk og koster mindre innsats enn å skulle drive å sjekke apper i hytt og gevær. Veldig solide data du kommer med angående tilkobling av ladekabel. Vi kobler den til når den bikker under 100km, men aldri ellers. Så 1-2 ganger i uka mao. Har du hatt app, så går du ikke tilbake, ferdig med den saken. At du ikke ser behovet, betyr ikke at andre verdsetter det stort. Skulle likt å sett en poll for landets 50.000 Tesla eiere. Om de er positiv, likegyldig eller negativ til appen. Dernest, om deres neste bil må, bør, ikke så farlig eller skal ikke ha en godt fungerende app. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 MrMarbles skrev (11 minutter siden): Veldig solide data du kommer med angående tilkobling av ladekabel. Vi kobler den til når den bikker under 100km, men aldri ellers. Så 1-2 ganger i uka mao. Har du hatt app, så går du ikke tilbake, ferdig med den saken. At du ikke ser behovet, betyr ikke at andre verdsetter det stort. Skulle likt å sett en poll for landets 50.000 Tesla eiere. Om de er positiv, likegyldig eller negativ til appen. Dernest, om deres neste bil må, bør, ikke så farlig eller skal ikke ha en godt fungerende app. Slike apper får du til andre biler også. BMW har hatt dette i årevis. Hvor mange som er interessert i batterispenning og temperatur eller andre ting mens bilen står stille vet jeg ikke. Mitt største problem er at telefonen mister batteri i kulde. Da er jeg glad for å ha en nøkkel å låse opp bilen med. På eldre BMW er var det mulig å lade nøkkelen i rattstammen for å kunne deaktivere startsperre. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Trestein skrev (10 minutter siden): Slike apper får du til andre biler også. BMW har hatt dette i årevis. Hvor mange som er interessert i batterispenning og temperatur eller andre ting mens bilen står stille vet jeg ikke. Mitt største problem er at telefonen mister batteri i kulde. Da er jeg glad for å ha en nøkkel å låse opp bilen med. På eldre BMW er var det mulig å lade nøkkelen i rattstammen for å kunne deaktivere startsperre. Jeg bruker også nøkkel (fob). Men det er nok mest fordi bilen min ikke er ny nok til å la bilen bruke mobilen min som nøkkel (kan dog åpne bilen, starte bilen m.m. fra appen, men det blir ikke det samme). Hvor mye er du ute i kulde at det går utover batteritiden? Kan også kjøpe fob til Model 3/Y. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 MrMarbles skrev (2 minutter siden): Jeg bruker også nøkkel (fob). Men det er nok mest fordi bilen min ikke er ny nok til å la bilen bruke mobilen min som nøkkel (kan dog åpne bilen, starte bilen m.m. fra appen, men det blir ikke det samme). Hvor mye er du ute i kulde at det går utover batteritiden? Kan også kjøpe fob til Model 3/Y. Vel det er vel et generelt problem med batterier. Man kjører til et sted. Går en tur i fjellet og så oppdager man at batteriet på telefonen som hadde 50% når du gikk plutselig er tomt. Har berget meg noen ganger med å legge telefonen inn på kroppen for å få nok batteri til å sende en melding el. Burde vel ha kjøpt en rekkeviddeforlenger til telefonen. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) 2 hours ago, MrMarbles said: Har du hatt app, så går du ikke tilbake, ferdig med den saken. Har app, bruker den knapt. Det kommer ikke til å være noe kriterie på neste bil (akkurat som det ikke var det på denne) Veldig mange biler har mobilapper i dag, nesten ingen jeg kjenner bruker de, selv om de har biler som støtter det. Endret 25. april 2020 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 sverreb skrev (24 minutter siden): Har app, bruker den knapt. Det kommer ikke til å være noe kriterie på neste bil (akkurat som det ikke var det på denne) Veldig mange biler har mobilapper i dag, nesten ingen jeg kjenner bruker de, selv om de har biler som støtter det. Ikkesant. Da kjører de sikkert utdatert ræl da. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) 13 minutes ago, Simkin said: Ikkesant. Da kjører de sikkert utdatert ræl da. Hvorfor påstår du det? Fordi de er intressert i å bruke bilen til transport fremfor å å knote på en mobil. En bil er der for å tilby transport. Appene gjør fint lite i så måte, du kommer ikke nærere dit du skal når du taster på en app. Hvert sekund man bruker på bilen uten at man oppfyller dette basale behovet gjør bare bilen mindre attraktiv, ikke mer. En app er for det meste bare mer støy og mer distraksjon. Bilen skal bare virke, den skal hjelpe deg komme deg fra A til B og ellers gjøre minst mulig av seg. En app kan sikker være nyttig til noe, jeg sier jo ikke at casene som er listet opp her er irrelevante, men jeg sier det er ikke spesiellt viktige heller. Vet du hva som er bedre enn å bruke en App: Det er å slippe å bruke en app. Trenger du bilen, da setter du deg i bilen og kjører, ferdig arbeid. Endret 25. april 2020 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Simkin skrev (12 minutter siden): Ikkesant. Da kjører de sikkert utdatert ræl da. Så fordi bilen fungerer fint uten å bruke en app, så er det utdatert ræl? Eller missforstår jeg deg her. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 Hansien skrev (1 time siden): Så fordi bilen fungerer fint uten å bruke en app, så er det utdatert ræl? Eller missforstår jeg deg her. Du finner folk som bruker samme tankegang på mobiler, og bruker 15,000 kr i året på det for å være "oppdatert". De som er mest tech-opptatt rundt bilkjøpet kan umulig være et stort marked og er vell snart mettet. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 (endret) 2 hours ago, sverreb said: Har app, bruker den knapt. Det kommer ikke til å være noe kriterie på neste bil (akkurat som det ikke var det på denne) Veldig mange biler har mobilapper i dag, nesten ingen jeg kjenner bruker de, selv om de har biler som støtter det. Er ganske populært med fjernkontroll til Webasto. Just saying. Alle er vel ikke som deg. Endret 26. april 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 sverreb skrev (14 timer siden): Veldig få, uansett biltype, og uansett om det er enkelt eller ei. Lange bilreiser er noe man driver mer med i USA. I europa er det mer for spesiellt intresserte. Vanligere å fly dit man skal* og leie bil der. Reiser på tusner av km er neppe i kravspekken for særlig mange bilkjøpere i norge, langturer handler her gjerne om 200-500km. M.a.o. artikkelen beskriver et temmelig smalt brukscase. *) Ihvertfall i normaltider, nå er det unntakstilstand. Det er jeg enig i. Har hatt lappen i over 30 år og har ennå ikke vært lengre sør enn midtveis i Danmark Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 uname -l skrev (14 timer siden): Ser ut som VAG tilbyr omtrent det samme i sin app til Porsche. Da er det bare å håpe at den fungerer bedre enn Audi sin. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Da er det bare å håpe at den fungerer bedre enn Audi sin. Ja, eller Tesla sin. De har også hatt de samme problemene med sentrale servere. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 uname -l skrev (1 time siden): Ja, eller Tesla sin. De har også hatt de samme problemene med sentrale servere. Det må i så fall ha vært i meget begrensede tidsrom. Jeg har hatt Tesla i snart 7 år og egentlig aldri hatt problemer med app'en av betydning. Bruker den selvsagt ikke hver dag da, så om det har vært nedetid en dag eller to jeg ikke brukte den så ville jeg jo ikke merke det. Audi-eiere klager derimot på FB om at appen virker en av to ganger de prøver den. Litt mer seriøse problemer det. Men problemene virker å være meget skjevt fordelt, for noen virker den stort sett bra og for andre virker den nesten aldri. Eller aldri. Toppinnlegget på gruppen "Audi e-tron Owners Norway" er ihvertfall som regel klaging på appen. Så noe problemer med teknikken virker det som Audi har. Tilsvarende klager har det vært nok av på eGolf-gruppene også. Forhåpentligvis bruker Porsche et annet system med separate servere... 3 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 (endret) sverreb skrev (13 timer siden): Har app, bruker den knapt. Det kommer ikke til å være noe kriterie på neste bil (akkurat som det ikke var det på denne) Veldig mange biler har mobilapper i dag, nesten ingen jeg kjenner bruker de, selv om de har biler som støtter det. Det er jo fordi de fungerer veldig dårlig pr. i dag. Jeg forstår de godt, når appen og bilen ikke responderer umiddelbart. Jeg hadde også app på en tidligere Leaf 30kWh. I under halvparten av forsøkene på å få kontakt med bilen, så klarte den ikke å vekke opp bilen. Kunne stå og se på appen i 2 minutter om gangen og IKKE få kontakt. Det er også her Tesla har sitt fortrinn. Hele bilen er laget med app i fokus. Konkurrentene har laget biler med app som ettertanke. Det fungerer ikke veldig bra. Selv på årets storselger, e-Tron. Det er fordi den er bygd opp som en vanlig bil og ikke laget på den nye MEB plattformen til VAG-konsernet. Endret 26. april 2020 av MrMarbles 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 (endret) 4 hours ago, MrMarbles said: Det er jo fordi de fungerer veldig dårlig pr. i dag Den fungerer helt fint på min. Det er bare ikke noe som er spesiellt viktig, og slik er det nok for de fleste. Appsupport er en ekstragimmic få untefor en ganske smal målgruppe bryr seg med. Endret 26. april 2020 av sverreb 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 15 hours ago, Complexity said: Alle er vel ikke som deg. Sikkert ikke, men jeg er nok mer en gjennomsnittet opptatt av gadgets og teknodingser, men selv for meg er altså apper til biler noe temmelig smalt og lite nyttig. Hvordan tror du de langt flere som ikke er spesiellt teknologiintresserte tenker på det? Så dette koker ned til at 'de har ikke engang app support' vil for mange høres omtrent like relevant ut som at den ikke kan spille nasjonalsangen med hornet, så om det er være eller ikke være for deg: Du om det, men ikke regn med at mange produsenter bryr seg nevneverdig, det er nok ikke det som selger biler. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. april 2020 Del Skrevet 26. april 2020 (endret) https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2020/04/26/tesla-and-owners-go-reckless-again-with-new-automated-driving-feature/#7b1fa90c43d8 Smart summon all over again. Når skal de få kjenne kjeppen over lanken? EDIT: Tenkte jeg skulle ta en kikk på en review for å se ståheien på det hele, og i første videoen jeg går inn på, så er det en kjent fyr som ikke leser manualen før han bare kaster seg i bilen og tester funksjonen. Nøyaktig som forespeilet og grunnen til at beta-testing på idioter helst skal unngåes. Ikke bare det, men funksjonen fungerer jo ikke i det hele tatt? Men men, det er jo snart Q release, og man må jo pynte litt på tallene og hente inn litt cash fra FSD salg, så de har vell ingen annen mulighet enn å kaste liv og helse foran egne interesser for å opprettholde aksjekurs. Endret 26. april 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå