sverreb Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 12 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Umm, hæ? Kona klikker om appen ikke virker. Å sette seg ut i en steinkald bil man må skrape vinduet på er virkelig ikke attraktivt. Samme med å ikke kunne sjekke ladenivå kjapt for å se om jeg bør gå ut og sette i ladekabelen om jeg skal på langtur neste dag. At teslafansen i hovedsak hører til gruppenm som gjerne kjøper gadgets og gimmics er vel ingen overraskelse, sånn sett passer du rett inn. Det betyr ikke at din opplevelse er noe almengyldig. Ladekabler plugges gjerne inn når man parkerer, ikke etter at man sjekker ladestatus. (Mye enklere med en rutine enn å skulle sjekke så plugge inn). Så og si alle ladbare biler jeg ser på private parkeringsplasser er alltid plugget inn. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 hekomo skrev (10 timer siden): At man er gammel betyr ikke nødvendigvis at man ikke er oppdatert på teknologi, men det er mindre sannsynlig at man er det. Når jeg snakker om hvordan unge stiller seg til ulike bilmerker så snakker jeg ikke bare om de som skal kjøpe i dag, men også morgendagens bilkunder. At Tesla krasjer dobbelt så ofte som andre biler er feil. Raske biler og motorsykler? Javel. Jeg sa ikke noe om det men. https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-sjaforer-krasjer-mest/72163515 Her har du faktisk rett. Vanlige bensin og dieselbiler har en skadefrekvens på 9%. Tesla har to år på rad 20,3%. Ja jeg tok feil. Tesla krasjer faktisk oftere enn dobbelt så ofte som en bensin eller diesel bil. De må ned på 18% sider for å klare dobbelt. Min mor som er over 80 har flere apper på telefonen enn det jeg har. Husk at dem som utviklet Internett er pensjonister i dag. Når man snakker om data alderen må vi huske at alt er basert på ufattelig enkel teknikk. Selv i dag er alt som skjer i en datamaskin basert på kombinasjoner av to tall. 0 og 1 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 46 minutes ago, sverreb said: At teslafansen i hovedsak hører til gruppenm som gjerne kjøper gadgets og gimmics er vel ingen overraskelse, sånn sett passer du rett inn. Det betyr ikke at din opplevelse er noe almengyldig. Ladekabler plugges gjerne inn når man parkerer, ikke etter at man sjekker ladestatus. (Mye enklere med en rutine enn å skulle sjekke så plugge inn). Så og si alle ladbare biler jeg ser på private parkeringsplasser er alltid plugget inn. Jeg har alltid plugget i ladekabelen enten jeg lader eller ikke (om strøm er tilgjengelig) Da kan jeg enkelt lade batteriet ekstra fra appen om jeg skal bruke bilen, eller starte forvarming av bilen og batteriet uten at man mister strøm fra det. Og man kan ha påslått sentry mode hele tiden uten at batteriet tappes. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 sverreb skrev (2 timer siden): Ladekabler plugges gjerne inn når man parkerer, ikke etter at man sjekker ladestatus. (Mye enklere med en rutine enn å skulle sjekke så plugge inn). Så og si alle ladbare biler jeg ser på private parkeringsplasser er alltid plugget inn. Ladbare hybrider og elbiler med lite batteri må alltid plugges inn ja. Vi ser dog ingen grunn til å plugge i Teslaene 3-4 ganger daglig når det holder med 2-3 ganger pr. uke. Forøvrig kjenner jeg da også til eiere av ladbare hybrider som et par år etter kjøp fortsatt ikke har pakket ut ladekabelen av plasten 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Ladbare hybrider og elbiler med lite batteri må alltid plugges inn ja. Vi ser dog ingen grunn til å plugge i Teslaene 3-4 ganger daglig når det holder med 2-3 ganger pr. uke. Jeg ser det på alt fra PHEV til teslaer. Tror ikke det er så mange av teslaeierne utenfor fanklubben heller som gidder å finregne på om man trenger å lade eller ikke. Plugg inn ferdig med det, det er gjort på et øyeblikk og koster mindre innsats enn å skulle drive å sjekke apper i hytt og gevær. Endret 25. april 2020 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 sverreb skrev (1 time siden): Jeg ser det på alt fra PHEV til teslaer. Tror ikke det er så mange av teslaeierne utenfor fanklubben heller som gidder å finregne på om man trenger å lade eller ikke. Plugg inn ferdig med det, det er gjort på et øyeblikk og koster mindre innsats enn å skulle drive å sjekke apper i hytt og gevær. Sjekker da ikke ofte. Kaster et blikk på rekkeviddemåleren i bilen når jeg går ut av den hjemme. Om det er under 40-50% gjenværende, og jeg ikke skal bruke bilen mer den dagen, så plugger jeg i. Finregner ikke noe mer enn det Men innimellom dukker det opp et behov for å kjøre langt neste dag og da er det enklere å bruke appen for å sjekke om bilen har nok strøm til å kjøre Oslo tur/retur eller ikke, enn å gå ut. Men det viktigste bruksområdet mhp. lading er uansett hurtiglading. Når bilen står på hurtiglader og jeg ikke er i nærheten av den (sitter og spiser, handler osv.) sjekker jeg ladestatus jevnlig så jeg får avsluttet lading og flyttet bilen på en passende tid. Ingen vits i å pine de som kanskje står i kø ved å lade til 95% om jeg bare trenger 70% for å komme dit jeg skal. Så en god app gjør det mye lettere å være høflig mot de som venter, samtidig som jeg sparer penger på det. Mulighet for å sjekke ladenivå blekner dog mot det som appen virkelig er essensielt for, å varme opp bilen vinterstid før vi kjører. Eller kjøle den ned, når vi f.eks er ute med båt så må bilen parkeres i sola. Har et sted på veien tilbake der jeg alltid åpner appen og starter kjøling slik at bilen holder behagelige 23-24 grader når vi kommer tilbake til den. Tesla sin app kan forøvrig brukes til mye annet også. Man kan: - Booke service - Starte oppgradering av software i bilen - Starte bilen, om man ikke har med nøkkelen - Låse opp bilen - Åpne alt av dører/luker - Se hvor bilen befinner seg, og om den er parker eller kjører (og i så fall hvilken hastighet den kjører i) - Slå sentry mode av/på - Slå alarm av/åp - Blinke med lysene/tute med hornet Alt i alt en meget kjekk sak å ha, som man fort blir avhengig av. 5 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) 14 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Tesla sin app kan forøvrig brukes til mye annet også. Man kan: - Booke service - Starte oppgradering av software i bilen - Starte bilen, om man ikke har med nøkkelen - Låse opp bilen - Åpne alt av dører/luker - Se hvor bilen befinner seg, og om den er parker eller kjører (og i så fall hvilken hastighet den kjører i) - Slå sentry mode av/på - Slå alarm av/åp - Blinke med lysene/tute med hornet Alt i alt en meget kjekk sak å ha, som man fort blir avhengig av. I appen kan man også åpne/lukke vinduer, starte setevarmere eller faktisk kjøre bilen om man har betalt for Summon. Toppfarten kan og justeres ned (kjekt om du har lånt bilen bort til en 18 åring f.eks) og du kan aktivere valet mode som fjerner mulighet til å åpne hanskerom og frunk. Og siden Tesla hele tiden slipper oppdateringer kommer det nok mere ting etterhvert. Vil tro man kan se dashcam/sentry video i appen og snart. Endret 25. april 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden): Sjekker da ikke ofte. Kaster et blikk på rekkeviddemåleren i bilen når jeg går ut av den hjemme. Om det er under 40-50% gjenværende, og jeg ikke skal bruke bilen mer den dagen, så plugger jeg i. Finregner ikke noe mer enn det Men innimellom dukker det opp et behov for å kjøre langt neste dag og da er det enklere å bruke appen for å sjekke om bilen har nok strøm til å kjøre Oslo tur/retur eller ikke, enn å gå ut. Men det viktigste bruksområdet mhp. lading er uansett hurtiglading. Når bilen står på hurtiglader og jeg ikke er i nærheten av den (sitter og spiser, handler osv.) sjekker jeg ladestatus jevnlig så jeg får avsluttet lading og flyttet bilen på en passende tid. Ingen vits i å pine de som kanskje står i kø ved å lade til 95% om jeg bare trenger 70% for å komme dit jeg skal. Så en god app gjør det mye lettere å være høflig mot de som venter, samtidig som jeg sparer penger på det. Mulighet for å sjekke ladenivå blekner dog mot det som appen virkelig er essensielt for, å varme opp bilen vinterstid før vi kjører. Eller kjøle den ned, når vi f.eks er ute med båt så må bilen parkeres i sola. Har et sted på veien tilbake der jeg alltid åpner appen og starter kjøling slik at bilen holder behagelige 23-24 grader når vi kommer tilbake til den. Tesla sin app kan forøvrig brukes til mye annet også. Man kan: - Booke service - Starte oppgradering av software i bilen - Starte bilen, om man ikke har med nøkkelen - Låse opp bilen - Åpne alt av dører/luker - Se hvor bilen befinner seg, og om den er parker eller kjører (og i så fall hvilken hastighet den kjører i) - Slå sentry mode av/på - Slå alarm av/åp - Blinke med lysene/tute med hornet Alt i alt en meget kjekk sak å ha, som man fort blir avhengig av. Hvordan virker appen om bilen er i et område uten mobildekning? Lokalt wifi? Bluetooth? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) 10 minutes ago, Trestein said: Hvordan virker appen om bilen er i et område uten mobildekning? Lokalt wifi? Bluetooth? For å bruke bilen brukes det Bluetooth. Men om det ikke skulle funke holder man telefonen intill dørstolpen (om du har Android) for å låse opp bilen. Har du iPhone må du bruke nøkkelkortet som man gjerne har i pengeboken. Det er nøkkelkortet man gir fra seg om man skal ha bilen inn på noe verksted eller service også. Slipper å gi fra deg mobilen. Om du klarer å knuse telefonen din og ikke har med nøkkelkortet ditt kan du låne en annen telefon og ringe Tesla. Ved å svare på noen sikkerhetsspørsmål kan de låse opp og starte bilen for deg så du kommer deg hjem. Endret 25. april 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Trestein skrev (6 minutter siden): Hvordan virker appen om bilen er i et område uten mobildekning? Lokalt wifi? Bluetooth? Lokal wifi. Vi har ikke 2G/4G-dekning på hytta på mobilene, men en 4G router med to store utendørsantenner fikser 20-30Mbit/s likevel. Det deler den ut via wifi, som bilen kobler seg på. Dermed fungerer appen også der. Ellers er det ytterst sjelden jeg parkerer i områder uten dekning. Det må i så fall være i dype parkeringskjellere, men der trenger man ikke appen til varming/kjøling uansett. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Complexity skrev (7 minutter siden): Holder telefonen intill dørstolpen (om du har Android) for å låse opp bilen. Har du iPhone må du bruke nøkkelkortet som man gjerne har i pengeboken. Det er nøkkelkortet man gir fra seg om man skal ha bilen inn på noe verksted eller service også. Slipper å gi fra deg mobilen. Om du klarer å knuse telefonen din og ikke har med nøkkelkortet ditt kan du låne en annen telefon og ringe Tesla. Ved å svare på noen sikkerhetsspørsmål kan de låse opp og starte bilen for deg så du kommer deg hjem. Hmm? Mobilnøkkelfunksjonaliteten til Model 3 krever da ikke wifi eller 4G-dekning på iPhone, den går over Bluetooth LE. Og det gjelder da kun nøkkefunksjonalitet på Model 3, S/X støtter ikke mobilnøkkel foreløpig. Nøkkelkortet har jeg alltid i lommeboka, har dog aldri trengt å bruke det. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden): Tesla sin app kan forøvrig brukes til mye annet også. Man kan: - Booke service - Starte oppgradering av software i bilen - Starte bilen, om man ikke har med nøkkelen - Låse opp bilen - Åpne alt av dører/luker - Se hvor bilen befinner seg, og om den er parker eller kjører (og i så fall hvilken hastighet den kjører i) - Slå sentry mode av/på - Slå alarm av/åp - Blinke med lysene/tute med hornet Alt i alt en meget kjekk sak å ha, som man fort blir avhengig av. Ser ut som VAG tilbyr omtrent det samme i sin app til Porsche. Med Porche kan du også sette avreisetidspunkt i appen, noe som ikke er mulig hos Tesla etter det jeg har skjønt. Det er en verden utenfor Tesla og den er ikke så verst om man gidder å se etter. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 3 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Hmm? Mobilnøkkelfunksjonaliteten til Model 3 krever da ikke wifi eller 4G-dekning på iPhone, den går over Bluetooth LE. Og det gjelder da kun nøkkefunksjonalitet på Model 3, S/X støtter ikke mobilnøkkel foreløpig. Nøkkelkortet har jeg alltid i lommeboka, har dog aldri trengt å bruke det. Ja men om Bluetooth ikke skulle virke av en eller annen grunn, eller man ikke ønsker å bruke det (noen mener det ikke er sikkert nok) så kan man bruke telefonen som nøkkelkort om man har Android. Men Apple tillater ikke slik bruk av deres NFC så går ikke der. S/X har vel keyfob så blir litt annerledes der. Kan kjøpe Keyfob til 3/Y også om ønskelig. Har heller aldri trengt nøkkelkortet til annet en å gi bort når noen skal låne bilen. Bluetooth funker alltid. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 5 minutes ago, uname -l said: Ser ut som VAG tilbyr omtrent det samme i sin app til Porsche. Med Porche kan du også sette avreisetidspunkt i appen, noe som ikke er mulig hos Tesla etter det jeg har skjønt. Det er en verden utenfor Tesla og den er ikke så verst om man gidder å se etter. Det kommer nok i appen til Tesla og snart. De bruker å implementere det folk vil ha. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) uname -l skrev (26 minutter siden): Det er en verden utenfor Tesla og den er ikke så verst om man gidder å se etter. Om vi nå holder oss primært til elbil, så synes jeg det foreløbig ser begredelig ut. For igjen, hvem faen gidder å drive med dette? https://www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2020/04/01/195665305/dro-pa-europa-tur-med-elbilen-anbefaler-ingen-a-gjore-det Da hjelper det lite om Porsche har høyere kvalitet på bilene sine, noe de selfølgelig har, det er vel få som nekter for det. Men så koster de jo deretter. Men du svarte ikke på mitt forrige innlegg, der du så svært skrøt av at det nå var så mange bra konkurrenter til Tesla. Da kan du jo nå begynne å ramse opp modeller: Endret 25. april 2020 av Simkin 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 Simkin skrev (4 minutter siden): Men du svarte ikke på mitt forrige innlegg, der du så svært skrøt av at det nå var så mange bra konkurrenter til Tesla. Da kan du jo nå begynne å ramse opp modeller: Jeg kan ramse opp alle de modellene som hittil i april er foretrukket foran Teslas bestselger her i Norge. Men siden det er 16 stykker så blir det litt mye å skrive. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 8 minutes ago, Simkin said: Om vi nå holder oss primært til elbil, så synes jeg det foreløbig ser begredelig ut. For igjen, hvem faen gidder å drive med dette? Veldig få, uansett biltype, og uansett om det er enkelt eller ei. Lange bilreiser er noe man driver mer med i USA. I europa er det mer for spesiellt intresserte. Vanligere å fly dit man skal* og leie bil der. Reiser på tusner av km er neppe i kravspekken for særlig mange bilkjøpere i norge, langturer handler her gjerne om 200-500km. M.a.o. artikkelen beskriver et temmelig smalt brukscase. *) Ihvertfall i normaltider, nå er det unntakstilstand. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) uname -l skrev (52 minutter siden): Jeg kan ramse opp alle de modellene som hittil i april er foretrukket foran Teslas bestselger her i Norge. Men siden det er 16 stykker så blir det litt mye å skrive. Nå satte jo Model 3 nesten salgsrekord i fjor, hvor den solgte nesten mer enn Bobla. Så da har vel kanskje de som ville ha Model 3, allerede fått seg en. Å nå er jo Model Y på vei, og mange velger nok å vente på den. Men du får ta med hele 2020 så langt da, i det minste, og ikke trekke frem enkelt måneder, å der er Model 3 på 5 mest solgte. Endret 25. april 2020 av Simkin Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 (endret) sverreb skrev (13 minutter siden): Veldig få, uansett biltype, og uansett om det er enkelt eller ei. Lange bilreiser er noe man driver mer med i USA. I europa er det mer for spesiellt intresserte. Vanligere å fly dit man skal* og leie bil der. Reiser på tusner av km er neppe i kravspekken for særlig mange bilkjøpere i norge, langturer handler her gjerne om 200-500km. M.a.o. artikkelen beskriver et temmelig smalt brukscase. *) Ihvertfall i normaltider, nå er det unntakstilstand. Det kan sikkert stemme. Men jeg hadde neppe kjøpt meg elbil som hovedbil hadde det ikke vært for ladenettverket og rekkevidden til Tesla. Da hadde jeg heller kjørt Bensin/Diesel og kjøpt meg noe ala i3 eller eGolf som en bil nr 2. I mitt tilfelle, tur/retur Sverige er noe over 30mil, da blir det stusselig med en i3 eller eGolf midt på vintern, og du må lete etter dyre ladere, mens med en Tesla, så har du full oversikt over Superladere og Destinasjonsladere rett på skjermen. Endret 25. april 2020 av Simkin 1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2020 Del Skrevet 25. april 2020 49 minutes ago, sverreb said: Reiser på tusner av km er neppe i kravspekken for særlig mange bilkjøpere i norge, langturer handler her gjerne om 200-500km. M.a.o. artikkelen beskriver et temmelig smalt brukscase. De fleste kjører nok ganske lite, men er jo kjekt å kunne ta elbilen på langtur og omså. Blir nok en langtur i Norge på meg i sommer, siden utenlandsplaner utgår. Med gratis lading så er det verdt å ta seg 2 timer pause for å komme seg "gratis" til Oslo for oss nord iallefall. Og pausene blir vel kortere når Supercharger V3 blir bygget ut mer. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå