hekomo Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 uname -l skrev (9 timer siden): Høres ut som folk lengter tilbake til gode, gamle Sovjetunionen. Hjælp, så mange valgmuligheter! Er du enig i at det er mulig å ha for mange valgmuligheter og for mange kombinasjoner av ulike valgmuligheter der ulike valg avhenger av andre valg slik at et valg kan påvirke noe annet osv. osv.? Se på videoen, du. Målet er jo å gjøre det så enkelt og bekvemt for kunden som mulig, noe Tesla klarer mens Porsche tydeligvis sliter med det. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 syar2003 skrev (6 timer siden): Det er ganske tydelig for meg at alle med Model3 og Y ønsker flere tilvalg. Ellers ville dere ikke drevet med omkledning (wrap) og modifiseringer av paneler og interiør m.m. Det er unektelig mye bedre å kunne gjøre disse tilpasningene i en konfigurator for eksempel for panel type/farge til en påkost av en snau tusenlapp. Jøss, så det er ingen andre enn Tesla-eiere som wrapper bilene sine eller gjør endringer? Litt av en opplysning. Den kan du sikkert backe opp med relle data da, regner jeg med? Og... en snau tusenlapp? Disse andre produsentene tar seg godt betalt for endringer! Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 hekomo skrev (57 minutter siden): Med alle problemene disse andre produsentene har hatt så er det visst ikke så enkelt å "lage en mobiltelefon på hjul" likevel. At andre lover å komme med det ene eller det andre får man ta med en klype salt frem til de faktisk har noe. Og uansett snakket vi her om hvordan VW innrømmer at det er fullstendig krise. Hvilke problemer sikter du til? hekomo skrev (57 minutter siden): Resirkulering er sikkert fint det, men det er ikke relevant for det vi diskuterte, som er Teslas overlegenhet på batteriteknologi (og annen teknologi). Du har alt fått linker som snakker om Teslas batteriteknologi, og det kommer nok mer på batteridagen i mai. Så forklar meg da, hvordan Tesla leder og er "overlegen" på batteriteknologi? Hva er "annen teknologi" som du tar frem her uten å nevne dem? For engangs skyld, så prøv å forklare et segment fremfor å bare kaste ut en påstand. Hvis du mener at batteriteknologien er best hos Tesla, så forklar forskjellene mellom deres og andres teknologi, og hvorfor du mener Teslas teknologi er best. Det å bare si det vil være det samme som å komme med en tom påstand og en personlig mening. hekomo skrev (1 time siden): Du får fortsette å spekulere i hva du mener Tesla hadde gjort dersomatte hvisom. Det er egentlig ganske poengløst. Det som var poenget var det er er en mulighet som kanskje vil komme i fremtiden. Jeg trenger ikke spekulere i naturen deres. Der de kan tjene ekstra penger er hvor du finner dem. Det ser du jo i måten de skifter beite og selger biler for å suge til seg siste rest av subsidier. Du ser også måten de søker på å få huket tak i alle pengene de kan få tak i. 2,000,000,000 kr fikk de fordi de skulle utvikle batteri-skifte teknologien f.eks uten at den ble noe av. Så selvfølgelig hadde de solgt platformen til tredjeparter om de hadde tjent på det. hekomo skrev (1 time siden): Musk var vel ikke motstander av å generere kart "on the fly", men å bruke ferdiglagede kart til generell navigering. https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2019/05/20/elon-musk-declares-precision-maps-a-really-bad-idea-heres-why-others-disagree/#738772ff2a33 Jo, han var motstander av det de nå plutselig skifter mot å få tilgang til selv. Veldig forståelig ettersom de aldri i livet ville klart å fått til autonom ferdsel uten. Samme kritikken jeg kom med for over 1 år siden mot hvorfor Tesla sliter, og at robotaxi tullet er kun børsmanipulasjon. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 hekomo skrev (1 time siden): Du får mye "gratis" med Tesla som man må betale i dyre dommer for på andre biler. Hva er det du får gratis? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 hekomo skrev (1 time siden): Er du enig i at det er mulig å ha for mange valgmuligheter og for mange kombinasjoner av ulike valgmuligheter der ulike valg avhenger av andre valg slik at et valg kan påvirke noe annet osv. osv.? Se på videoen, du. Beklager, jeg orker ikke 18 minutter med babbel hvor Tesla-Bjørn gjør seg ekstra dum bare fordi det ikke er en Tesla. Jeg forsøkte meg heller på Porsche-konfiguratoren og synes det ikke var spesielt vanskelig. Å ha mange valgmuligheter og kunne skreddersy sin egen bil kjennetegner premium-segmentet. Så får de som synes det er uoverkommelig nøye seg med et interiør i plast og mye mindre funksjonalitet. hekomo skrev (1 time siden): Målet er jo å gjøre det så enkelt og bekvemt for kunden som mulig, noe Tesla klarer mens Porsche tydeligvis sliter med det. Nei, målet er selvfølgelig å tilby et premium-produkt. Og det betyr at man bør kunne velge hvordan bilen skal være. Selv biler i økonomi-segmentet har flere valg og muligheter for utstyr enn det Tesla har. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 (endret) 29 minutes ago, uname -l said: Beklager, jeg orker ikke 18 minutter med babbel hvor Tesla-Bjørn gjør seg ekstra dum bare fordi det ikke er en Tesla. Jeg forsøkte meg heller på Porsche-konfiguratoren og synes det ikke var spesielt vanskelig. Å ha mange valgmuligheter og kunne skreddersy sin egen bil kjennetegner premium-segmentet. Så får de som synes det er uoverkommelig nøye seg med et interiør i plast og mye mindre funksjonalitet. Vel, kan jo fortelle deg litt fra videoen da siden du ikke orket å se den. Teslabjørn stusser på hvorfor man kun kan velge en ladeplugg f.eks. Har man 16A hjemme og 32A på jobb f.eks så er det jo rart man ikke kan kjøpe begge pluggene? Også burde jo ting som kart som viser ladestasjoner være standard på en slik bil i 2020.. Porsche er en litt spesiell bil for spesielle folk så de er litt unnskyldt der. Men skal man sette opp en VW Golf får man jo samme konfiguratoren, og bilen blir jo utrolig mye dyrere når man har slengt på litt ting. Alle Tesla har en pakke med alt de leverer. Du kan betale litt ekstra og få noe mere software, men det kan du og kjøpe i ettertid siden det bare er software. Enkelt og greit (men litt kjedelig for noen) Endret 22. april 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Memento Mori Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 uname -l skrev (12 minutter siden): Beklager, jeg orker ikke 18 minutter med babbel hvor Tesla-Bjørn gjør seg ekstra dum bare fordi det ikke er en Tesla. Jeg forsøkte meg heller på Porsche-konfiguratoren og synes det ikke var spesielt vanskelig. Å ha mange valgmuligheter og kunne skreddersy sin egen bil kjennetegner premium-segmentet. Så får de som synes det er uoverkommelig nøye seg med et interiør i plast og mye mindre funksjonalitet. Nei, målet er selvfølgelig å tilby et premium-produkt. Og det betyr at man bør kunne velge hvordan bilen skal være. Selv biler i økonomi-segmentet har flere valg og muligheter for utstyr enn det Tesla har. Antall tilvalg som Porsche tilbyr har økt markant siden 90-tallet. Hvorfor? Fordi kundene har etterspurt det. Amerikanske og japanske produsenter, eksempelvis Cadillac, (Chevrolet) Corvette, Infinity og Lexus, tilbyr gjerne sjenerøse mengder ekstrautstyr, gjerne hele pakker, for en rimelig penge, men det ser ikke ut til å ha nevneverdig å si for Porsche-salget. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 Complexity skrev (13 minutter siden): Også burde jo ting som kart som viser ladestasjoner være standard på en slik bil i 2020.. Hvorfor? Det er utrolig mange som utnytter android auto, eller apple carplay til det formålet, så det å kunne spare på utstyr man stort sett aldri ville brukt er da bare positivt? Det er ikke slik som dere hevner at så fort slike ting er "bakt inn" i bilen uten tilvalg fra eller til at de er "gratis". Det å laste ned HD kart for å oppdatere funksjonaliteten koster penger. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 (endret) 8 minutes ago, oophus3do said: Hvorfor? Det er utrolig mange som utnytter android auto, eller apple carplay til det formålet, så det å kunne spare på utstyr man stort sett aldri ville brukt er da bare positivt? Det er ikke slik som dere hevner at så fort slike ting er "bakt inn" i bilen uten tilvalg fra eller til at de er "gratis". Det å laste ned HD kart for å oppdatere funksjonaliteten koster penger. Ett kart i en eblil som viser ladestasjoner blir aldri brukt..? Okei.. ? Synes det er flott at bilen min kan planlegge ruten for meg basert på ladestasjoner - og endre denne ruten for meg automatisk om det skulle bli fult med stolpene eller feil på stolpene som er planlagt i ruten. Nå er ikke Porsche sin planlegger noe å skryte av (enda iallefall) men bilen har vel internett uansett? så det er nok bare deaktivert ladestasjoner i software for de som ikke betaler. Endret 22. april 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 (endret) Complexity skrev (13 minutter siden): Ett kart i en eblil som viser ladestasjoner blir aldri brukt..? Okei.. ? Du har aldri brukt android auto eller apple carplay regner jeg med, sånn utifra denne uttalelsen? Complexity skrev (13 minutter siden): Synes det er flott at bilen min kan planlegge ruten for meg basert på ladestasjoner - og endre denne ruten for meg automatisk om det skulle bli fult med stolpene eller feil på stolpene som er planlagt i ruten. Nøyaktig det samme som android auto eller apple carplay gjør. Setter du endepunkt, eller mellompunkt hos en ladeplass, så får du flytende informasjon om stasjonene på når de blir tatt eller ikke. Du vil også få beskjed om ruten du har valgt opplever forsinkelser mens du er på veien, også kommer det automatiske alternativer som omgår køen. Complexity skrev (13 minutter siden): Nå er ikke Porsche sin planlegger noe å skryte av (enda iallefall) men bilen har vel internett uansett? så det er nok bare deaktivert ladestasjoner i software for de som ikke betaler. Det som blir deaktivert er oppdateringene. Det koster som sagt å sende HD kart, og det er slik data som tar mesteparten av lagringsplassen i bilene. Endret 22. april 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 (endret) 7 minutes ago, oophus3do said: Du har aldri brukt android auto eller apple carplay regner jeg med, sånn utifra denne uttalelsen? Nøyaktig det samme som android auto eller apple carplay gjør. Det som blir deaktivert er oppdateringene. Det koster som sagt å sende HD kart, og det er slik data som tar mesteparten av lagringsplassen i bilene. Har brukt Android auto ja, men det var før jeg gikk over til elbil og fikk innebygget kart\telefon og spotify der. Ikke noe galt med Android Auto, men det er utrolig mye mere sømløst at alt bare er i bilen fra før og fungerer, noe jeg vil tro Porsche eiere også synes. Bilen starter og forvarming av batteriet før man ankommer ladestasjonen så man får maks hastighet når man plugger seg til. Det vil ikke fungere med tredjepars software. Mulig det funker med Android Auto i Polestar 2 eneste siden den har Android Auto innebygget i systemet sitt. Og det tar ikke mye plass å sende HD kart. Det går litt datatrafikk eneste men det vil det jo uansett gjøre til musikk og radiostreaming. Tesla tar 129kr måneden for ubegrenset internett i sine biler - men velger man å ikke betale det så vil fortsatt ladestasjoner og ruteplanlegger på skjermen fungere som før. Man får bare ikke opp trafikkinfo og satelittkart og man må bruke mobildata om man vil se netflix. Endret 22. april 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 Complexity skrev (1 minutt siden): Har brukt Android auto ja, men det var før jeg gikk over til elbil og fikk innebygget kart\telefon og spotify der. Du er klar over at det speiles til infotainment skjermen? Complexity skrev (1 minutt siden): Ikke noe galt med Android Auto, men det er utrolig mye mere sømløst at alt bare er i bilen fra før og fungerer, noe jeg vil tro Porsche eiere også synes. Så lenge infotainmentskjermen står med bluetooth påslått når du skrur på bilen, noe de fleste får til med tilvalg i den, så er det sømløst. Så kjapt du er i bilen, så skrur android auto, eller apple carplay seg på. Som kartløsning så har jeg aldri opplevd noen bil som er bedre, inklusive Tesla. Complexity skrev (2 minutter siden): Bilen starter og forvarming av batteriet før man ankommer ladestasjonen så man får maks hastighet når man plugger seg til. Det vil ikke fungere med tredjepars software. Selvfølgelig vil det kunne det. Du har tilgang til API'en, og det handler kun om støtte for det. Volvo's Polestar utnytter jo Android Auto og OS'et til Google. MEB platformen har trådløs forbindelse til Android Auto, men litt usikker på Apple Carplay ennå. Complexity skrev (4 minutter siden): Mulig det funker med Android Auto i Polestar 2 eneste siden den har Android Auto innebygget i systemet sitt. Som betyr at tredjeparter allerede har støtte. Du vet de som lager vindusheisen, automatiske dørlåser osv. Alt som trengs er støtte for det, og tilgangen gjennom en API. Så om Polestar 2 innehar muligheten, så vil den muligheten være tilgjengelig ellers også, hvis behovet ligger der. Selve funksjonen er jo ikke komplisert i det hele tatt. Complexity skrev (6 minutter siden): Og det tar ikke mye plass å sende HD kart. Det går litt datatrafikk eneste men det vil det jo uansett gjøre til musikk og radiostreaming. Kom gjerne med bevis på denne påstanden, for teksturer har i alle tilfeller vært dyrest i form av lagringsplass. Husker du TomTom? Husker du hvor lang tid oppdateringene tok? Vell det var grunnet HD teksturer og kart. Complexity skrev (8 minutter siden): Tesla tar 129kr måneden for ubegrenset internett i sine biler - men velger man å ikke betale det så vil fortsatt ladestasjoner og ruteplanlegger på skjermen fungere som før. Man får bare ikke opp trafikkinfo og satelittkart og man må bruke mobildata om man vil se netflix. Hvor mye koster det hos Porsche da? Det blir jo tross alt 1,548kr året og er straks halvparten av funksjonen du kritiserer men har et tilvalg man kan bruke om man har behov for det, eller om man vil kjøpe uten fordi man tenker at android auto/apple carplay er bedre til funksjonen f.eks blir bedre senere. Dette er lett en opsjon som man kan kjøpe ved et senere tidspunkt om man angrer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 Complexity skrev (53 minutter siden): Har man 16A hjemme og 32A på jobb f.eks så er det jo rart man ikke kan kjøpe begge pluggene? Meh, dette er nok storm i et vannglass. Det er enten en feil i konfigurator eller så har man bare ikke ønsket at alle kunder krysser av på alle valgene (det er jo gratis!). Jeg er ganske trygg på at når man konfigurerer in persona så kan man velge flere av de/betale litt ekstra for å velge flere av de. Overdrivelse. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 (endret) hekomo skrev (2 timer siden): Jøss, så det er ingen andre enn Tesla-eiere som wrapper bilene sine eller gjør endringer? Litt av en opplysning. Den kan du sikkert backe opp med relle data da, regner jeg med? Og... en snau tusenlapp? Disse andre produsentene tar seg godt betalt for endringer! Jøss , Spar meg. Du tar feil som vanlig. Så og si alle modder sine Model 3. Det er en kjensgjerning og du kan selv bekrefte det i kafé tråden og fb gruppene med bilder. Jeg tviler på at det er mange som kjøper andre fabrikknye kjøretøy som gjør dette. Åtteårige rånere som kjøper seg 15 år gamle bruke biler - sikkert. Og endre interiørtrim på BMW 3 serie fra standard koster faktisk kun kr1200,- . OG man har valgfriheten til å få det slik man ønsker fra fabrikk fremfor å modde selv med kjipe Kina produkter. Dessuten , det å sitte å konfigurere frem og tilbake ulike opsjoner og tilpasninger på sin nye bil , samt å bruke tid på det er faktisk en stor fornøyelse. Og få satt et personlig preg på kjøretøyet , tilvalg , seter, fargekombinasjoner både eksteriør og interiør. Endret 22. april 2020 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 (endret) Complexity skrev (1 time siden): Også burde jo ting som kart som viser ladestasjoner være standard på en slik bil i 2020.. Personlig mener jeg integrert GPS/Kart i biler er utdatert i 2020 da det finnes lommepc'er som gjør jobben like bra, om ikke bedre. Nå som vi og kan integrere telefonene våres i bilens mediesenter så er jo GPS/Kart enda mer avleggs. Kan jeg på den bilen jeg velger å kjøpe fabriksny velge bort GPS og spare noen kronasjer der så blir ikke det aktuelt å ha i bilen. Endret 22. april 2020 av Hansien Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 (endret) hekomo skrev (3 timer siden): Hvis du lurer på hvordan man konfigurerer Tesla før kjøp så er det jo bare å se på videoen, eventuelt prøve selv. Det er definitivt en enkelre og mer strømlinjeformet prosess enn kaoset til f.eks. Porsche. Du får mye "gratis" med Tesla som man må betale i dyre dommer for på andre biler. Hvor har jeg sagt at VW ikke kan produsere biler? Men at VW er gammelt og utdatert kan vi nok være enige om. Det er jo godt mulig at tesla tilpasser konfiguratoren til kundene. Jeg har konfigurert flere biler jeg har kjøpt. Mange av overraskelsene er ikke overraskelser om man tenker litt. Sportspakke og komfortseter eller forhøyet hjuloppheng går ofte ikke. Da må man plukke komponentene selv. jeg har også prøvd teslas. Fant ingenting. Soltak så jeg ikke. Enten betyr det at det er der og du ikke kan fjerne det ellers så finnes det ikke. Hva er korrekt. Head up display så jeg heller ikke. Må man velge stor motor da? Hvorfor kan man ikke velge premium interiør og minste motor? Endret 22. april 2020 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 syar2003 skrev (9 timer siden): Det er ganske tydelig for meg at alle med Model3 og Y ønsker flere tilvalg. Ellers ville dere ikke drevet med omkledning (wrap) og modifiseringer av paneler og interiør m.m. Det er unektelig mye bedre å kunne gjøre disse tilpasningene i en konfigurator for eksempel for panel type/farge til en påkost av en snau tusenlapp. Jeg hadde brukt wrap uansett. Vi liker utradisjonelle farger, men de er ofte ikke veldig salgbare på bruktmarkedet. Bedre å kjøpe en kurant farge og legge på folie. Når bilen skal selges tas folien av og lakken under er som ny. En ekstra bonus der. Jeg kommer neppe noensinne mer til å kjøpe en bil og ikke sette den til helfoliering med en gang. Folie er genialt 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden): Jeg hadde brukt wrap uansett. Vi liker utradisjonelle farger, men de er ofte ikke veldig salgbare på bruktmarkedet. Bedre å kjøpe en kurant farge og legge på folie. Når bilen skal selges tas folien av og lakken under er som ny. En ekstra bonus der. Jeg kommer neppe noensinne mer til å kjøpe en bil og ikke sette den til helfoliering med en gang. Folie er genialt Jeg snakker om interiør/konsoll/dashboard. Med så dårlig lakk forstår jeg at mange også velger å helfoliere karosseri. Skal man ha skikkelig vare f.eks xpel er ikke det akkurat billig , regn med 35-40 tusen for helfoliering. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 syar2003 skrev (Akkurat nå): Jeg snakker om interiør/konsoll/dashboard. Med så dårlig lakk forstår jeg at mange også velger å helfoliere karosseri. Skal man ha skikkelig vare f.eks xpel er ikke det akkurat billig , regn med 35-40 tusen for helfoliering. Vi betalte 20k for 3M folie. xpel er vel slik klar folie? Vi har farget, blank. Skal holde 5-7 år. Ja, vi folierte "planken" og midtkonsollen også, i 3M karbonfiberfolie. Jeg fant ikke karbonfiber som alternativ i e-tron konfiguratoren, så om man vil ha det er det folie som gjelder der også. At det tilbys flere alternativer betyr ikke at det alternativet man vil ha tilbys. e-tron kan ikke fåes i noe særlig flere farger enn Model 3, så det hadde blitt folie på en slik også. Det har ikke noe med type lakk å gjøre. Folie koster uansett ikke 20-30k siden man kan trekke fra kostnaden til metallic lakk. 11.170,- koster det på e-tron så om folieringen av den koster 25k blir totalen omkring 14k. Det er det verdt for å få den fargen man vil + beskyttet lakk i mange år. Mange betaler mye mer for dette for alskens behandlinger med div. midler som skal "forsegle" lakken. Ser ikke poenget, folie forsegler 100% 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2020 Del Skrevet 22. april 2020 Billig folie koster rundt det du sier. Xpel extreme som faktisk beskytter lakken skikkelig koster 35-40k eller mer. Et stort antall Model3 har bevislig dårlig lakkeringsarbeid. Om det er type lakk, forarbeid/primer, antall lag og klarlakk som er bakgrunnen vet jeg ikke. Man har til og med dratt av lakken ved fjerning av folie , det sier jo litt om kvaliteten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå