Redaksjonen. Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Salget i norge forteller eit anna eventyr. Tipper tesla vil slite med salget minst like mykje som andre. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Det refereres til Manager Magazine? Tabloidpressen for finansverdenen? Ja ja... Er det noen som ikke har finansielle muskler til langvarig krise så er det tesla. Selv om aksjen står høyt så finnes det ingentign i regnskapene til tesla som forsvarer denne prisen. Verken nå, før eller i fremtiden. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Maabren skrev (1 time siden): Salget i norge forteller eit anna eventyr. Tipper tesla vil slite med salget minst like mykje som andre. Salget i Norge forteller vel mer at utleveringer ikke kom i gang før helt på slutten av første kvartal fordi de må produsere bilene og sende dem i skip over havet først. Og da de først kom så var viruskrisen et faktum. Men så er det sikkert også flere og flere som venter på Model Y, som nok er en bil som er enda bedre tilpasset norske bruksmønstre. Siden de lanserte den før tiden i USA er det nok håp om at det samme kan skje her. 5 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 16. april 2020 Populært innlegg Del Skrevet 16. april 2020 JØI skrev (1 minutt siden): Det refereres til Manager Magazine? Tabloidpressen for finansverdenen? Ja ja... Er det noen som ikke har finansielle muskler til langvarig krise så er det tesla. Selv om aksjen står høyt så finnes det ingentign i regnskapene til tesla som forsvarer denne prisen. Verken nå, før eller i fremtiden. Tesla hentet inn over to milliarder dollar like før markedet krakket. Totalt sitter de nå på noe slikt som ni milliarder dollar. De har mer enn nok penger til å klare seg gjennom dette, og hvis det skulle bli lite penger så kan de enkelt hente inn mer, særlig når aksjekursen er som den er nå. Tesla er faktisk den bilprodusenten som er best rustet til å klare seg gjennom dette. I tillegg er fabrikken i Kina tilbake i full produksjon, og der er det visst en ganske så voldsom etterspørsel. De produserte opp mot tre tusen biler i uken i forrige kvartal, og antallet er ventet å bare øke videre. De har også bestemt seg for å produsere Long Range-utgaven i Kina (den skulle egentlig bare produseres i USA). Mange analytikere forventer til og med et lite overskudd i første kvartal. Forresten så gjengir vel bare Manager Magazine hva ulike analytikere har sagt om saken? 13 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 JØI skrev (48 minutter siden): Det refereres til Manager Magazine? Tabloidpressen for finansverdenen? Ja ja... Er det noen som ikke har finansielle muskler til langvarig krise så er det tesla. Selv om aksjen står høyt så finnes det ingentign i regnskapene til tesla som forsvarer denne prisen. Verken nå, før eller i fremtiden. Et eller annet skal en jo skrive om! En ekstra sommerferie i år vil ikke endre bilbransjen i særlig grad og verken den ene eller andre bilprodusenten. Om corono-problemet skulle få mer langvarig effekt, så vil det ramme alle. Mars var første måned det ble registrert over 10.000 nye elbiler i Tyskland, og det er Tesla som er den store vinneren, med 2034 nye Model 3 registrert. Var det ikke slik at Tesla solgte ca 10.000 Model 3 på en måned i Norge for et år siden (for å sette tallene ovenfor i en mer edruelig sammenheng). 3 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Mange storbyer nå som har fått smaken på lite eksostrafikk. Kan fort bli rask utskiftning til elektrisk drift. 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Ketill Jacobsen skrev (8 timer siden): Var det ikke slik at Tesla solgte ca 10.000 Model 3 på en måned i Norge for et år siden (for å sette tallene ovenfor i en mer edruelig sammenheng). 5328 stk model 3 i mars 2019, men uansett ekstremt høye tall for en bilmodell. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Tesla sel godt i Tyskland, ja. Då høver det å sitere Trestein frå ein annan tråd, om at VW er avhengige av godt sal av e-Up og andre utdaterte modellar: On 4/1/2020 at 10:19 PM, Trestein said: Tyskere liker biler som er skikkelig bygget. Biler som ser ut som om de har vert kondemnert og fikset i en russisk garasje er nok mange som unngår. 9,2% er svært bra for Tyskland å vere. Med tyske straumavgifter er elbil dyrare i drift enn eksosbil der, men i desse korona-tider er det kanskje sett på som usosial oppførsel å kjøpe bilar som medverkar til meir forureina luft. Folk i område med mykje luftforureining har 20 gonger større risiko for alvorleg sjukdom og død ved korona-smitte. Det kan godt hende at denne epidemien har ført til at det globale oljeforbruket nådde toppen i 2019. Eg hadde venta toppen rundt 2023-2025. Dersom krisa varer lenge nok og fører til varige endringar i reisevanar, kan det hende utflatinga skjer på eit lågare nivå. 2 Lenke til kommentar
Aleksander Stensen Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Mange bra nyheter fra Tesla for tiden. Ryktene sier at Tesla er 6 år forran de andre, iferd med å lykkes i å produsere batterier under den magiske grensen på 100$/ kwh og i tillegg om kort tid vil lansere batterier med "million miles" garanti. Det viser seg at Model Y har hatt store framsteg på byggekvalitet og produksjon samtidlig som de kommer med en direkte konkurrent til rimelige elbiler som Leaf og eGolf i 2022. Cybertruck har nådd rundt 500.000 forhåndbestillinger ifølge ryktene. Om alt dette stemmer og de klarer å ta en del av kaken i Leaf og eGolf markedet så er det vel ikke lenge før Toyota og Volkswagens tid som størst er over? 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Aleksander Stensen skrev (1 minutt siden): Mange bra nyheter fra Tesla for tiden. Ryktene sier at Tesla er 6 år forran de andre, iferd med å lykkes i å produsere batterier under den magiske grensen på 100$/ kwh og i tillegg om kort tid vil lansere batterier med "million miles" garanti. Det viser seg at Model Y har hatt store framsteg på byggekvalitet og produksjon samtidlig som de kommer med en direkte konkurrent til rimelige elbiler som Leaf og eGolf i 2022. Cybertruck har nådd rundt 500.000 forhåndbestillinger ifølge ryktene. Om alt dette stemmer og de klarer å ta en del av kaken i Leaf og eGolf markedet så er det vel ikke lenge før Toyota og Volkswagens tid som størst er over? Tesla kommer aldri til å være størst så lenge de kun selger elbiler. De som har en diversifisert portefølje vil treffe flest behov, og dermed selge mest i mange år fremover. 5 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Aleksander Stensen skrev (9 minutter siden): Det viser seg at Model Y har hatt store framsteg på byggekvalitet og produksjon InsideEVS: Tesla Buyer Gets New Model Y, Wonders If It Was Used For Years 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 14 minutes ago, Aleksander Stensen said: Mange bra nyheter fra Tesla for tiden. Ryktene sier at Tesla er 6 år forran de andre, iferd med å lykkes i å produsere batterier under den magiske grensen på 100$/ kwh og i tillegg om kort tid vil lansere batterier med "million miles" garanti. Det viser seg at Model Y har hatt store framsteg på byggekvalitet og produksjon samtidlig som de kommer med en direkte konkurrent til rimelige elbiler som Leaf og eGolf i 2022. Cybertruck har nådd rundt 500.000 forhåndbestillinger ifølge ryktene. Om alt dette stemmer og de klarer å ta en del av kaken i Leaf og eGolf markedet så er det vel ikke lenge før Toyota og Volkswagens tid som størst er over? I tillegg til at Tesla berre er posisjonert i vekst-marknaden, dvs elbilar, medan tradisjonelle produsentar har store investeringar i teknologi som er i ferd med å verte verdilaus i stadig større tempo. Salet av eksosbilar er nådde toppen for eit år sidan. Det er veldig vanskeleg å vekse på å selje eit produkt som det er stadig synkande etterspurnad etter. Berre spør Kodak og Nokia. Som vekstselskap kan Tesla hente inn ein milliard dollar ved å knipse med fingrane, som demonstrert tidlegare i år. VW må selje 2,5 millionar bilar for å skaffe like mykje pengar. VW har ikkje i nærleiken av dei føresetnadane for vekst som Tesla har. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 oophus3do skrev (23 minutter siden): Tesla kommer aldri til å være størst så lenge de kun selger elbiler. De som har en diversifisert portefølje vil treffe flest behov, og dermed selge mest i mange år fremover. Tesla vil være størst på elbiler. Hvilken type biler er det som tar over i større og større grad? Tesla har vel også økt salget samtidig som andre produsenter har opplevd store svikt i salget av fossilbilene sine? 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 (endret) hekomo skrev (21 minutter siden): Tesla vil være størst på elbiler. Hvilken type biler er det som tar over i større og større grad? Tesla har vel også økt salget samtidig som andre produsenter har opplevd store svikt i salget av fossilbilene sine? Tesla lager ikke bra nok produkter til å ta over noen ting som helst forutenom nå helt i starten hvor de har fått "leve" uten særlig med konkurranse. Det blir mer spennende å se situasjonen i 2022 nå som markedet etterhvert mettes fra flere hold. Uansett vil aldri et merke som kun leverer elbiler bli størst med det første. Hybride biler tar seg opp igjen nå etter ei lita dupp. Endret 17. april 2020 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 24 minutes ago, hekomo said: Tesla vil være størst på elbiler. Hvilken type biler er det som tar over i større og større grad? Tesla har vel også økt salget samtidig som andre produsenter har opplevd store svikt i salget av fossilbilene sine? Ikkje minst lagar Tesla dei desidert beste elbilane. Det ser vi både på etterspurnad etter bilane (mykje billigare bilar frå konkurrentane sel mykje dårlegare) og på lågt verdifall i bruktmarknaden, samt eksterne analytikarar som seier at Tesla ligg mange år føre konkurrentane teknologisk. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Sturle S skrev (2 minutter siden): Ikkje minst lagar Tesla dei desidert beste elbilane. Noen har tydeligvis andre former for å måle kvalitet enn andre. Når TM3 skulle komme, så skulle kvaliteten bli bedre. Det ble den ikke. Når TMY skulle komme, så skulle kvaliteten bli bedre, det har den heller ikke blitt ser det ut til. Det å kjøpe en Tesla er som å gamble. Man aner ikke hva slags kvalitet man får, og er man maks uheldig så mister man rekkevidde, effekt og ladehastighet også etter kun noen år. Sturle S skrev (5 minutter siden): Det ser vi både på etterspurnad etter bilane (mykje billigare bilar frå konkurrentane sel mykje dårlegare) og på lågt verdifall i bruktmarknaden, samt eksterne analytikarar som seier at Tesla ligg mange år føre konkurrentane teknologisk. Hype kalles det. Det vil avta etterhvert. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 oophus3do skrev (26 minutter siden): Tesla lager ikke bra nok produkter til å ta over noen ting som helst forutenom nå helt i starten hvor de har fått "leve" uten særlig med konkurranse. Det blir mer spennende å se situasjonen i 2022 nå som markedet etterhvert mettes fra flere hold. Uansett vil aldri et merke som kun leverer elbiler bli størst med det første. Hybride biler tar seg opp igjen nå etter ei lita dupp. Produktene er tydeligvis bra nok til at kundene blir ihuga fans og ambassadører for selskapet. De har jo heller ikke levd uten konkurranse, da de tross alt har konkurrert mot fossilbiler. 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 oophus3do skrev (17 minutter siden): Noen har tydeligvis andre former for å måle kvalitet enn andre. Når TM3 skulle komme, så skulle kvaliteten bli bedre. Det ble den ikke. Når TMY skulle komme, så skulle kvaliteten bli bedre, det har den heller ikke blitt ser det ut til. Det er jo direkte feil. Kvaliteten på TM3 tok seg kraftig opp etter den første perioden med oppramping av produksjonen (noe blant annet Consumer Reports rapporterte). Og når det gjelder Model Y så har eksperten Sandy Munro plukket den fra hverandre og analysert den, og sagt at kvaliteten er merkbart bedre. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå