Autofokus Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Heia! Jeg er ny i faget, og har et kort spörsmaal om tilkobling fra kamera til TV: (Er paa ferie naa, saa jeg har ikke muligheten til aa se forskjellen) Hva gir best bildekvalitet? En tilkobling med S-video eller SCART kabel? Ellers godt nytt aar til alle her!!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Er ikke helt sikker, men Scart er jo standard og gir glimrende kvalitet om du skal vise dv filmer på tv'n. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Kjem eigentleg litt an på (trur eg)... Det finst SCART-adapter som går frå anten S-video eller kompositt, så du kan velge om du vil bruke komposittkabelen eller S-video kabelen til å sende videosignalet. Av desse to gjer S-video best kvalitet. Det eg vil fram til er at forskjellen ligg i om du bruker komposittkabel eller S-video. (Grunnen er at kompositt sender heile signalet i ein ledning, medan i S-video er signalet delt opp, ein ledning for farge, og ein for lysstyrke, eller noko slikt. Hugser ikkje heilt...) Viss du vil vite meir detaljert, kan du lese denne "DV-primeren" frå Adobe. Er riktignok litt gammal, men det står ein del interessant for dei som er nybyrjarar (T.d. meg...): Link: http://www.adobe.com/motion/primers.html <-- Ein "primer" for DV, og ein for streaming... Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 scart finnes i Europa i to forskjellige versjoner: du har vanlig scart, som gir en oppløsning i bildet tilsvarende phono (de runde i gult, hvitt og rødt (video, stereo venstre, stereo høyre) dette videosignalet er altså dårligere enn s-video. MEN så har man scart-RGB, eller bare kalt RGB. De fleste nyere DVD-spillere og TVer har dette. Men problemet er at sannsynligvis er bare den ene av de to scartene RGB, og du må finne ut hvilken. I tillegg trenger du en bra scart-kabel med alle pinsene i (at du ikke mangler noen sånne "pinner" i selve kontaktene). Med RGB skal fargene bli mye bedre og oppløsninga så optimal som det går an å få den i den analoge verdenen. Som sagt: de fleste har RGB, du må bare prøve å finne den! (les eventuelt på nettet) lykke til. Lenke til kommentar
TRB Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 (endret) Her er en link til emnet. Hjemmekino.no Endret 31. desember 2003 av TRB Lenke til kommentar
22will Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Her er en link til emnet. Hjemmekino.no Denne linken inneholder en svært vanlig feil. GRØNN ER HER OMTALT SOM PRIMÆR-FARGE kilde:http://www.skolenettet.no/kunstweb/bilde/fagsider/farge.html Primærfargene rødt, gult og blått finner du både i fargesirkelen, og som en trekant i midten. Utenfor denne trekanten er det tre andre farger; orange, fiolett og grønt. Disse viser hvilke farger du får om du blander primærfargene. Fargene orange, fiolett og grønt kalles for sekundærfarger. Lenke til kommentar
klausre Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 S-Video går for å være bedre, da dette kun er et videosignal og ikke lyd. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 S-Video går for å være bedre, da dette kun er et videosignal og ikke lyd. Eh? Rekkefølgen er som følger, fra best til dårligst: RGB S-video Kompositt (så har du jo selvsagt komponent, VGA, DVI osv, men det går jeg ikke inn på nå). Og det stemmer at S-video er kun bilde, men det betyr ikke at det er bedre enn RGB. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Denne linken inneholder en svært vanlig feil.GRØNN ER HER OMTALT SOM PRIMÆR-FARGE kilde:http://www.skolenettet.no/kunstweb/bilde/fagsider/farge.html Primærfargene rødt, gult og blått finner du både i fargesirkelen, og som en trekant i midten. Utenfor denne trekanten er det tre andre farger; orange, fiolett og grønt. Disse viser hvilke farger du får om du blander primærfargene. Fargene orange, fiolett og grønt kalles for sekundærfarger. Både feil og riktig. Hvis du blander maling så stemmer det du sier. Dette heter subtraktiv fargeblanding. Men her prater vi om TV og dataskjermer og da blander vi lys i forskjellige farger. Dette heter additiv fargeblanding og da er primærfargene blå, grønn og rød. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Min TV har 2 SCART innganger. På den ene har jeg RGB (6 ledninger) og composite (2), på den andre - kun S-video (3 eller 4 ledninger). Typisk finnes RGB-utgang kun på DVD-spillere. Dyreste av dem har en variasjon av RGB som heter Component med 3 separate kabler for R, G og B. Men inngangen finner du kun på dyre prosjektorer og kanskje dyre TVer. Så for deg er trolig S-video det beste alternativet du kan bruke. Selv om du bruker adapter fra S-video til SCART, kobler du likevel til S-video. Pass på at du ikke kobler til composite, den er klart dårligst... Og hvis du treffer composite-inngang på SCARTen med S-video signal, får du bare svart-hvit bilde Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Det er jo stor forskjell på kvaliteten på både S-Video og Scart kabler også. Blir kablene gode nok er det TVen eller DVD-spilleren som begrenser kvaliteten uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå