Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Salg av bil som delebil/reparasjonsobjekt

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Har en gammel X-trail med havarert motor (ref. denne tråden) og jeg tenker at jeg har 2 muligheter:

• Selge bilen som delebil/reprasjonsobjekt.
  • Vrake bilen, få vrakpanten og prøve å selge løse deler enkeltvis.

Jeg ønsker helst alternativ 1 da dette medfører minst styr, og nærmeste bilopphoggeri er flere timer kjøring unna. Enn så lenge er det silter på bilen og forsikringa er aktiv. Her tenker jeg å selge bilen uten skilter hvis dette er gjennomførbart (rent fysisk er det ikke noe i veien for at skiltene fjernes etter at bilen er kjørt frem til kjøpers bosted).

Så til spørsmålet: Hvordan unngå "feller ved salg av delebil"? Ser for meg å få solgt bilen for 10000 kroner og det vil være helt uaktuelt å akseptere en retur fra eventuell kjøper i etterkant.

Worst case scenario (sansynligvis helt urealistisk, men man vet jo aldri med folk): kjøper tropper opp på døra med "advokatvenn" som krever at selger skal dekke kostnad for bytte av ny motor e.l.

Jeg ser mange kilder på nett ved ordinært salg av kjøretøy, men ikke salg av delebil, en som attpåtil er lov å kjøre på veien med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (27 minutter siden):

Selge bilen som delebil/reprasjonsobjekt.

(snip)

Worst case scenario (sansynligvis helt urealistisk, men man vet jo aldri med folk): kjøper tropper opp på døra med "advokatvenn" som krever at selger skal dekke kostnad for bytte av ny motor e.l.

Det pleier å gå bra.

Få det kontraktsfestet at bilen selges som delebil/reparasjonsobjekt. Skriv også hva som feiler den.

Du må ikke finne på å sende av gårde bilen med skilter uten at salgsmelding er gjennomført. Dersom kjøper ønsker å kjøpe bilen uten salgsmelding så gjelder kun en av disse:

- Du leverer bilen hos kjøper og tar med deg skiltene.
- Kjøper henter bilen med prøveskilter.
- Kjøper henter bilen (uten skilter) på tilhenger/lastebil/biltransporter.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ta med følgende tekst i avtalen: "Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpslovens § 19."

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Ta med følgende tekst i avtalen: "Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpslovens § 19."

Det er ikke tilstrekkelig, man kan ikke fraskrive seg lovpålagt rettigheter i en kontrakt.

Det viktigste er å opplyse om alle kjente feil og at man anbefaler at en bilkyndig går igjennom bilen før salg, samt den selges som delebil både i annonsen og kontrakten. Da er man sikret

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
5 minutes ago, freddy85 said:

Det er ikke tilstrekkelig, man kan ikke fraskrive seg lovpålagt rettigheter i en kontrakt.

Her må du skille mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Mellom 2 privatpersoner eller mellom 2 næringsvirksomheter gjelder kjøpsloven, da kan man avtale hva man vil. Ved avtale mellom en næringsvirksomhet og en privatperson gjelder forbrukerkjøpsloven, og da kan man ikke avtale dårligere betingelser enn det som loven sier. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (6 minutter siden):

Mellom 2 privatpersoner eller mellom 2 næringsvirksomheter gjelder kjøpsloven, da kan man avtale hva man vil. Ved avtale mellom en næringsvirksomhet og en privatperson gjelder forbrukerkjøpsloven, og da kan man ikke avtale dårligere betingelser enn det som loven sier. 

Jeg tror det er nok lurt å sørge for de som kjøper vet hva de kjøper, om de har grunn å følge seg lurt kan det bety heving eller at det er mangel hvis den er i dårligere stand en avtalt.

Lenke til kommentar

Så lenge man spiller med åpne kort om alt man vet er galt, oppfordrer til besiktigelse, og selger til en pris som tilsier at tilstanden er svært dårlig (<=10.000)

Denne vil bli plukket opp usett av proff vrakhandler/flipper som enten bytter motor eller plukker karrosseri og interiørdeler. De vil stille svakt i en konflikt med privatperson i noe sak her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...