Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppdatert: Endring i bedriften - dårligere betingelser


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har skrevet her tidligere der jeg har delt at jeg er misfornøyd med sjef, ikke har tillitt til henne , og mener jeg blir utnyttet og er underbetalt. 

Har tidligere postet som anonym, men velger å gå ut med brukernavn.

Litt fakta:

  • Jeg er avisbud og leverer inntil 200 bilag per rute (Rute A). Kjører flere aviser, medlemsblader, ukeblader, og pakker for Helthjem.
  • Om jeg har reklame som skal ut, har jeg en dobling av arbeidet (201 bilag).
  • Det er ingen endring på lønn uansett hvor mange pakker jeg leverer for helthjem (normalt leverer jeg 10 pakker, men under black Friday samt nå i disse coronatider er dette tallet opptil 6 ganger så mye. Altså, 60 pakker).
  •  Har en timelønn på 170 kroner i timen, og får betalt for å jobbe 7-13, uavhengig av hvor lang tid jeg bruker på ruta. Kjører sjefen sin bil.
  •  Sjefen driver et enkeltmannsforetak og har anbudet på avisruta
  • Jobber i dag mandag, torsdag, og annenhver fredag + lørdag.

Arbeidsgiver har nå, på svært kort varsel, måttet endre på ruta. Tidligere har vi levert til 2/3 deler av kommunen, men vi får nå hele kommunen. Hun skal ansette en ny person, men også fordele rutene slik at de blir delt inn i like mange timer. Rute B tar omlag 3 timer å fullføre etter gammel tid. Rute A, som jeg kjører, vil etter ny fordeling komme til å ha færre bilag, og sjefen ønsker at det skal taes ny gjennomsnittsmåling av tiden. Alt i alt forventer hun at jeg kommer til å gå ned i timelønn, men hun vil gi meg en dag ekstra å jobbe.

Ny fakta vil i grunn se slik ut for begge rutene:

  • Jeg er avisbud og leverer inntil 100 bilag per rute (Rute A). Jeg kjører flere aviser, medlemsblader, ukeblader, og pakker for Helthjem.
  • Om jeg har reklame som skal ut, har jeg en dobling av arbeidet (100 bilag).
  • Det er ingen endring på lønn uansett hvor mange pakker jeg leverer for helthjem (normalt leverer jeg 5 pakker, men under black Friday samt nå i disse coronatider er dette tallet opptil 6 ganger så mye. Altså, 30 pakker).
  •  Har en timelønn på X (mindre enn 170) kroner i timen, og får betalt for å jobbe 7-11, uavhengig av hvor lang tid jeg bruker på ruta. Kjører sjefen sin bil.
  •  Sjefen driver et enkeltmannsforetak og har anbudet på avisruta
  • Jobber i dag mandag, torsdag, og annenhver fredag + lørdag. Hun har foreslått at jeg også skal jobbe onsdager.

Det er umulig å si hva ny timelønn blir da hun ikke har regnet dette ut enda, men det blir vesentlig mindre enn det jeg mottar i dag.

Det jeg lurer på er:

·        Kan hun kreve at jeg går ned i lønn? (Som sjef vil vel hun tjene på dette, da alt overskudd går rett i henne lomme?) 

·        Er det noen andre som kjører lignende rute og kan fortelle hvordan dette med lønn som avisbud faktisk fungerer? Tenker da på økning av pakker, burde man ikke få mer for dette?

Kan nevne at jeg er student og alenemamma og har denne inntekten som hovedinntekt ved siden av det jeg mottar fra lånekassen. Budsjettet mitt går akkurat rundt. Det er ingen annen arbeid i kommunen som jeg kan ta, og jeg har minst ett år igjen av utdanningen. Jeg kunne tatt jobb utenfor kommunen, men da jeg bor på en øy med fergeforbindelse så har jeg ikke kapasitet til å kaste bort 2 timer hver dag til pendling. Føler meg derfor ganske låst fast til denne situasjonen og håper dere kan hjelpe meg med noen vettuge svar.

Endret av Blesten_i_vesten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Loggfører du faktiske timer du bruker? Og om du har ein arbetskontrakt om ei fast timelønn er det vel den du skal følgja, med mindre du aksepterer vilkårene - dei kan ikkje einsidig setta deg ned i lønn det eg veit. 

Det står kun at jeg får betalt etter timer jeg jobber, noe som ikke stemmer. Denne kontrakten ble kun skrevet slik at sjefen kunne gi meg varsel om permittering nå i mars, og kontrakten ble skrevet i hastverk. I realiteten blir jeg betalt for ruta. Om jeg er ferdig 12.00, blir jeg fremdeles betalt for å jobbe til 13. Om jeg er ferdig 15.00 jobber jeg derimot "gratis" i to timer. 

Legger ved to tidligere innlegg skrevet av meg, som kanskje fyller inn flere hull. 

Denne saken er ikke løst

 

Denne saken ble løst til slutt

 

Lenke til kommentar

Igjen, dokumenteres faktiskt tid på jobb rent og tydelig? F.eks om du køyre i meir tid enn 7-13, er dette noko du har loggført? For meg høyres det ut som det fort er avvik mellom kva du blir betalt kontra kva du skulle, og då er det viktig at dykk veit kva faktiske avviket er.

Er du timebetalt skal det vera så enkelt at du er betalt i brutto timer x timelønn det eg er bekjent, og mogleg ekstra satser om du går utover eit visst antall timer.

Har du beskrivi i kontrakta antall timer du har i uka, evt % stilling?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Igjen, dokumenteres faktiskt tid på jobb rent og tydelig? F.eks om du køyre i meir tid enn 7-13, er dette noko du har loggført? For meg høyres det ut som det fort er avvik mellom kva du blir betalt kontra kva du skulle, og då er det viktig at dykk veit kva faktiske avviket er.

Er du timebetalt skal det vera så enkelt at du er betalt i brutto timer x timelønn, og mogleg ekstra satser om du går utover eit visst antall timer.

Har du beskrivi i kontrakta antall timer du har i uka, evt % stilling?

Nei, det ble ikke beskrevet da hun leverte meg kontrakten. Hun sa "dette haster, så detaljene tar vi senere".

Jeg aner ikke hvordan dette med lønn fungerer for avisbud. Sjefen sier hun får en fast månedslønn for ruta, men jeg har en følelse av at dette ikke stemmer. Jeg husker da jeg var en 13 år gammel reklamebud og ble betalt 30 øre per bilag. Jeg hadde 3 dager på å levere de ut, så for meg virker det normalt å få betalt per bilag, og ikke etter hvor lang tid man bruker? 

Dokumentasjonen fremligger i appen som brukes for levering av produkter. Her starter og avslutter vi ruta i realtime. Jeg dokumenterer det ikke privat, men kan gå tilbake i appen og se når jeg har jobbet. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Blesten_i_vesten said:

...

Anbefaler at du henter ut all data du har og køyra di eigen berekning for kva bruttolønn skal vera. Det burde for din del vera timelønn x timer, dvs 170 kr x antall timer du har brukt på rutene.

Kva seie kontrakta konkret om timer eller % stilling? Eller seie den ikkje noko?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Generelt sett kan lønn ikke endres uten ved å gjennomføre en endringsoppsigelse. Med "lønn" mener jeg beløp i kroner angitt i arbeidsavtalen, altså enten timelønn, dagslønn, ukelønn, månedslønn, eller årslønn. 

Om sjefen din kan endre din effektive lønn kommer an på hvordan arbeidsavtalen din er utformet. Hvis du er timelønnet med kontraktsfestet timelønn, og du ikke har en kontraktsfestet stillingsbrøk eller timeantall, kan arbeidsgiver redusere din effektive lønn ved å redusere antall timer. 

Skal hun redusere timelønnen din vil hun måtte gjennomføre en endringsoppsigelse. I og med at det er snakk om en liten bedrift vil vesentlige endringer i bedriftens rammevilkår (som en anbudsendring kan være) kunne være tilstrekkelig grunnlag for det. 

Om sjefen din sitter igjen med mer penger avhenger av anbudet hun har vunnet. Schibsted forventer formodentlig å spare penger, og den summen tas ut fra det som betales ut til anbudsvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hiver inn en liten oppdatering her, da ting bare fortsetter å endre seg til det negative.

* Siden påske har sjefen ansatt en mann som må kjøre med egen bil. Han får ikke kjøregodtgjørelse fordi (quote): "Jeg driver ikke med sånt", et sitat hun har sagt, ifølge han.

* Jeg har enda ikke fått tilbakebetalt utlegg for utgifter jeg har hatt tilknyttet drivstoff, spylerveske +++ Totalt 2000 kroner siden oktober

* Hun vil ikke kjøpe nye dekk til bilen. Dekkene hun har nå er 7 uker gamle, og vi kjører omlag 13 mil per dag. Iløpet av dagen starter og stopper vi kjøringen omlag 200-300 ganger, dette gir selvsagt mye slitasje. Jeg har bedt henne skifte dekkene da jeg studerer mot en jobb som krever høy sikkerhetserklæring, og forklart at dersom jeg blir stoppet med de dekkene vi har i dag, blir jeg sannsynligvis anmeldt, og bilen avskiltet på stedet. Hun ignorerer henvendelsen. Og siden hun ikke utbetaler kjøregodtgjørelse er det uaktuelt å kjøre med egen bil da min bil ikke tåler den kjøringen avisruta krever.

* Jeg registrerer at jeg kjører omlag 5 timer mer i uka enn det jeg får lønn for.

*Hun har overtatt levering av lokalavisa og denne skal leveres ut på torsdager. Dette har hun "ikke tid til å gjøre selv". Arbeidsmengden min er gått fra 450 produkter og opp til 1000 produkter på en dag. Jeg har etterspurt høyere lønn for ekstraarbeidet, både fordi jeg ikke er ferdig før 15.30, men også fordi jeg vet hun får minimum 5000 kroner for å levere lokalavisa. Her forteller hun at siden jeg er "tidlig ferdig på mandager", så går denne tiden opp i opp. Sannheten er at jeg ikke har kjørt på mandager på veldig lenge, og at arbeidsmengden uansett er så høy om dagen at jeg ikke er ferdig før 12.30.

* En ansatt som ble sykemeldt grunnet komplikasjoner i svangerskapet fikk beskjed om at hun ikke ville motta den siste lønna, fordi det at hun ble sykemeldt var et "svik" mot sjefen. Jeg kjenner denne jenta personlig og vet hun er en koselig og real jente. Hun forteller hun måtte gå til regnskapsføreren til sjefen for å få utbetalt lønna. Deretter har sjefen sagt hun kunne se langt etter feriepengene. Disse skulle vært utbetalt i fjor sommer.

Jeg har snakket med hovedleverandør (Schibsted) om de ovennevnte tilfellene og bedt de ta tak i saken, uten at det får konsekvenser for meg, så de har engasjert en advokat. 

Det er flere tilfeller jeg ikke har nevnt der hun regelrett overdrar firmaet og Schibsted, disse punktene har jeg ikke nevnt til Schibsted, men har det som et ess i ermet dersom hun truer med avskjedigelse. 

 

Lenke til kommentar

7 uker gamle dekk og de er utslitt?

Det er ditt ansvar å påse at du kjører med rett dybde på dekkene
Er de utslitt og du mener de ikke er godkjent lengre så er det bare å nekte å kjøre ruten

Meld henne til arbeidstilsynet, og vurder å finne deg annen jobb

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg er der nå at dersom Schibsted ikke kan hjelpe så melder jeg til arbeidstilsynet. Hun sa på kaia i dag morges at hun hadde kjøpt både ny bil og nye dekk, så vi får se når de kommer. Jeg skal ut i ferie neste uke, så om det ikke er nye dekk til jeg er tilbake fra ferie, så blir jeg ikke å kjøre. Har også tipset det lokale bilverkstedet der vi går på do iløpet av ruta, og de skal holde et øye for meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...