Gjest aee0a...5d7 Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Jeg lurer på om jeg har krav på overtid før kl 07.00 på morgenen? Fra kl 21.00 på kvelden til 07.00 på morgenen mener jeg at det skal være 100 prosent overtid betaling. I kontrakten min står det følgende: Lønnen er i henhold til avtale. Pr. dags dato kr 210,- pr. time. Det er overtid etter 7,5 timers arbeid. 50 % frem til kl. 21 .00, deretter 100 %. Lørdag frem til kl. 13.00 er det 50 %, og 100 %fra kl. 13.00 og hele søndag. Spørsmål nr 2. Kan arbeidsgiver forskyve arbeidstiden min fra å begynne på jobb kl 07.00 til feks 04.00? Og ikke gi meg noen kompensasjon for timene fra 04.00 til 07.00? Anonymous poster hash: aee0a...5d7 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Kva seie kontrakta di om arbeidstid? Er det spesifisert kl 7 til 15 med halvtimes pause inkludert, eller noko anna? Lenke til kommentar
Tollmurer Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 (endret) . Endret 15. april 2020 av Tollmurer Skulle være anonymt Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 (endret) Hvorfor er det nødvendig at arbeidet foregår før kl 06.00? Er arbeidet "to skift"-ordning? Endret 14. april 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest 140e4...e3a Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Gjest aee0a...5d7 skrev (4 timer siden): Jeg lurer på om jeg har krav på overtid før kl 07.00 på morgenen? Fra kl 21.00 på kvelden til 07.00 på morgenen mener jeg at det skal være 100 prosent overtid betaling. I kontrakten min står det følgende: Lønnen er i henhold til avtale. Pr. dags dato kr 210,- pr. time. Det er overtid etter 7,5 timers arbeid. 50 % frem til kl. 21 .00, deretter 100 %. Lørdag frem til kl. 13.00 er det 50 %, og 100 %fra kl. 13.00 og hele søndag. Spørsmål nr 2. Kan arbeidsgiver forskyve arbeidstiden min fra å begynne på jobb kl 07.00 til feks 04.00? Og ikke gi meg noen kompensasjon for timene fra 04.00 til 07.00? Anonymous poster hash: aee0a...5d7 Har arbeidsplassen din en tariffavtale du er omfattet av? Anonymous poster hash: 140e4...e3a Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Tollmurer skrev (2 timer siden): Det står ingen ting om 7-15 eller noen andre tidspunkt Det står også følgende : Arbeidstiden er som avtalt i arbeidsavtalen. Den ansatte plikter å følge den til enhver tid gjeldende arbeidsplan som er utlevert den enkelte. Forøvrig ordnes arbeidstiden overensstemmende med gjeldende lovgivning. Dersom forhold gjør det nødvendig, har bedriften rett til å endre /forskyve den fastlagte arbeidstid etter først å ha infiormert den ansatte. Du har non langt på veg inngått ei arbeidsavtale som opner for endring/forskyvning av arbeidstid utan kompensasjon for dette. Det sagt så er det ein del punkt i arbeidsmiljølova som ein ikkje kan avtale seg vekk frå. Blant anna § 10-11 om nattarbeid som er arbeid før kl 06. Overtid er arbeid utover avtalt arbeidstid, du får ikkje overtid for dei fyrste timane du jobber. Dersom du jobber på ulike tider så skal du ha oversikt over arbeidsplanen minst 14 dagar i forvegen AML § 10-3. I tillegg så har du sekkeposten i § 10-2 fyrste ledd som seier at arbeidstidsorninga ikkje skal utsette deg for uhemdige fysiske eller psykiske belastningar. Lenke til kommentar
Gjest aee0a...5d7 Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 mobile999 skrev (11 timer siden): Hvorfor er det nødvendig at arbeidet foregår før kl 06.00? Er arbeidet "to skift"-ordning? Jeg kan ikke si for mye. Men det er helt nødvendig. Ingen skift ordning. Man kan også få bjeskjed bare dagen før jobben skal utføres. Regner med at det er det enkleste og greieste samt billigste for bedriften Gjest 140e4...e3a skrev (10 timer siden): Har arbeidsplassen din en tariffavtale du er omfattet av? Anonymous poster hash: 140e4...e3a The Avatar skrev (10 timer siden): Du har non langt på veg inngått ei arbeidsavtale som opner for endring/forskyvning av arbeidstid utan kompensasjon for dette. Det sagt så er det ein del punkt i arbeidsmiljølova som ein ikkje kan avtale seg vekk frå. Blant anna § 10-11 om nattarbeid som er arbeid før kl 06. Overtid er arbeid utover avtalt arbeidstid, du får ikkje overtid for dei fyrste timane du jobber. Dersom du jobber på ulike tider så skal du ha oversikt over arbeidsplanen minst 14 dagar i forvegen AML § 10-3. I tillegg så har du sekkeposten i § 10-2 fyrste ledd som seier at arbeidstidsorninga ikkje skal utsette deg for uhemdige fysiske eller psykiske belastningar. Takk for hjelpen! så hva mener du timene fra 04.00 til kl 06.00 skal skrives som? 100 prosent eller 50? er heller ikke organisert eller har noe tariff Anonymous poster hash: aee0a...5d7 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 Gjest aee0a...5d7 skrev (7 minutter siden): Takk for hjelpen! så hva mener du timene fra 04.00 til kl 06.00 skal skrives som? 100 prosent eller 50? Utgangspunktet er at timane ikkje skal jobbast utan at arbeidsgiver kan vise til unntaksbestemmelsane. Nattarbeid er berre lov når arbeidets art gjer det nødvendig. Merk at med arbeidets art så er det typen arbeid som er det viktige, altså arbeid som av ein eller anna grunn berre kan foregå om natta. Dersom det er behov for å holde produksjonen i gang nesten heile døgnet så må ein over på skiftordning. Overtid er berre for dei timane du jobber utover avtalt arbeidstid, altså dersom du må jobbe meir enn 7,5 time ein dag (noke som forøvrig er ein betre avtale enn arbeidsmiljøloven som ikkje gir rett til overtidsbetaling før etter 9 timar). I din situasjon så er detaljane i arbeidsavtalen din veldig viktige. Reint praktisk så må du gå gjennom arbeidsavtalen din i detalj. Om eg forstår deg rett så har det oppstått ein situasjon som fråviker frå det som var utgangspunktet ved avtaleinngåelsen, då vil det normalt være på sin plass med reforhandling om eventuell kompensasjon. Dersom det viser seg at den arbeidstidsordninga du har fått er ulovleg nattarbeid (fordi arbeidsgiver ikkje kan vise til relevant unntaksbestemmelse) så kan det være aktuelt å kontakte arbeidstilsynet. I slike situasjonar ville det sjølvsagt også vært ein stor fordel om du var organisert ettersom du då hadde fått hjelp til å gå gjennom arbeidsavtalen din og hjelp vidare dersom det skulle bli aktuelt med arbeidsrettssak. 1 Lenke til kommentar
Gjest aee0a...5d7 Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 The Avatar skrev (6 timer siden): Utgangspunktet er at timane ikkje skal jobbast utan at arbeidsgiver kan vise til unntaksbestemmelsane. Nattarbeid er berre lov når arbeidets art gjer det nødvendig. Merk at med arbeidets art så er det typen arbeid som er det viktige, altså arbeid som av ein eller anna grunn berre kan foregå om natta. Dersom det er behov for å holde produksjonen i gang nesten heile døgnet så må ein over på skiftordning. Overtid er berre for dei timane du jobber utover avtalt arbeidstid, altså dersom du må jobbe meir enn 7,5 time ein dag (noke som forøvrig er ein betre avtale enn arbeidsmiljøloven som ikkje gir rett til overtidsbetaling før etter 9 timar). I din situasjon så er detaljane i arbeidsavtalen din veldig viktige. Reint praktisk så må du gå gjennom arbeidsavtalen din i detalj. Om eg forstår deg rett så har det oppstått ein situasjon som fråviker frå det som var utgangspunktet ved avtaleinngåelsen, då vil det normalt være på sin plass med reforhandling om eventuell kompensasjon. Dersom det viser seg at den arbeidstidsordninga du har fått er ulovleg nattarbeid (fordi arbeidsgiver ikkje kan vise til relevant unntaksbestemmelse) så kan det være aktuelt å kontakte arbeidstilsynet. I slike situasjonar ville det sjølvsagt også vært ein stor fordel om du var organisert ettersom du då hadde fått hjelp til å gå gjennom arbeidsavtalen din og hjelp vidare dersom det skulle bli aktuelt med arbeidsrettssak. Det var veldig god hjelp. Her er det mye som skurrer hos arbeidsgiver. Ihvertfall når det gjelder skiftordning og arbeidsplan. Er usikker på om det er en kamp man er villig til å ta.. høres ut som et herk. Oppsigelse er et veldig fristende alternativ. Er det mulig å si opp en jobb på grunnlag av at denne situasjonen er veldig belastende for meg? Samt få en legeerklering på at man måtte si opp. Og derfor få trygd i 1 år? Anonymous poster hash: aee0a...5d7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå