PlaasterLars Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Hei Jeg må restarte mobilen min hver gang jeg skal bruke BankID, ellers dukker ikke den kryptiske ordkombinasjonen opp hos meg. Etter en restart dukker ordkombinasjonen opp umiddelbart. Problemet startet etter at jeg kjøpte en Huawei P30 Pro (og nytt SIM-kort) i mars. Som de fleste har jeg brukt en rekke ulike smarttelefoner og BankID i mange år, uten å ha opplevd dette problemet før. Mobiloperatøren min er Chili Mobil. De var tydelig på at dette ikke hadde noe med dem å gjøre og ba meg ta kontakt med banken som har utstedt BankID-en min. Jeg snakket med banken min, DNB, men det eneste de klarte å foreslå som årsaken til problemet var "stor trafikk" på telefonen. De kunne ikke komme opp med noen løsning på problemet. Mobilbruken min er vel temmelig ordinær, og jeg har verken flere eller færre aktive apper enn folk flest. Vet ikke hvordan jeg i tilfelle kan monitorere denne "trafikken" på mobilen? Problemet er det samme på alle nettsider hvor jeg må benytte meg av BankID, ikke bare hos DNB. Er det noen her inne som har forslag til løsning? Mvh Lars Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 BankID meldingene er en spesiell type SMS-melding, såkalte "Class 0" SMS. Det høres for meg ut som om telefonen din har en eller annen feil i måten den håndterer akkurat denne typen SMS melding på, så Huawei ville vært det første kontaktpunktet mitt. Dessverre er class 0 SMS en forsvinnende lite brukt del av GSM-spesifikasjonen så det er ikke gitt at support en gang vet om hva det er for noe. ? Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 henrikwl skrev (2 timer siden): BankID meldingene er en spesiell type SMS-melding, såkalte "Class 0" SMS. Det høres for meg ut som om telefonen din har en eller annen feil i måten den håndterer akkurat denne typen SMS melding på, så Huawei ville vært det første kontaktpunktet mitt. Dessverre er class 0 SMS en forsvinnende lite brukt del av GSM-spesifikasjonen så det er ikke gitt at support en gang vet om hva det er for noe. ? Takk for svar. Madammen har samme telefon, og hun har ikke problem med BankID. Jeg hadde i tillegg en Huawei P20 Pro før denne mobilen, og der hadde jeg heller ikke noe problem med dette... Hvis problemet ligger hos Huawei så burde dette vel være et svært utbredt problem, Huawei er jo Norges tredje mest solgte mobilmerke? Har slitt med å finne andre med samme problem når jeg googler.... 1 Lenke til kommentar
RAVKØM Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 PlaasterLars skrev (11 minutter siden): Takk for svar. Madammen har samme telefon, og hun har ikke problem med BankID. Jeg hadde i tillegg en Huawei P20 Pro før denne mobilen, og der hadde jeg heller ikke noe problem med dette... Hvis problemet ligger hos Huawei så burde dette vel være et svært utbredt problem, Huawei er jo Norges tredje mest solgte mobilmerke? Har slitt med å finne andre med samme problem når jeg googler.... Prøv å bytte tlf. med madammen. 1 Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 14. april 2020 Forfatter Del Skrevet 14. april 2020 @RAVKØM, du mener å swappe sim-kortene våre og sjekke om problemet følger sim-kortet eller telefonen? God idè... 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 PlaasterLars skrev (3 timer siden): Takk for svar. Madammen har samme telefon, og hun har ikke problem med BankID. Jeg hadde i tillegg en Huawei P20 Pro før denne mobilen, og der hadde jeg heller ikke noe problem med dette... Hvis problemet ligger hos Huawei så burde dette vel være et svært utbredt problem, Huawei er jo Norges tredje mest solgte mobilmerke? Har slitt med å finne andre med samme problem når jeg googler.... Det trenger ikke være et generelt problem med alle Huawei P30 Pro mobiler, det kan godt være et eller annet astronomisk sammentreff som lager krøll med akkurat din. Class 0 SMS er også noe som jeg er rimelig sikker på er en OS-greie og ikke noe 3. parts apper normalt sett får tilgang til, så det var derfor jeg tenkte Huawei var naturlig å ta kontakt med siden det er de som bygger og pakker OS-et som følger med telefonen. For øvrig en god idé å bytte SIM-kort med kona og se om problemet følger telefon eller SIM-kort. Lenke til kommentar
Prob_ Skrevet 17. april 2020 Del Skrevet 17. april 2020 Jeg har akkurat samme problemet. Og har Huawei p30 pro Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Har akkurat samme problem med P30 Pro. Sliter også med at Lastpass ikke fungerer etter en stund, så mistenker det er et problem med batterioptimaliseringssoftware i telefonen. Lenke til kommentar
minim Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Hadde akkurat samme problem på p30 pro. Teleleverandør skylder på bankid eller telefon produsent. BankID(banken) skylder på telefon produsent eller teleleverandør og Telefonprodusent skylder på bankid og teleleverandør. Alt er som det bruker å være mao. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 PlaasterLars skrev (På 14.4.2020 den 21.27): @RAVKØM, du mener å swappe sim-kortene våre og sjekke om problemet følger sim-kortet eller telefonen? God idè... Kva vart resultatet? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 Har P30 Pro selv, og aldri opplevd problemet. Kanskje det kan være kombinasjon mobil og operatør sammen som har en krasj et sted? Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 Bedre sent enn aldri: Jeg gjorde en test, hvor jeg og fruen bytta telefon i et halv døgn, eller rundt 15 timer (jeg får normalt problemer når det har gått mer enn 5-6 timer siden restart). I testen brukte jeg hennes P30 Pro med mitt SIM-kort, mens hun brukte min P30 Pro med sitt SIM-kort. Resultatet: Ingen av oss hadde problemer med BankID. Den eneste konklusjonen jeg klarer å trekke ut ifra det er at den eksakte kombinasjonen av min telefon + mitt SIM-kort skaper problemet, men ikke nødvendigvis komponentene hver for seg... Merkelig dette! 2 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 PlaasterLars skrev (På 10.6.2020 den 23.08): Bedre sent enn aldri: Jeg gjorde en test, hvor jeg og fruen bytta telefon i et halv døgn, eller rundt 15 timer (jeg får normalt problemer når det har gått mer enn 5-6 timer siden restart). I testen brukte jeg hennes P30 Pro med mitt SIM-kort, mens hun brukte min P30 Pro med sitt SIM-kort. Resultatet: Ingen av oss hadde problemer med BankID. Den eneste konklusjonen jeg klarer å trekke ut ifra det er at den eksakte kombinasjonen av min telefon + mitt SIM-kort skaper problemet, men ikke nødvendigvis komponentene hver for seg... Merkelig dette! Be om et nytt SIM kort fra tele leverandøren din, kanskje det vil fikse problemet. Lenke til kommentar
Captain Junkrat Skrevet 27. august 2020 Del Skrevet 27. august 2020 Samme problem her. Chilimobil og ny p30 pro... Så sinnsykt irriterende Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 30. august 2020 Forfatter Del Skrevet 30. august 2020 Captain Junkrat skrev (På 27.8.2020 den 10.52): Samme problem her. Chilimobil og ny p30 pro... Så sinnsykt irriterende I tillegg til BankID-problemet har jeg faktisk også problemer med at jeg ikke mottar sms før jeg restarter mobilen, men dette gjelder ikke alle sms-er og tilsynelatende kun fra enkelte personer. Men det tyder jo i retning av at det ikke er SIM-kortet som er problemet. Jeg forsker videre... Lenke til kommentar
minim Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 Jeg hadde samme problem på min p30 også. Hadde chilli mobil og det begynner å bli mange på den listen. Selvsagt var det ikke noen feil hos chilli og man ble kasteball i systemet. Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 31. august 2020 Forfatter Del Skrevet 31. august 2020 minim skrev (21 timer siden): Jeg hadde samme problem på min p30 også. Hadde chilli mobil og det begynner å bli mange på den listen. Selvsagt var det ikke noen feil hos chilli og man ble kasteball i systemet. Du skriver "hadde". Betyr det at du fant en løsning? Hjalp det å bytte mobilleverandør? Lenke til kommentar
minim Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 PlaasterLars skrev (9 timer siden): Du skriver "hadde". Betyr det at du fant en løsning? Hjalp det å bytte mobilleverandør? Ja, skiftet telefon Lenke til kommentar
PlaasterLars Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2020 En liten oppdatering: Byttet nylig fra Chili Mobil til Sky Mobil, og problemet er tilsynelatende over. Kan se ut som at kombinasjonen Chili Mobil + Huawei P30 Pro er problemet, uten at jeg kan si det for sikkert. Lenke til kommentar
ReggieLars Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Jeg har samme problem og jeg har telia. Så har ingen ting med chili å gjøre. Problemet er at tlf har mulighet for 2 sim. Et vanlig sim og et E-sim. Så hvis man ikke har et E-sim i tillegg til det vanlige, så vil tlf bytte mellom disse. Så når du prøver å logge inn med bank id så virker det som tlf prøver å få kontakt med et sim kort som ikke er der og derfor blir det som om du ikke har satt tlf opp for bank på mobil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå